Infraestructures

L'Aldea reclama a Foment la cessió de l'antiga N-340

L'Ajuntament vol una compensació econòmica de 600.000 euros per adequar la via a la trama urbana

Un 10% dels comerços i bars de l'avinguda Catalunya han tingut una davallada de clients

Un any després de l'entrada en funcionament de la variant de l'N-340 a l'Aldea, el municipi del Baix Ebre comença a recuperar el seu carrer principal. Ja no suporta el pas de 17.000 vehicles diaris, 4.500 dels quals eren pesants, per la qual cosa la mobilitat ha millorat i la contaminació ambiental i acústica ha disminuït. L'Ajuntament ha pintat sis nous passos de vianants i en poques setmanes s'habilitarà una rotonda a la cruïlla amb l'N-235, on s'eliminaran els semàfors per facilitar la mobilitat. “Després de dècades de sacrifici ens hem alliberat del pes que suposava el pas de l'N-340 pel mig del poble, ha millorat la mobilitat, la seguretat i ha baixat la contaminació”, ha explicat l'alcalde de l'Aldea, Dani Andreu.

El traspàs de la via al municipi encara no s'ha fet efectiu i l'Ajuntament reclama una compensació econòmica a l'Estat. “Hi ha una ordre ministerial del 2005 que detalla que la contraprestació per la cessió de cada quilòmetre de carretera és de 202.000 euros”, ha manifestat Andreu, que recorda que el tram urbà de l'antiga
N-340 és de 3 quilòmetres. En aquest sentit, l'Ajuntament exigeix a Foment una transferència de 600.000 euros, però en el darrer contacte entre les dues administracions la resposta va ser que els cedien la via sense cap aportació econòmica. “Farem un projecte amb la inversió necessària per reconvertir la carretera i l'enviarem a l'Estat”, ha dit l'alcalde, que ha avançat que iniciarà un procés de participació ciutadana perquè els veïns manifesten com volen que sigui l'avinguda de Catalunya en el futur.

L'entrada en servei de la variant de l'N-340 no satisfà tots els veïns del municipi, el sector de serveis se n'ha ressentit per la pèrdua de clients. “Ens hem reunit en comerços i bars afectats i hem de donar-los suport, però la realitat és que els afectats són un 10% del total de petites empreses de l'Aldea”, ha assenyalat l'alcalde, que els aconsella que diversifiquen la seua oferta i es dirigeixen més a la demanda interior. “El comerç de l'Aldea està molt ben situat i la varietat que hi ha permet que la gent no hagi de sortir del poble per qualsevol compra”, ha dit Andreu.

No els sembla tan senzill a alguns veïns del municipi, com és el cas de Rosa Maria Martorell, del bar Sport. “L'Aldea s'ha convertit en un poble fantasma, abans els cotxes passaven pel mig del poble i alguns s'aturaven a prendre alguna cosa, ara passen de llarg per la variant i això més la crisi ens deixa el negoci buit”, lamenta Martorell. També constata que han perdut clientela Jordi Abril, del bar Abril, però diu que ha quedat compensat per l'afluència creixent de clients de l'entorn. “Hi havia moments puntuals de molta feina, com ara els ponts o l'1 d'agost; això s'ha perdut, però també és cert que hi ha gent que ara ve més sovint perquè és més fàcil accedir-hi”, ha comentat Abril. Altres veïns celebren la tranquil·litat: “Hem guanyat en qualitat de vida”, ha manifestat Mónica Bertomeu, de la pastisseria Carbó.

LA FRASE

Reclamem a Foment una compensació econòmica perquè la cessió de la carretera es faci en condicions
Dani Andreu
ALCALDE DE L'ALDEA

LA XIFRA

17.000
vehicles
circulaven diàriament pel mig del poble de l'Aldea fins que va entrar en servei la variant.
Les claus

Una barrera que es convertirà en punt de connexió

L.M

L'avinguda Catalunya de l'Aldea ha estat una barrera, el pas de milers de vehicles diàriament ha impedit que el municipi disposés d'un carrer major durant molts anys. La desviació del trànsit cap a la variant de l'N-340 ha de permetre, però, que la via es converteixi en punt de connexió.

Variant

La variant de l'N-340 a l'Aldea té un recorregut de 8,3 quilòmetres, entre els termes de l'Aldea i Camarles, amb tres punts d'accés i sortida. La via té un carril per cada sentit de circulació i la velocitat màxima permesa és de 100 quilòmetres per hora. Foment va invertir 40,94 milions d'euros en la seua construcció.

Seguretat

Tot i que l'Ajuntament de l'Aldea assegura que la desviació del trànsit per la variant ha incrementat la seguretat a l'avinguda de Catalunya, hi ha veïns que no opinen igual. “Passen menys vehicles però ho fan a molta més velocitat, hi ha més inseguretat”, ha dit Rosa Martorell.

Promoció comercial

L'Ajuntament ha creat un portal d'internet per dinamitzar l'activitat comercial del municipi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia