Infraestructures

Foment reprèn les obres de la variant de Vallirana

Per enèsima vegada, i després de moltes aturades, el ministeri torna a engegar el projecte de la carretera N-340

La variant ha de fer reduir el trànsit de milers de vehicles pel centre del poble

Ara sí, vinga. L'Ajun­ta­ment de Valli­rana diu que sí, que posa fi al seu comp­ta­dor: ahir feia 1.205 dies que les obres de la vari­ant de la car­re­tera N-340 esta­ven atu­ra­des. I ara s'ha atu­rat el comp­ta­dor perquè ahir es van repren­dre. El pro­jecte res­pon a una rei­vin­di­cació de fa dècades: posar fi al pas de 30.000 vehi­cles, cada dia, per l'inte­rior del poble. És la ruta sense peatge que uneix el Baix Llo­bre­gat, i tota la zona del Bar­ce­lonès, amb l'Alt Penedès i les comar­ques tar­ra­go­ni­nes. Les obres, al llarg de 2,2 quilòmetres, es van ini­ciar a finals del 2003 amb una pre­visió ini­cial d'exe­cució de només tres anys i tenien com a objec­tiu solu­ci­o­nar els pro­ble­mes de con­nec­ti­vi­tat entre Bar­ce­lona i Tar­ra­gona per l'N-340 i de segu­re­tat, donat el volum de vehi­cles que pas­sen cada dia pel nucli urbà de Valli­rana.

El que havien de ser tres anys d'obres s'ha allar­gat fins ara. Les atu­ra­des han estat la cons­tant. L'última, el 2011. No és estrany, doncs, que ahir, a Valli­rana, el clima fos de des­con­fiança. En una enquesta al web de l'Ajun­ta­ment, i segons les dades d'ahir, només un 12% dels vila­tans esta­ven con­vençuts que aquesta vegada sí que anava de debò. La resta es movien entre el “començaran, però tor­na­ran a parar”, i el “jo en tinc molts dub­tes” i “no m'ho crec”. De fet, a pri­mera hora del matí, des de l'Ajun­ta­ment comen­ta­ven: “Sem­bla que hi ha movi­ment... però no hem rebut cap noti­fi­cació ofi­cial. Sem­bla que va de debò, i ja ens ho cre­iem, ja, però...” Unes hores més tard, i després de la insistència dels mit­jans, el Minis­teri de Foment, cap al mig­dia, feia decla­ra­ci­ons més explícites: “El minis­teri ha reprès avui les obres de la vari­ant de la car­re­tera N-340 a Valli­rana.” I a par­tir d'aquí, l'Ajun­ta­ment sí que es feli­ci­tava clara­ment: “Ja han apa­re­gut les pri­me­res màqui­nes exca­va­do­res a la zona de la sor­tida dels túnels per la part de la Bar­quera i el res­tau­rant El Xipre­ret. I a la zona d'accés a les entra­des dels túnels també hi ha hagut per­so­nal d'obra tre­ba­llant.” Ara es fan fei­nes d'ade­quació del ter­reny per a les pròximes actu­a­ci­ons. I diu l'Ajun­ta­ment: “Es pot donar per con­fir­mada la represa.”

La vari­ant és un ball de dates, ball de xifres, gai­rebé un ball de bas­tons. No és estrany, doncs, que a Valli­rana esti­guin escal­dats. De moment, el que diu el minis­teri és que pel 2015 han pres­su­pos­tat 18 mili­ons per a la vari­ant. I hi ha una pro­jecció, del 2016 al 2018, de prop de 92 mili­ons d'euros. Diuen: “L'objec­tiu del depar­ta­ment és pros­se­guir l'exe­cució de manera inin­ter­rom­puda en futurs exer­ci­cis fins al seu aca­ba­ment.” L'alcal­dessa de Valli­rana, Eva Martínez, es mos­trava ahir “con­tenta” d'aquesta represa, ja que l'N-340, que tra­vessa tot el muni­cipi, com­porta, diu, “inse­gu­re­tat, brutícia, soroll i males­tar”.

L'alcal­dessa con­si­dera que el fet que es parli del 2018 com a data de fina­lit­zació de l'obra, i tot i que la data no té res a veure amb la ini­cial, és un ter­mini “espe­rançador”. Per la seva part, Fer­nando Guer­rero, de la comissió de tre­ball per la vari­ant, ho té ben clar i comen­tava ahir que, si final­ment s'acaba la vari­ant, serà “com si hagués tocat la lote­ria a Valli­rana”.

LA DATA

2018
Es podrien acabar
les obres. No té res a veure amb el càlcul inicial, però l'alcaldessa està “esperançada”.

LES XIFRES

18
milions d'euros
preveu el pressupost estatal pel 2015. Del 2016 al 2018, són prop de 92 milions d'euros.
68
per cent
de veïns responen a una enquesta de l'Ajuntament i no s'ho creuen: “Fins que no vegi les màquines...”

La cronologia

2011
Deute.
La constructora FCC va aturar les obres de la variant perquè feia un any que esperava que l'Estat li pagués 30 milions d'euros.
2003
Inici del projecte.
El 2004
van començar les voladures per excavar els túnels. Nou mesos més tard es van aturar perquè, segons el Ministeri de Foment, van aparèixer mines de plom i guix no previstes. Les obres havien d'estar enllestides el 2007.
2011
Represa i aturada.
Aquest any, i després de l'alarma per l'aturada a causa del deute, l'Ajuntament va batallar perquè continuessin. Es van tornar a parar.
2013
Reivindicació constant.
Mentre el Ministeri de Foment insistia que no tenia diners, a Vallirana no han deixat de reclamar. Des de totes les instàncies possibles. El 2013, per exemple, la Comissió de Treball per a la Variant de Vallirana va activar una recollida de signatures. Al juliol, més de tres-centes persones van participar de la primera manifestació convocada per la nova Comissió de la Variant per reivindicar la finalització de les obres.
2009
Tornem-hi.
Els treballs es van reprendre, acompanyats d'un encariment del projecte: de 49 a 131 milions d'euros.
2014
Reunió amb Madrid
. El 25 de juny, el secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño, es va comprometre a reprendre les obres abans d'acabar el 2014.
2014
17-11
Dia D
Ahir va tornar el moviment a Vallirana. El ministeri promet que continuaran treballant, sense aturades, fins a enllestir el projecte.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.