Tres dels deu trams viaris catalans amb més risc són a Girona
És la demarcació on hi ha menys trams amb risc zero, segons el RACC
Un 34,5% de la xarxa gironina té un risc alt
Tres dels deu trams amb més risc d'accident de Catalunya són a la demarcació de Girona, segons les dades de l'últim estudi EuroRap, que analitza la perillositat de les carreteres a partir del nombre d'accidents i del seu volum de trànsit. Concretament, es tracta dels 6,5 km de l'N-260/N-252 entre el trencant de la GIV-4033 a Alp i la frontera francesa –que és el segon tram més perillós de tot Catalunya i que també figurava en el rànquing en l'estudi anterior–; de l'últim tram de l'N-260 abans d'enllaçar a Besalú amb el tram desdoblat, l'A-26 –els 12,8 km que van des del trencant de la GIP-5239 a Navata fins a l'inici de l'autovia a Besalú–, i de l'anomenada “segona carretera de la vergonya”, la GI-555, en els seus 14,1 km entre el trencant de l'N-II a Sils i el de la C-35 a Massanes. Els dos primers trams pertanyen a vies de la xarxa bàsica i l'últim, a la local.
L'estudi, elaborat per 13è any pel RACC amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, la Diputació de Barcelona i el Departament de Territori, assenyala que, basant-se en dades del trienni 2011-2013, un 34,5% de la xarxa gironina té un risc alt o molt alt d'accidents, tres punts més que en l'estudi anterior (2010-2012). La xifra gironina supera en més de dos punts la mitjana catalana (32,2%). Girona, de fet, és la segona demarcació catalana amb una proporció més alta de quilòmetres perillosos, només superada per Lleida (36,5%).
Pel que fa als trams amb menys risc –els que tenen un risc igual a zero perquè en l'últim trienni no hi ha hagut cap accident mortal o greu–, Girona és a la cua. L'estudi destaca que dels 47 trams amb menys risc, Barcelona n'aporta 18; Tarragona, 14; Lleida, 9, i Girona, només 6. Entre els deu primers n'hi ha un de gironí: els 8,3 km de la GI-512 entre el trencant de l'N-II a Tordera i el de la C-35 a Maçanet.
Tot i que l'estudi analitza només 6.356 km de la xarxa viària catalana –un 53% del total–, en aquests trams es concentra el 90% de la mobilitat total en carretera i hi tenen lloc el 79% dels morts i ferits greus en carretera.