Infraestructures

Ryanair acapara, tot i el descens de vols, el 92% dels viatgers a Girona

La companyia va reduir un 29% les operacions a Vilobí el 2014 i l'ocupació dels avions va millorar un 8,5%

Només un destí, Pisa, va superar els 100.000 viatgers

Les dades del 2014 demostren, de nou, la dependència de Ryanair que té l'aeroport de Girona. La companyia irlandesa va retallar l'any passat un 29% més els seus vols regulars –de les 18.208 operacions del 2013 va passar a només 12.921–, però tot i això va continuar acaparant el trànsit d'una manera aclaparadora: 1.904.478 dels 2.026.660 passatgers en vols regulars van ser seus; és a dir, el 92%, només dos punts menys que el 2013 (94%). La davallada de Ryanair no ha estat, doncs, compensada per altres companyies. De fet, el descens del nombre de viatgers en els vols regulars de l'aerolínia de baix cost (567.368) és fins i tot un xic inferior a la caiguda de tot l'aeroport (576.221).

Amb la dràstica reducció de vols de Ryanair del 29%, la companyia ha aconseguit que els avions vagin un 8,5% més plens: s'ha passat d'una mitjana de 135,8 persones per vol del 2013 a una de 147,4 el 2014, la millor xifra des del 2007. Això significa que l'ocupació mitjana dels avions s'ha disparat fins al 78% i se situa per sobre del 75% que la companyia irlandesa fixa com a llindar a partir del qual les rutes li són rendibles.

Tot i aquestes bones xifres, Ryanair preveu una forta nova retallada de rutes per a l'estiu que ve.

Anàlisi per rutes

Entre les 40 rutes amb més viatgers el 2014, n'hi ha 37 de Ryanair, dues de Transavia (Amsterdam i Rotterdam) i una de Wizz Air (Kíev). La primera dada destacada és que només una connexió, la de Pisa, va superar els 100.000 passatgers. El 2013 havien superat aquesta xifra quatre destinacions, però Ryanair va fer una forta reducció de vols el 2014 en les altres tres: sobretot Manchester, amb un 64% menys de vols i que s'ha quedat amb només uns 41.000 viatgers) però també Düsseldorf/Weeze (amb un 30% menys de vols i 96.500 viatgers) i Frankfurt/Hahn (amb un 28% menys de vols i 75.000 viatgers).

Així, a banda de les rutes que Ryanair ha deixat d'oferir el 2014 –entre les quals hi ha Venècia/ Treviso, la 21a ruta amb més viatgers del 2013–, la majoria de les que s'han mantingut ho han fet amb
menys vols. Les reduccions més fortes, a més de les ja comentades, són Trapani (un 38% menys), Colònia/Bonn (-36%), Cracòvia (-34%), Karlsruhe / Baden-Baden (-33%), Milà/Bèrgam (-32%) i Càller (-28%). Al costat contrari, hi ha les noves rutes d'estiu a Leeds, Rabat i Poznan i l'augment de gairebé un 30% dels vols a Breslau i Bratislava.

Pel que fa a la rendibilitat de les rutes, la majoria de connexions principals van superar el llindar del 75% que fixa Ryanair (142 persones). L'ocupació va ser alta fins i tot en algunes de les rutes que Ryanair ha decidit que no continuaran a l'estiu, com ara Colònia / Bonn (145 persones per vol), que s'estrenarà al Prat, i Newcastle (gairebé 155 persones per vol). Al costat contrari, les pitjors xifres tornen a ser per a l'Alguer (120), Eivissa (130) i Palma (131), tot i que han millorat molt.

LA XIFRA

147
persones
per vol de mitjana , 11 més que les 136 del 2013. És la millor xifra de Ryanair a Girona des del 2007.

Descens de Wizz Air a causa de la crisi d'Ucraïna

La crisi d'Ucraïna ha trencat l'ascendència ascendent de Wizz Air a l'aeroport de Girona. La situació política en aquest país va portar la companyia a suprimir el llançament de la ruta Girona-Lviv, prevista per a l'abril, i a reduir un 19% els vols a Kíev. Per això, la ruta amb la capital ucraïnesa –que opera tot l'any– no ha arribat als 32.000 viatgers quan l'any passat va superar els 40.000.

Pel que fa a la ruta amb Bucarest –disponible només a l'estiu–, ha transportat 10.709 persones, una xifra lleugerament superior a la del 2013 (10.245).

Estabilitat de Jetair i davallada de Thomas Cook

Thomas Cook va retallar un 30% els vols a Brussel·les i això va fer que només hi transportés 7.349 viatgers (lluny dels 9.179 del 2013). En canvi, la seva competidora, Jetair, va dur a Brussel·les gairebé el mateix nombre de passatgers el 2014 (11.156) que el 2013 (11.692).

Transavia viu el seu millor moment a Girona

Transavia va batre el seu rècord a Girona amb 108.000 viatgers –92.893 en vols regulars i la resta en xàrters–, un 6% més que el 2013. La ruta amb Amsterdam va ser la dotzena de l'aeroport amb 64.571 passatgers i Rotterdam, la trenta-unena amb 28.255 . Totes dues van pujar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.