Infraestructures

Sense notícies de les noves obres de l'N-II

Les tres obres que la ministra va anunciar que s'iniciarien al gener ni tan sols estan adjudicades

Es tracta del desdoblament Orriols-Vilademuls i dels enllaços de Pontós, Garrigàs i Tordera

Anteriorment la ministra havia promès aquestes obres pel 2014

Els incom­pli­ments i retards con­ti­nuen a l'N-II. Estem a prin­ci­pis de febrer i seguim sense notícies de cap de les tres obres que la minis­tra de Foment, Ana Pas­tor, va pro­me­tre que s'ini­ci­a­rien al gener. De fet, ni tan sols estan adju­di­ca­des. Tot i que, des del govern, el con­se­ller Vila no pari de lloar Pas­tor per haver posat “fil a l'agu­lla” en el des­do­bla­ment i “s'esti­gui fent més que mai fins ara”, el cert és que no s'estan com­plint ni molt menys les pro­me­ses de la minis­tra i el ritme està sent molt més lent del promès.

Con­cre­ta­ment, Pas­tor va anun­ciar el 22 de desem­bre –en la inau­gu­ració del des­do­bla­ment del tram Cal­des-Sils i la col·locació de la pri­mera pedra del Sils-Maçanet– que al gener començarien les obres de tres pro­jec­tes més del Plan N-II del minis­teri: el des­do­bla­ment del tram Orri­ols-Vila­de­muls –ano­me­nat ofi­ci­al­ment Orri­ols-Medinyà pel traçat ini­cial ara modi­fi­cat–; els nous enllaços de Pontós i Gar­rigàs, a l'Alt Empordà, i la remo­de­lació de dos enllaços a Tor­dera, al Maresme. De fet, es tracta de tres pro­jec­tes que ante­ri­or­ment la minis­tra havia promès pel 2014 i que l'1 de juliol, en la inau­gu­ració del peatge de Vila­de­muls de l'AP-7, va arri­bar a asse­gu­rar que s'adju­di­ca­rien aquell mes mateix. I al desem­bre, a Sils, quan va anun­ciar-los pel gener, va afir­mar que ja esta­ven adju­di­cats. De moment, però, l'única adju­di­cació que s'ha publi­cat al BOE és la del tram Sils-Maçanet. Ni ras­tre per ara de cap dels altres tres pro­jec­tes, que es van posar a lici­tació ja fa més d'un any, el gener del 2013.

Els pro­jec­tes

El pro­jecte més des­ta­cat d'aquells en què ja s'hau­rien d'haver ini­ciat les obres és el des­do­bla­ment del tram Orri­ols-Vila­de­muls –antic Orri­ols-Medinyà–, que es va posar a lici­tació per 16,86 mili­ons. És un tram que està empan­ta­ne­gat des del 2010, quan va resul­tar afec­tat per la reta­llada en infra­es­truc­tu­res del minis­tre soci­a­lista José Blanco. El traçat actual té 3,29 km i inclou l'entrada a l'enllaç a l'AP-7 a Vila­de­muls, que ja ha fet Aber­tis. El ter­mini d'exe­cució, segons l'anunci de posada a lici­tació publi­cat al BOE, serà de 32 mesos. El tram Orri­ols-Vila­de­muls obrirà el des­do­bla­ment al nord de Girona i, per tant, serà el pri­mer que es farà en dupli­cació de la calçada actual i no fent una auto­via, com s'ha fet al sud. A més de la diferència en el nom –seguirà sent N-II un cop des­do­blat i no A-2–, el fet de no ser auto­via supo­sarà a tot el nord, entre altres coses, que la velo­ci­tat màxima serà de 100 i no de 120, que s'hi podran incloure roton­des i que els vorals no caldrà que tin­guin tants metres.

També havien de començar al gener les obres dels nous enllaços de Pontós i Gar­rigàs. El pro­jecte, lici­tat per 9,76 mili­ons, supo­sarà la subs­ti­tució de les inter­sec­ci­ons actu­als amb la GiV-5125 a Pontós i la GIV-6226 a Gar­rigàs per roton­des ele­va­des als cos­tats i con­nec­ta­des per un pont per sota del qual pas­sarà l'N-II. El temps d'exe­cució serà de 22 mesos.

Per últim, s'havien d'ini­ciar les obres per remo­de­lar dos enllaços de Tor­dera. Amb un pres­su­post de lici­tació de 7,03 mili­ons, també està pre­vist un ter­mini d'exe­cució de 22 mesos.

LES XIFRES

33,65
milions d'euros
és el pressupost total amb què van treure a licitació els tres projectes: 16,86 milions per a l'Orriols-Vilademuls; 9,76 milions per als enllaços de Pontós i Garrigàs, i 7,03 per als de Tordera.
32
mesos
és el temps d'execució previst per a les obres de desdoblament del tram Orriols-Vilademuls, de 3,29 km. Per als enllaços de Pontós i Garrigàs, i també per als de Tordera, serà de 22 mesos.

Els camions tornen al sud avui

L'única obra que s'està realitzant oficialment a l'N-II actualment és la construcció de l'últim tram sud de l'autovia A-2 –l'N-II desdoblada–, el Sils-Maçanet, que va des del final dels trams d'autovia ja inaugurats i fins a l'enllaç amb la C-35 que serveix també d'entrada a l'autopista AP-7 a Maçanet, que és on el Ministeri de Foment del PP va decidir que acabés el desdoblament.

Actualment, s'hi està a punt de començar l'obra en si mateixa, els moviments de terres, després d'un mes dedicat als treballs previs. La ministra de Foment, Ana Pastor, va posar la primera pedra de les obres el 22 de desembre, just abans de les festes de Nadal. La constructora Rubau, l'adjudicatària de l'obra, va començar el 7 de gener –just passat festes– els treballs previs, que durant aquest mes s'han estat centrant a realitzar aixecaments topogràfics i prospeccions de terra. Les previsions de la constructora són començar els pròxims dies els moviments de terres i l'obra en si mateixa.

Les obres del desdoblament del tram Sils-Maçanet, de 2,7 km de llargada, es van adjudicar a Rubau per 21,29 milions d'euros, més de 10 milions per sota del pressupost que s'havia previst quan es va treure a licitació. Segons les condicions de licitació, el termini d'execució màxim dels treballs és de 40 mesos.

El projecte inclou dues calçades –una per sentit– de dos carrils de 3 metres i mig, amb vorals exteriors de 2 metres i mig i interiors d'un metre. A banda de l'enllaç amb la C-35 –que té projecte propi, recentment aprovat–, al tram hi ha també l'enllaç amb la C-63 –el gran giratori elevat que permet anar cap a Sils i Vidreres–, que es mantindrà amb la seva tipologia actual, si bé se'n milloraran els ramals. D'altra banda, es construiran tres viaductes per superar les rieres dels Pins, rec Clar i rec Sorrer, a més d'un pas inferior i tres murs.

Cal destacar que el Sils-Maçanet es tracta d'un tram de l'N-II en què les obres de desdoblament estaven encallades des de l'octubre del 2008, quan la UTE adjudicatària de les obres va renunciar a fer-les després que unes modificacions fessin encarir el cost dels treballs més d'un 20%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia