L'Ajuntament de Deltebre compra el transbordador per donar-li un ús turístic
La barcassa de la Cava fa anys que no s'utilitza per l'entrada en servei del pont Lo Passador
El propietari la manté al riu, però volia desballestar-la
El pont de Deltebre a Sant Jaume d'Enveja, que es va inaugurar el 2010, va millorar la comunicació al delta de l'Ebre però també va suposar que els vehicles deixessen d'utilitzar els transbordadors per passar d'un marge de riu a l'altre. De les tres barcasses que hi havia, una va reconvertir el negoci, una altra es va desballestar i la de la Cava, que encara és al riu, anava pel mateix camí. “Em feia molta llàstima, però jo ja estic jubilat i anava a desballestar la barcassa”, va explicar el propietari de l'embarcació, José Arques. Ahir va signar un acord amb l'Ajuntament de Deltebre que permetrà la conservació del transbordador. “No podem renunciar a elements que formen part del patrimoni històric i cultural del municipi”, va dir el regidor de Cultura de l'Ajuntament de Deltebre, Joan Alginet.
La compra de la barcassa, que fa 126,5 metres quadrats, ha costat 3.500 euros a l'Ajuntament. El primer pas que farà serà retirar el transbordador del riu i conservar-lo en sec amb l'objectiu d'aprofitar-lo com a recurs turístic. “En un futur immediat volem instal·lar la barcassa en uns terrenys pròxims al pont Lo Passador”, va assenyalar Alginet, que també va explicar que l'Ajuntament ha descartat mantenir l'embarcació al riu per la complexitat dels permisos.
El pas de barca de la Cava comunicava Deltebre amb el sector més meridional de Sant Jaume d'Enveja des de l'any 1900 i Arques hi treballava des del 1950. “La barcassa ha estat la meua vida i els turistes estaven encantats de fer-la servir”, va dir Arques, que destaca que l'acord ha estat possible gràcies al president de l'Associació d'Amics del Carrilet, Quim Sàlvia.
Els passos de barca es van posar en funcionament a partir de la segona meitat del segle XIX, a causa del creixement de les poblacions de Sant Jaume d'Enveja, Jesús i Maria i la Cava, així com per la transformació del Delta amb la construcció dels canals de reg i la introducció del conreu de l'arròs. El pas de barca de la Cava sempre ha estat de la família Castells, transmès de pares a fills fins a l'últim barquer, José Arques Castells.