Infraestructures

L'Estat xifra en 132 milions el que ha pagat a TP Ferro

L'empresa responsable del tram transfronterer del TAV, que dijous va presentar preconcurs de creditors, els va rebre entre el 2009 i el 2012 com a compensació pel retard en l'estrena de la línia

El Ministeri de Foment xifra en 132 milions d'euros la quantitat total que va abonar entre el 2009 i el 2012 a TP Ferro, l'empresa responsable del tram transfronterer del tren d'alta velocitat, pel retard en la posada en marxa de la línia, segons una resposta parlamentària del govern espanyol al diputat socialista gironí al Congrés, Àlex Sáez. TP Ferro va presentar dijous de la setmana passada preconcurs de creditors a causa de la incapacitat de tornar el deute que va contraure per construir el túnel del Pertús i que venç aquest 31 de març. La companyia acumula un dèficit proper als 400 milions, ja que la circulació de trens –que paguen un peatge per l'ús del túnel– està sent molt més baixa del que s'havia previst.

TP Ferro és un consorci constituït a parts iguals per la constructora francesa Eiffage i l'espanyola ACS, de Florentino Pérez, que va obtenir a finals del 2003 la concessió del tram del TAV entre Figueres (Hostalets de Llers) i Perpinyà, un tram de 44,4 km (19,8 a Catalunya i 24,6 a la Catalunya del Nord) que tenia com a element més destacat la construcció d'un túnel de 8,3 km per travessar els Pirineus, el túnel del Pertús, que es va acabar el 2007. TP Ferro va complir els terminis previstos i el febrer del 2009 ho tenia tot a punt, però era l'única. La línia encara no estava llesta perquè hi circulessin combois ni pel sud de Figueres ni pel nord de Perpinyà.

Com que no podien passar-hi trens que paguessin el peatge, TP Ferro va demanar una compensació als dos estats. Això va fer que es negociés una altra addenda al contracte, segons la qual la concessió del tram s'allargava dels 50 als 53 anys i TP Ferro rebria una compensació “pel perjudici sofert” en el període comprès entre el 17 de febrer del 2009 i la data en què finalment la línia es posés en servei. I això no va ser fins al 8 de gener del 2013. Gairebé quatre anys més tard. TP Ferro va ser indemnitzada durant tot aquest temps de retard. Cal destacar que TP Ferro va reclamar 350 milions més de compensació per sobrecostos durant l'obra, als quals es van negar els dos estats. Això va fer que s'obrís un procés d'arbitratge a Ginebra, que s'ha resolt recentment a favor dels estats.

Les informacions a la premsa han apuntat a xifres diverses sobre quina ha estat la quantitat que va rebre TP Ferro pel retard. El Ministeri de Foment ha concretat que es van pagar 132 milions, en una resposta parlamentària a Àlex Sáez (PSC). “Els ministres socialistes van haver d'arribar a acords per minimitzar les barbaritats del contracte inicial, fet en època del PP”, argumenta Sáez, que afirma que “és clar que és un contracte que es va fer amb mala previsió i ara en paguem unes conseqüències econòmiques, molt altes”. El diputat socialista opina que TP Ferro ha usat el preconcurs de creditors com a “mecanisme per forçar l'acord” i que “el problema és quant ens costarà”. A més, assenyala que a banda de renegociar amb TP Ferro, el que calen són “mesures perquè hi hagi més trens de mercaderies, més connexions amb ample europeu, ja que, a més, hi ha un problema de densitat de camions a la carretera”.

LA XIFRA

4
anys
l'Estat va haver d'estar indemnitzant TP Ferro pel retard en la posada en marxa de la línia del TAV

LA DATA

19.03.15
és el dia
que TP Ferro va presentar preconcurs de creditors perquè té un forat financer d'uns 400 milions.

LA FRASE

És un contracte fet amb mala previsió, i ara en paguem les conseqüències, que econòmicament són molt altes”
Àlex Sáez (PSC)


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.