Infraestructures

Els alcaldes de l'N-340 passen a l'acció

Preparen un gran acte reivindicatiu, aquest juliol, a la ciutat de Tarragona

Volen la complicitat de les entitats

Demanen la gratuïtat de l'AP-7

Volen solucions a la saturació i alta sinistralitat a la carretera N-340

Cansats de no obtenir resposta del Ministeri de Foment, els alcaldes dels municipis del Tarragonès i el Baix Penedès que pateixen els col·lapses de la carretera N-340 entre Altafulla i el Vendrell han decidit passar a l'acció. Aquest mes de juliol els batlles d'Altafulla, Torredembarra, Creixell, Roda de Berà, el Vendrell, Bellvei, Calafell, l'Arboç i Cunit –que són els que s'agrupen en el conegut com a Pacte de Berà, i que des de fa temps demanen una solució als problemes que comporta la densitat de trànsit de la via– convocaran un gran acte reivindicatiu. Tindrà lloc a la ciutat de Tarragona. “Volem portar la reivindicació a la capitalitat”, va matisar ahir Fèlix Alonso, alcalde d'Altafulla, després de la reunió que van mantenir amb la resta de batlles del territori.

Durant els mesos d'estiu els problemes a la carretera N-340 es multipliquen. La densitat de trànsit complica la circulació i col·lapsa la via, sobretot els caps de setmana, i també la converteix en una de les que registren una sinistralitat més elevada. Els alcaldes, que ja s'havien reunit altres vegades amb diputats i senadors per donar-los a conèixer la situació, van tornar ahir a trobar-se –aquest cop a Altafulla– per exigir solucions. “Com que quan parles no se t'escola, a vegades has de cridar; i ara passarem a cridar”, ironitzava el vendrellenc Martí Carnicer. Per això, tot i que diuen que continuaran “les negociacions” polítiques que facin falta, han volgut fer un pas més. Preparen a Tarragona el que volen que sigui un “acte contundent” i de caràcter “festiu”, i que sumi la implicació de diverses entitats del territori. Ahir, però, encara no van voler revelar els detalls d'aquesta mobilització.

“Els alcaldes del territori estem cremats amb l'actitud de Foment perquè és de menyspreu. Ho hem intentat tot i no ens ha estat possible parlar amb la ministra [Ana Pastor], per això hem de prendre una nova mesura”, va explicar Fèlix Alonso, que hi va afegir que la concentració a Tarragona “serà el primer pas” d'altres que preveuen fer pròximament per trobar solucions als col·lapses de l'N-340 i mentre duri el silenci de l'administració de l'Estat.

Alliberar peatges

A l'estiu, a l'intens trànsit de camions habitual, s'hi afegeixen els centenars de cotxes que fan servir la via per accedir a les platges del litoral. Aquest panorama que es repeteix any rere any, que ha acabat sent “un problema endèmic”, indigna uns alcaldes que tenen la clau de la solució a les mans: alliberar peatges seria, segons ells, la millor manera de pal·liar aquesta situació de manera immediata. “Volem l'AP-7 gratuïta mentre no hi hagi una variant, i tal com està plantejada ara la variant, la rebutgem”, afirmava el batlle d'Altafulla. “Ens interessa més que hi hagi una gratuïtat de l'autopista que no el desdoblament, perquè és més ràpid i econòmic”, reblava Eduard Rovira, el nou alcalde de Torredembarra. La seva era una de les cares noves en la reunió del Pacte de Berà convocada després de les eleccions municipals. Un exemple, va dir Alonso, que “hi ha una continuïtat en la lluita”.

Cas omís

Que s'obrin les barreres de l'AP-7 és una petició que van formalitzar el març passat, en la primera reunió del Pacte de Berà, quan també van demanar una reunió amb la ministra. Però Foment, fent cas omís de tot plegat, va anunciar un mes després que tirava endavant el desdoblament de l'N-340 entre Altafulla i Vilafranca, i que les obres del primer tram, des de la Móra fins a la Pobla de Montornès, es posarien a licitació enguany mateix.

Els edils dels pobles afectats, però, reclamen “que el perllongament de l'A-7 com a autovia gratuïta es faci a l'entorn de l'AP-7, perquè qualsevol altra opció seria trinxar el territori”, segons Martí Carnicer. Per ell, com pels altres alcaldes, l'única opció immediata és la gratuïtat de l'AP-7, “perquè és assumible per Foment i perquè el 2021 acaba la concessió” de l'autopista, assegura el batlle del Vendrell. “Hem tingut paciència i voluntat de negociació, però ara com ara no tenim resposta”, hi va afegir.

Volem la gratuïtat de l'autopista més que no pas el desdoblament, perquè és més ràpid i econòmic
Eduard Rovira
Alcalde de Torredembarra
Els alcaldes del territori estem cremats amb l'actitud de Foment perquè és de menyspreu
Fèlix Alonso
Alcalde d'altafulla

Ara sí, ara no

Conscient del malestar que genera el tram de l'N-340 comprès entre Torredembarra i Vilafranca, i dels col·lapses que originen entre setmana els camions, Foment va anunciar l'obligatorietat que aquests circulessin per autopista. La mesura, però, ha quedat finalment rebaixada amb bonificacions per als camions que hi circulin de manera voluntària. La prohibició que circulessin camions en aquest tram la va anunciar al febrer el conseller Santi Vila després de reunir-se amb la ministra, Ana Pastor, i també afectava un tram de la mateixa N-340 (el que va d'Orpesa a l'Hospitalet de l'Infant) i un altre a l'N-240, el que va de Montblanc cap a Lleida. De fet, ahir mateix, 1 de juliol, era el dia assenyalat per Foment per començar a aplicar l'anomenat pla de desviament voluntari del trànsit pesant de la carretera N-240 entre Montblanc i Lleida. La mesura suposava bonificar amb un 50% de descompte del preu del peatge aquells vehicles que fessin el recorregut per l'autopista AP-2. Segons ja va informar ahir aquest diari, la mesura finalment ha estat ajornada perquè està pendent de ser aprovada pel Consell de Ministres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.