Infraestructures

El Penedès es revolta contra les autopistes de peatge

Els alcaldes reivindiquen a l'Estat la gratuïtat de l'AP-7 i a la Generalitat la de la C-32 com a mesura per descongestionar l'N-340

Caldrien mil milions per alliberar el peatge de l'autopista Pau Casals

Dues de les tres vies de circulació que travessen de nord a sud els municipis del Penedès (Baix Penedès, Alt Penedès i Garraf) són de peatge: l'autopista AP-7, titularitat de l'Estat, i l'autopista Pau Casals-C-32 (túnels del Garraf), propietat de la Generalitat. L'única via gratuïta és la carretera N-340, també de titularitat estatal, que és la que suporta el volum més gros de trànsit i en què menys s'ha invertit al llarg de la història.

L'N-340, la penitència

L'N-340, doncs, s'ha convertit en la penitència de centenars de milers de ciutadans que viuen en aquests territoris per on passa, i també per als centenars de milers de conductors que l'utilitzen per als seus desplaçaments entre Barcelona i Tarragona. Des de l'any 2007, amb l'arribada de la crisi, el volum de circulació en aquesta carretera ha crescut constantment, mentre baixava el de les autopistes. Només a l'autopista Pau Casals, entre l'any 2007 i el 2014, els vehicles que van passar pel peatge de Vallcarca van passar dels 46.000 diaris als 27.900, cosa que suposa una disminució del 40%.

Tips de ser un dels territoris més castigats pels peatges i amb les pitjors infraestructures viàries gratuïtes, els alcaldes penedensencs han deixat de banda la seva adscripció política i s'han unit per lluitar contra els peatges. Primer va ser contra el de l'AP-7, i ara, contra el de la C-32.

Els municipis que paguen el preu més alt són els del Baix Penedès i el Baix Gaià, perquè l'N-340 travessa literalment els nuclis urbans i el pas incessant de cotxes i camions (25.000 al dia) i els col·lapses del cap de setmana fan que molts veïns visquin confinats suportant soroll i contaminació.

El Pacte de Berà

L'anomenat Pacte de Berà va néixer precisament per denunciar aquesta situació i reclamar solucions a l'Estat, titular d'aquesta carretera. Però la resposta de Madrid sempre ha estat o el silenci o la indiferència. L'última proposta dels alcaldes ha estat l'alliberament del peatge de l'AP-7 entre Tarragona i Vilafranca, i la resposta del PP és que només cal tenir quatre anys més de paciència perquè l'any 2020 s'acaba la concessió de l'autopista i no es renovarà. Però aquest compromís no s'ha firmat enlloc. És una simple declaració d'intencions.

Fruit del suport popular que han obtingut els alcaldes del Pacte de Berà, els primers edils del Baix Penedès han volgut impulsar una plataforma semblant conjuntament amb els del Garraf per obrir un altre front contra la Generalitat per exigir l'alliberament del peatge de la C-32, l'autopista Pau Casals que uneix el Vendrell amb Castelldefels per la costa.

Mil milions per al rescat

Però la concessió d'aquesta autopista, en mans d'Aucat, no expira fins al 2039 i el rescat costaria a la Generalitat prop de mil milions d'euros, segons un estudi de la UPC. Els alcaldes, però, només reclamen l'aixecament de barreres entre el Vendrell i Sitges, que seria sensiblement inferior ja que mantindria el peatge troncal de Vallcarca, un dels més cars de Catalunya. Per això, demanen a la Generalitat que quantifiqui aquesta possibilitat.

LA XIFRA

25.000
vehicles
són els que cada dia circulen per l'N-340 que creua el Penedès, 3.000 dels quals són camions de gran tonatge.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia