Urbanisme
Una rambla de debò
La remodelació de la rambla de l'Hospital de Vic, que tindrà un carril bici, començarà després del mercat del Ram
Els comerciants confien que serveixi per revitalitzar la zona i alguns veïns critiquen que se'n tallin els oms actuals
La rambla de l'Hospital de Vic fa temps que ha deixat de ser una rambla. No és un carrer destinat al passeig. El vianant no hi bada ni s'hi deixa caure sense motiu. D'aspecte més aviat ombrívol, el desolador paisatge que ofereixen, a banda i banda, els locals comercials tancats d'ençà de la crisi, no convida a entretenir-s'hi. Fins i tot els cotxes fugen carrer avall. Per això, el 9 de desembre passat es va aprovar definitivament el projecte de reurbanització d'aquesta rambla i de la plaça del Monjo Gerbert d'Orlhac amb la intenció de canviar la fisonomia d'aquest vial i revitalitzar la zona: “Volem crear un espai amable, de relació entre les persones, que pugui donar lloc a terrasses, on la gent passegi, es relacioni i se senti còmoda”, explica Fabiana Palmero, regidora d'Urbanisme de Vic.
Les obres, al final, no començaran a principi d'any, sinó “després del mercat del Ram”, que aquest any s'escau el 19 de març, i tindran una durada prevista de sis mesos. Mig any per als comerciants és una eternitat. “Mentre durin les obres, a les botigues ens perjudicarà, però esperem que sigui a fi de bé”, comenta la mestressa d'un comerç que es vol mantenir en l'anonimat i que confia que la reforma urbana animi a apujar alguna persiana. “El que no veig bé és que només hi hagi un carril de baixada, perquè per al trànsit que hi ha en les hores punta diria que és poc”, hi afegeix, tot ignorant que la intenció de l'Ajuntament és, precisament, treure tants cotxes com es pugui de dins la ciutat. “El benefici és enorme; si volem una ciutat sostenible, hem de caminar”, defensa Palmero. Amb un sol carril de sortida, segons ella, “no es podran fer molts actes incívics, com ara aparcar en doble fila”, costum que, practicat amb assiduïtat, té el beneplàcit dels comerciants: “Qui vol comprar ha de poder parar un moment, si no, la gent passa de llarg.”
Carril bici i arbres nous
La remodelació de la rambla de l'Hospital preveu unes voreres amples –amb lloses de pedra de Vinaixa al cantó del centre històric i lloses de formigó a l'altre–, un sol carril de circulació per a vehicles, la incorporació d'un carril bici i la substitució de l'arbrat existent, decisió que no ha agradat a alguns veïns. De la quarantena d'oms actuals, més de la meitat estan morts o malalts. “És un arbre que no és adient per a la ciutat, perquè tenim les clavegueres destrossades”, adverteix Palmero. Per això, es reemplaçaran per aurons més petits.
La urbanització que s'ha aprovat fins ara és la del tram comprès entre el carrer de Jacint Verdaguer i el carrer de Sant Pere (incloent-hi la plaça del Monjo Gerbert d'Orlhac, que es pavimentarà i tindrà dos espais de sauló) i també inclou el primer tram del carrer Doctor Junyent, que recuperarà el doble sentit. Amb tot, la idea és donar continuïtat al projecte amb la posterior remodelació de la rambla de Sant Domènec, de què encara no hi ha projecte però que mantindria els dos carrils per als cotxes.
Tota la reforma anirà a càrrec
de l'Ajuntament de Vic, que sufragarà el 90% del pressupost final, d'1.209.945 euros. El 10% restant l'aportaran els propietaris de les finques afectades, que, segons va aprovar el ple municipal el 13 de gener, hauran de pagar 189,66 euros el metre lineal en concepte de contribucions especials.