Infraestructures

‘Lobby' per enllaçar Lleida amb el corredor mediterrani a Tarragona

Es vol unir mitjançant la línia ferroviària entre Saragossa i el litoral

Consens per fer de Ponent una plataforma logística

S'incrementarà el transport de mercaderies

Lleida no pot badar i ha d'unir esforços entre institucions i sector econòmic per no quedar fora del nou corredor mediterrani. La via és pressionar, mitjançant la creació d'un lobby local que tindrà el suport de l'associació internacional Ferrmed, per impulsar un eix ferroviari entre Saragossa i Tarragona i el seu port passant per Lleida i Reus.

Aquesta és una de les premisses que es deriven de l'estudi que l'Institut Cerdà ha elaborat per encàrrec de la Diputació de Lleida i que ahir es va presentar a un centenar de representants d'institucions, patronals i empresaris. L'estudi planteja les oportunitats de convertir el pla de Lleida en una plataforma logística de primera magnitud al sud d'Europa. I algunes dades ho corroboren, segons descriu l'informe, ja que apunta a un transport de mercaderies de 31 milions de tones a Ponent, sobretot de productes agroalimentaris i amb un global de 3,8 milions d'operacions. I aquesta activitat augmentarà un 19% fins al 2025, fins als 37 milions de tones. Com a fortalesa, l'estudi també destaca l'oferta en quantitat i preu competitiu de sòl industrial i per a activitats logístiques i, sobretot, una ubicació geogràfica estratègica, que fa d'enllaç entre el corredor mediterrani i l'eix de l'Ebre, que connecta Catalunya amb el País Basc i l'àrea del cantàbric. També destaca les comunicacions amb el Pirineu i Europa.

No obstant això, l'estudi assenyala Saragossa com a gran competidor i el risc de perdre la connexió amb el corredor mediterrani si des de la capital aragonesa s'enllaça amb Tarragona per Flix. També influeix negativament en les expectatives lleidatanes el fet que la terminal ferroviària de mercaderies de Lleida estigui tancada després d'haver perdut activitat durant anys. L'estudi reclama també com a urgent la millora de les comunicacions viàries, com ara l'eix Lleida-Montblanc-Tarragona.

La iniciativa ja té el suport dels empresaris locals i de les institucions territorials, així com de la Generalitat, a més del Port de Tarragona, que té a Lleida un dels principals clients, amb la gestió de prop de cinc milions de tones de mercaderies a l'any, sobretot del sector agroalimentari.

LA XIFRA

37
milions de tones
de mercaderies de Lleida es transportaran el 2025, un 19% més que ara, segons l'estudi.

“Lleida s'ho ha de creure”

Joan Amorós, president del grup de pressió Ferrmed, liderat des de Catalunya, va anunciar que promouran mobilitzacions i intensificaran les pressions si el govern espanyol continua sense fer res en infraestructures i, sobretot, en el desenvolupament del corredor mediterrani.

Amorós també va assenyalar que Lleida “té un potencial logístic important” i que ara el més important “és que els lleidatans s'ho creguin i es mobilitzin, ja que Lleida pot arribar a ser la gran plataforma logística”. Amorós hi va afegir que Lleida és un punt de confluència important entre el corredor mediterrani i el de la vall de l'Ebre, i “hem d'aconseguir, costi el que costi, que sigui la clau de connexió dels dos corredors”. El president de la Diputació, Joan Reñé, va dir que des de Lleida s'ha d'exigir “allò que entenem que és una necessitat meritòria'' i va afirmar: “Estem carregats de raons.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.