Rodalies perd un 50% d'usuaris a l'eix València-Castelló
Les obres del tercer carril entre València i la Plana redueixen a 9.000 els viatgers
El govern exigeix a Renfe que bonifiqui la meitat del bitllet mentre durin els treballs
Fins a tres hores van tardar alguns dels trens de rodalies a cobrir el trajecte que uneix València amb Castelló de la Plana dimecres passat. Un retard que està produint-se amb assiduïtat i que ha provocat tal indignació entre els usuaris de la línia C-6 fins al punt de reduir el nombre d'usuaris a la meitat: dels 18.000 habituals als 9.000, segons va informar la consellera d'Habitatge Obres Públiques i Vertebració del Territori, M. José Salvador. La consellera va mantindre, junt amb el president del govern valencià, Ximo Puig, una reunió amb el president de Renfe, Pablo Vázquez, a qui van traslladar els “efectes dramàtics” entre els principals usuaris del servei –estudiants i treballadors– per aquestes incidències provocades per la construcció del tercer fil. Durant la trobada es va acordar la creació d'un grup de treball amb Renfe, que es reunirà dilluns vinent, per poder disposar de la major informació possible, a més d'establir un protocol d'actuació per pal·liar les incidències.
Aquest pla de xoc preveu complementar el servei amb autobusos llançadora per garantir la freqüència –ara reduïda al 50%– i l'establiment d'un protocol d'atenció als clients, perquè siguen informats puntualment de les incidències i els reforços per autobús. A més, es plantejaran dues mesures econòmiques: bonificació del 50% dels bitllets mentre duren les obres i la gratuïtat en situació d'emergències greus (és a dir, que el retard supere l'hora). “S'haurien d'haver pres mesures molt abans. La reacció indignada dels usuaris és més que comprensible”, va subratllar Salvador, alhora que lamentava “l'horitzó incert de la finalització de les obres”.
En aquest sentit, el responsable de Renfe va explicar que tampoc tenia cap informació sobre aquesta qüestió. “Amb Adif la relació és fluida, però la nostra responsabilitat és que els viatgers no patisquen les conseqüències de les obres, però de les obres no podem respondre”, va dir Vázquez per assegurar que garantiran els servei de llançadores mentre s'executa la infraestructura. Vázquez va informar que el servei funcionarà amb normalitat i es reforçarà durant les Falles, perquè paren les obres, però que encara no saben si aquestes es reprendran durant la Setmana Santa. Per la seua banda, Salvador va lamentar que l'alternativa del tercer fil al corredor mediterrani finalment està resultant més cara i provocant més problemes.
Un “lobby” per pressionar Europa
El País Valencià ha decidit alçar una veu única en la reivindicació del corredor mediterrani. I amb aquest objectiu va constituir ahir el Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani un grup de pressió que, impulsat pel govern de Ximo Puig, aglutina organitzacions empresarials, universitats públiques, sindicats, col·legis professionals, ports i societat civil valenciana per coordinar iniciatives i reivindicar aquesta infraestructura. La consellera Salvador va subratllar la importància d'un projecte “estratègic i vital” per al territori valencià com a eix central entre Porbou i Algesires. La responsable d'infraestructures valenciana també va lamentar “el menyspreu” del govern espanyol envers el corredor, ateses les inversions “raquítiques i ridícules” que ha realitzat. Salvador va instar a superar la concepció radial de l'Estat, ja que està perjudicant els interessos dels territoris del Mediterrani. A més, va criticar que el tercer fil, que es va proposar com una alternativa més barata i ràpida al corredor, no compleix les expectatives