El pàrquing no és al centre
El govern va eliminant places del bell mig de Girona perquè la gent opti per aparcar a l'entrada i hi entri amb bus o bicicleta
Sectors com Sant Ponç i Fontajau registren cada cop més ocupació i s'hi aparca sense perdre temps
No és cap secret que aparcar gratuïtament al centre de Girona és cada cop més difícil. Aquest fet respon a la voluntat mateixa del govern municipal, que pretén que els visitants sàpiguen que si volen estacionar al bell mig de la capital s'hauran de rascar la butxaca, però a canvi volen inculcar que l'opció més intel·ligent és aparcar als pàrquings dissuasius i acabar d'arribar al centre de la ciutat ja sigui amb bus, a peu o amb Girocleta.
La ciutat de Girona té avui més de 21.000 places gratuïtes d'aparcament, però la majoria no són al centre. El tinent d'alcalde d'Urbanisme, Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà, admet que “la voluntat és que cada cop hi hagi més traves per arribar al centre, perquè per a la gent de pas no sigui atractiu passar pel centre, però també és cert que sempre serà possible arribar fins al centre, perquè hi ha mil realitats i situacions que ho poden requerir”. L'objectiu és que els ciutadans provinents de fora de la ciutat comprovin a la llarga que els resulta més fàcil aparcar en una de les entrades de la ciutat i arribar al centre sense el vehicle privat.
Un dels projectes que el pla de mobilitat ja preveu és la creació de dues noves bosses d'aparcaments gratuïts als dos extrems. L'una, de 400 places, a Mas Gri i Mas Xirgu, a l'entrada sud de Girona, i l'altra, que està previst que tingui 500 places i que es connecti amb el centre amb busos llançadora, a
la sortida de l'AP-7 a Domeny, a tocar de la Nestlè. Alcalà assenyala que ja s'ha parlat amb Sant Gregori perquè es puguin aprofitar també les línies que des de la Vall del Llémena es dirigeixen a Girona, a banda del reforç de les línies urbanes. Aparcaments com els dels cinemes Oscar a Sant Ponç, que estan cada dia més plens, així com l'aparcament de sorra davant del König a Fontajau, que també té més afluència, s'estan convertint en si mateixos en aparcaments dissuasius. L'eliminació de 150 places de la Devesa afavoreix aquest transvasament de vehicles a zones més llunyanes, però en aquest cas connectades al centre amb línies de bus i Girocleta.
Facilitats per als veïns
En sentit contrari, Alcalà també adverteix que el govern municipal vol continuar el camí iniciat a les Pedreres i a la Devesa-Güell i estendre les zones verdes d'aparcament que faciliten el pàrquing als veïns residents.
Al centre de la ciutat, les opcions més comunes per aparcar són els pàrquings subterranis, que entre els nou pàrquings de titularitat pública ofereixen 2.383 places, així com les 1.215 de zona blava i les 806 de zona verda que hi ha distribuïdes a les zones més comercials. La situació seria més complicada si no existissin les més de 27.000 places privades de garatge que hi ha a la majoria d'edificis de la capital gironina.
Mifas reobre el debat sobre el pagament tou a la Copa
L'entitat Mifas torna a posar damunt la taula el projecte per reconvertir el pàrquing gratuït de la Copa de Girona en un aparcament de pagament tou i vigilat les 24 hores del dia. L'associació ja ha registrat una petició perquè
en el marc de la propera taula
de mobilitat es torni a debatre aquest projecte, que el
pla de mobilitat ja preveia i que l'oposició va aturar perquè es va descartar en l'aprovació de les ordenances fiscals per al 2016. El gerent
de Mifas, Alfons Moreno, assegura que ja han parlat d'aquesta possibilitat “amb alguna associació de veïns i de comerciants, i no ho veuen desassenyat”.
Moreno recorda que l'aparcament de la Copa, amb unes 470 places, té una rotació molt baixa: “Hem fet estudis entre quarts de vuit i les tres, i no es mou pràcticament ningú.” A més, Mifas, que estaria disposada a gestionar aquest aparcament, subratlla: “Si fos de pagament tou, seria un aparcament vigilat amb càmeres els set dies de la setmana i durant tot l'any, cosa que evitaria els robatoris.” La proposta que l'oposició va tombar a finals de l'any passat preveia que el cost fos d'uns dos euros per poder-hi aparcar tot
el dia. L'entitat calcula que, per la tipologia de l'aparcament, que funcionaria nit i dia, s'arribarien a ocupar entre sis i set persones discapacitades. El gerent de Mifas espera que la taula de mobilitat permeti recuperar aquest projecte i que ara es pugui tirar endavant. El pla de mobilitat preveu també pagament tou en un tram del davant de Can Sarasa i a Emili Grahit.
De la Devesa cap a Fontajau
Dimarts de la setmana passada es van començar les obres per refer el vial perimetral de la Devesa i es van abolir les 150 places d'aparcament del tram afectat per la remodelació. El govern municipal ja va proposar als usuaris d'aquest aparcament que utilitzin les 600 places gratuïtes que hi ha al voltant del pavelló de Fontajau. Durant aquesta setmana, s'ha comprovat que les places més properes
a la gespa i a la passarel·la de Fontajau s'han omplert més del que és habitual.
Els càlculs estimen que aparcar en aquest punt suposa quatre minuts més de trajecte i, per tant, es demana als ciutadans que facin aquest esforç. Passa el mateix els dies de mercat: a banda de l'aparcament que es genera a tocar de l'Auditori i la Fira, es proposa als ciutadans que hi van a comprar que facin servir aquest ampli aparcament.
El govern municipal ja avança que a la llarga també es trauran la resta de places del vial perimetral i que s'està treballant per expropiar la parcel·la a tocar del pont de Fontajau, que s'adequaria per convertir-lo en el pàrquing per a l'Auditori.