Infraestructures i serveis

Transports

Un servei deficitari

Primeres accions legals pels col·lapses de la línia ferroviària

Trens Dignes i el conseller de Territori, Josep Rull, avancen que emprendran accions contra Adif i Renfe pels retards dels darrers dies, que, en alguns casos, han arribat a les tres hores

Convoquen una protesta pel dia 19

Una mena d'ultimàtum tant des de la societat civil com des de les institucions catalanes. Les accions que es preveuen encetar contra Renfe i Adif per les deficiències en el servei ferroviari culminen una setmana en què els trens a les Terres de l'Ebre han acumulat retards de fins a tres hores. Els primers a sortir al carrer seran els integrants de la plataforma Trens Dignes, que ja han anunciat una mobilització que preveuen massiva per diumenge que ve, a les 11.15 h, a l'estació de l'Aldea. “Els que vertaderament han patit la situació dels darrers dies han estat els usuaris, malgrat les acusacions d'unes i altres administracions, i la situació ja ha arribat a límits intolerables”, va afirmar contundent la portaveu de la plataforma Trens Dignes, Montse Castellà.

Tot i que ara per ara no saben si ho tiraran endavant, el col·lectiu també estudia la possibilitat d'emprendre accions legals contra Renfe i Adif pels darrers problemes, motivats en part per les incidències registrades a Mont-roig del Camp. Segons els membres de Trens Dignes, “els darrers episodis han posat en risc la ciutadania i s'han produït molts danys i perjudicis”. El col·lectiu no serà l'únic que inicie possibles accions legals. De fet, el Síndic de Greuges també s'ha adreçat a la ministra de Foment, al conseller de Territori i a Renfe per denunciar el col·lapse de la línia ferroviària.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va assegurar que el departament obrirà expedients sancionadors a les empreses públiques i va avançar que “la situació podria acabar als tribunals”. Ho va fer després de trobar-se amb la plataforma ahir a Tortosa, cita en què el mandatari es va desmarcar lleugerament del to de campanya electoral per prendre mesures contra les “negligències” de Renfe i Adif.

Rull va fer referència a la situació “inadmissible” de falta d'inversions en les infraestructures i va donar com a dada que Adif només ha executat un 26% de les inversions pressupostades a Catalunya. En aquesta línia, va recordar que les incidències s'haurien evitat si Madrid hagués complert els calendaris de posada en marxa de la doble via entre Vandellòs i Vila-seca. El retard del projecte ha motivat una part de les avaries i les mancances a les infraestructures de gran part de la demarcació.

LES FRASES

Obrirem expedient sancionador a Renfe i Adif, i la situació pot acabar fins i tot als tribunals
Josep Rull
CONSELLER DE TERRITORI I SOSTENIBILITAT
Els que han patit les incidències han estat els usuaris; la situació ha arribat a límits intolerables
Montse Castellà
PORTAVEU DE TRENS DIGNES

Un miler d'afectats al tram Reus-Tarragona

C.Filella

Plou sobre mullat. Després de quatre dies de retards per un incendi a la subestació de Mont-roig del Camp, ahir el caos ferroviari es va agreujar per la vaga de Renfe i una altra incidència que va afectar el sistema d'electrificació i va obligar a interrompre la circulació al tram Reus-Tarragona, des de les set del matí fins gairebé la una del migdia. Més de mil usuaris van quedar afectats per aquesta nova avaria. El primer comboi, que surt de Reus a les 06.43 i arriba a l'Estació de França a les 08.23 h, va quedar aturat i els viatgers van haver de ser evacuats amb ajuda dels bombers. Aquesta incidència va afectar els serveis de les línies RT1, R14 i R15. Els trens de la línia R14 es van desviar per Valls, per recuperar el recorregut habitual a Sant Vicenç de Calders. I per als viatgers de les línies R15 i RT1 es va gestionar un servei alternatiu per carretera entre Reus i Tarragona. Aquesta incidència també va provocar la falta d'alimentació elèctrica al tram Tarragona-Torredembarra, fet que va afectar els trens de l'R16 i l'RT2.

Ahir al matí, arran del nou problema, l'Ajuntament de Tarragona va fer una crida a Adif perquè “incrementi les inversions i augmenti la plantilla, no només perquè és un servei bàsic que s'ha de garantir als ciutadans, sinó perquè laboralment i socialment també és necessari”. En un comunicat, el govern tarragoní hi va afegir: “Al final tindran raó els treballadors d'Adif quan denuncien que és possible que s'hagi abaixat la guàrdia no només en contractació de personal, sinó també en el manteniment de les infraestructures, i això pot acabar no garantint suficientment la seguretat dels passatgers.”

D'altra banda, els treballadors d'Adif van convocar ahir la tercera jornada de vaga, amb una protesta davant l'estació de Tarragona. Reclamen inversions i personal per garantir un bon manteniment de les instal·lacions i reduir avaries. El president del comitè d'empresa d'Adif Tarragona, Hèctor Sebastià, va explicar –en declaracions a ACN– els seus dubtes sobre si es podrà reparar la incidència de Mont-roig i va alertar que l'estació podria quedar inutilitzada “durant molt de temps”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.