Mobilització veïnal a les Preses per exigir la variant
Han penjat pancartes reivindicatives al llarg de la travessera de la C-63 i han iniciat una recollida de signatures
Al·leguen que l'obra s'ha d'accelerar perquè han de suportar 12.000 vehicles diaris
Haver de suportar més de 12.000 vehicles diaris és un problema que els veïns de les Preses fa temps que tenen, sobretot des que es va obrir el túnel de Bracons. Ho saben els ajuntaments implicats i ho sap la Generalitat, titular de la C-63, on es produeix aquesta situació.
La Generalitat ha fet públic el projecte de construcció de dos giratoris als dos extrems de la travessera com a solució provisional fins a la construcció de la variant. Un grup de veïns, però, no ho considera una bona solució, perquè tenen per objectiu evitar els girs a l'esquerra i això farà que molts dels vehicles accedeixin al centre del poble i a àrees residencials. Per això i després de deixar clar que no van en contra de l'Ajuntament, han manifestat la seva disconformitat i l'han fet pública en forma de pancartes reivindicatives en què es pot llegir: “Variant sí, rotondes no.”
Els veïns mantenen que la intensitat del trànsit diari és insuportable, remarquen que un 10% dels 12.000 vehicles que passen pel poble són camions i recorden que els dies festius les cues de trànsit els dificulten l'accés o la sortida de casa o travessar la travessera, tant a peu com amb vehicle, i incrementen el risc de tenir algun accident. Moltes vegades en aquestes ocasions els Mossos d'Esquadra han de desplaçar-se fins a les Preses per regular el trànsit.
Aquest grup de veïns, doncs, reivindica que s'acceleri la construcció de la variant i que, mentrestant, s'opti per una solució provisional millor que no pas els dos giratoris. Els veïns, a part de penjar pancartes, s'han reunit amb l'alcalde i han aconseguit l'aturada provisional dels giratoris i han iniciat una campanya de recollida de signatures.
LES XIFRES
Els alcaldes, tots a l'una
Les demandes dels veïns arriben poques setmanes després que els alcaldes dels tres municipis implicats en la variant –el de les Preses, Pere Vila; el de la Vall d'en Bas, Lluís Amat, i el d'Olot, Josep Maria Corominas– signessin un compromís davant del secretari d'Infraestructures, Ricard Font, i del director general d'Infraestructures, Xavier Flores. Els alcaldes van coincidir a demanar la màxima prioritat per a l'obra i van exposar els punts bàsics que ha de tenir la carretera que ara s'ha de projectar. Serà d'un sol carril per sentit de circulació, tot i que es manté el doble carril a la variant d'Olot; les dues variants es tractaran com una unitat i la nova carretera serà escrupolosament respectuosa amb els valors agrícoles, paisatgístics i mediambientals de la plana de les Preses i de la Vall d'en Bas. A més, no serà subterrània, ni amb túnel per la Marboleny, i es mantindrà l'actual prohibició que hi circulin camions de gran tonatge si no tenen com a destinació o origen la Garrotxa i Osona. Bona part de les organitzacions empresarials gironines han reclamat, però, el doble carril.