Canals

Pere Sinfreu i Xavi Baró

Marsellcaup SL, a Adrall (Alt Urgell)

“Hem de posar l’èmfasi sobretot en la tecnologia informàtica per obtenir millors dades”

La granja lletera inicia l’activitat l’any 2006, quan s’associen les dues ramaderies que havien engegat els seus avis i continuat els pares

“Un dels punts clau que ens dona competitivitat és formar part de Cadí, que se’ns queda la llet, cosa que ens fa mantenir un nivell molt alt”

La granja lle­tera ini­cia l’acti­vi­tat l’any 2006, quan s’asso­cien les dues rama­de­ries que havien enge­gat els seus avis i que havien con­ti­nuat els seus pares. Avui en dia, hi tre­ba­llen en Pere i en Xavi i tres emple­ats més. L’any 2012 van fer una ampli­ació de les ins­tal·laci­ons i van incor­po­rar una sala rota­tiva de 28 punts de munyida. Comp­ten amb capa­ci­tat per a 400 ani­mals, dels quals 215 són vaques de llet. Són socis de la Coo­pe­ra­tiva Pire­naica, que es dedica prin­ci­pal­ment a la fabri­cació con­junta de pinso i bar­re­ges per a ani­mals de granja, un equi­pa­ment col·lec­tiu clau per a les rama­de­ries de mun­ta­nya.

Com defi­niríeu el vos­tre model de pro­ducció?
Des de fa qua­tre anys, per tal de poder millo­rar la genètica més ràpida­ment, tenim tots els ani­mals geno­ti­pats. A més, fem aco­bla­ments a l’hora d’inse­mi­nar per posar semen sexat als ani­mals més selec­tes, i als altres els posem semen de toro Angus, que estan més valo­rats a l’hora de ven­dre’ls per fer-los engrei­xar. Altres aspec­tes clau de la granja són la higi­ene i la desin­fecció de les ins­tal·laci­ons i la maquinària, les eines i vet­llar pel bon estat dels ani­mals i la seva ali­men­tació amb pro­duc­tes de la màxima qua­li­tat.
Quina altra acti­vi­tat des­ta­caríeu de la vos­tra empresa?
A part de la llet, produïm far­ratge, i una gran part l’uti­lit­zem per a l’ali­men­tació del bes­tiar. La major part d’aquest far­ratge que produïm és per a l’auto­con­sum a casa nos­tra i el que ens sobra se’l queda la Coo­pe­ra­tiva Pire­naica.
Com ho feu per ser com­pe­ti­tius?
La clau de ser com­pe­ti­tius és for­mar part de les dues coo­pe­ra­ti­ves d’aquest àmbit: la Pire­naica per als insums de la pro­ducció i la coo­pe­ra­tiva Cadí per a la comer­ci­a­lit­zació i la trans­for­mació de la llet. Estem con­tents de la feina que fem i ens con­si­de­rem una empresa empre­ne­dora, i hem de posar l’èmfasi sobre­tot en la tec­no­lo­gia informàtica per obte­nir millors dades i adap­tar-se al mer­cat cada vegada més exi­gent.
Què des­ta­caríeu dels pro­duc­tes que feu?
Un dels punts clau que ens dona com­pe­ti­ti­vi­tat és for­mar part de Cadí, que se’ns queda la llet, cosa que ens fa man­te­nir un nivell molt alt de la seva qua­li­tat. També tre­ba­llem amb un cen­tre vete­ri­nari que asses­sora per man­te­nir el bes­tiar en el seu millor estat.
Cre­ieu que la soci­e­tat valora prou els vos­tres pro­duc­tes
Gran part de la soci­e­tat no és cons­ci­ent de l’esforç, el tre­ball i les hores de feina que hi ha en el sec­tor pri­mari, i encara més en el cas d’una explo­tació rama­dera. Actu­al­ment, cre­iem que la població està dis­po­sada a pagar més per un litre d’aigua que no pas per un litre de llet.
Com veieu el futur del vos­tre sec­tor a mitjà ter­mini?
El pri­mer aspecte que cal con­si­de­rar és la zona on ens tro­bem, on, tot i ser una àrea on hi ha nom­bro­ses gran­ges, pràcti­ca­ment no hi ha relleu agrari, quasi ningú vol seguir tre­ba­llant en aquest sec­tor agrari, esclau i com­pli­cat. És difícil sobre­viure. I tam­poc hi ajuda l’excés de la burocràcia: cada dia hem d’estar més hores davant l’ordi­na­dor fent papers, tràmits, la qual cosa sig­ni­fica tenir menys temps per tenir cura dels ani­mals, el seu benes­tar, i el con­trol de les fin­ques. I cada cop més ens veiem més afec­tats per les seque­res, cosa que ens per­ju­dica a l’hora de la pro­ducció de far­rat­ges per a l’ali­men­tació de les vaques. Tot i els incon­ve­ni­ents, expres­sem amb opti­misme i orgull el fet de ser coo­pe­ra­ti­vis­tes i donem total suport al futur de la coo­pe­ra­tiva Cadí, un dels prin­ci­pals expo­nents de la llet a Cata­lu­nya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia