Canals

Bonaventura a la catedral

L'Arc és un cafè singular rebatejat pel seu propietari i es va convertir en un refugi d'artistes, antifranquistes i intel·lectuals que van decidir fer la resistència des del pati de la catedral

A en Lluís Bona­ven­tura, sem­pre li va que­dar París. No parlo de la ciu­tat, sinó de la ciu­tat esti­mada per Brando, Vis­conti, Brel, Hugo o Piaf; l'espai de llum que el va aju­dar a por­tar la mística a una casa antiga d'arrels romàniques; la que el va dotar de l'espai físic on va poder con­cre­tar aque­lla idea amb què Camus defi­nia una manera de ser: “No cami­nis davant meu, pot ser que no et pugui seguir. No ho facis dar­rera, pot­ser no et podré guiar. Camina al meu cos­tat i sigues el meu amic.”

En Lluís Bona­ven­tura havia exer­cit de meri­tori al Banesto i a la lli­bre­ria de can Soler. Gràcies a mossèn Fuen­tes va acon­se­guir una beca de la Dipu­tació per anar a estu­diar a Madrid, a l'Ins­ti­tuto de Inves­ti­ga­ci­o­nes y Expe­ri­en­cias Cine­matógra­fi­cas. D'allà, fas­ti­gue­jat, va fugir a París i va entrar a l'Ins­ti­tut des Hau­tes Etu­des Cine­ma­to­grap­hi­ques (IDHEC), on va arri­bar amb un docu­men­tal a sota el braç, La cons­trucció d'un claus­tre al segle XI, fil­mat amb la col·labo­ració d'Antoni Varés. Quan va tor­nar a Girona, va tre­ba­llar de guia de la cate­dral fins que la Con­xita Sans li va dir que era molt vella, que tenia reuma i li va reco­ma­nar que es quedés la seva botiga de punta negra i que es fes ric venent estam­pes i sants. A en Lluís, la idea no li va sem­blar gens esca­be­llada i va anar a tro­bar al pro­pi­e­tari, Pepito Mira­lles, per anun­ciar-li que si la llo­ga­tera li pagava 33 pes­se­tes men­su­als, ell li pujava a 330, però que no esti­mava les boti­gues de sants i ver­ges i que allà volia obrir-hi un bar.

La con­tundència de l'oferta va ser defi­ni­tiva. Mira­lles, tot i que va arru­far el nas, va apro­var el pro­jecte i, amb certa enveja, va assis­tir a la con­so­li­dació d'aquell cafè d'ambi­ent pari­senc que cada nit s'omplia amb les cançons de Greco, Bras­sens o Leo Ferre. Aque­lla sala humida atreia joves i grans de tota classe i con­dició, mar­cats per dues dèries, la recerca de la lli­ber­tat i el con­reu de l'amis­tat. L'èxit va ser tan impor­tant que en Mira­lles, tocat per la cobdícia, va inten­tar fer fora en Bona­ven­tura perquè havia rebut una oferta de llo­guer més subs­tan­ci­osa, 5.000 pes­se­tes. Es van viure dies de con­fron­tació i man­can­ces, visi­tes de la bri­gada social i ame­na­ces de tan­ca­ment, un altre motiu de resistència que va omplir la sala de cons­pi­ra­dors anti­fran­quis­tes, cre­a­dors alter­na­tius, bohe­mis, estu­di­ants, futurs polítics, o mar­que­sos com el de Sant Mori –que en el seu viatge entre Bar­ce­lona i l'Empordà atu­rava la moto a la porta i arri­bava com podia a les por­tes de palau–. Alguns esnobs van com­prar l'Arc amb Boc­cac­cio sense conèixer els fils de plata que movien aquest micro­cos­mos par­ti­cu­lar en què, més que cli­ents, els habi­tu­als eren pro­ta­go­nis­tes d'una aven­tura única i soli­da­ria. Així, l'Enric Marquès, exi­liat a París i agi­ta­dor de la ciu­tat, va apro­fi­tar el marc d'una fines­tra per pin­tar-hi un mural i Car­men Alcalde, Maria Rosa Prats i Manel Bon­matí hi van tro­bar aco­lli­ment per enge­gar el pri­mer número de Presència. Lluís Bona­ven­tura va con­ver­tir la seva per­so­na­li­tat ico­no­clasta i mordaç en el barem que jut­java una ciu­tat que es va tro­bar que la resistència habi­tava el pati de la cate­dral.

Cafè l'Arc
Any.
1957
història.
Fundat per Lluís Bonavetura, un antic guia de la seu de Santa Maria, l'Arc es va obrir al peu de les escales de la catedral i va ser un refugi d'artistes, antifranquistes i intel·lectuals.

En Lluís de l'Arc i el ‘queixaladillo'

Jordi Soler, juntament amb en Lluïs Güell, Enric Ensesa, Pius Pujades, Damià Escuder, Joaquim Nadal i Enric Sabaté, va guanyar moltes hores de conspiració i amistat arrapat a la barra i les taules de local de la plaça de la Catedral. Explica que en Lluís Bonaventura que ha passat a la intrahistòria gironina com en Lluís de l'Arc, home sorneguer i amant de la fotografia, havia fet creure als clients barcelonins que li demanaven un bocadillo que, la traducció correcta en català era queixaladillo, i l'anècdota li servia per mostrar l'agudesa, un pèl cínica i el gran sentit de l'humor d'un home que va trobar un puntal fonamental en el suport que li va donar la seva esposa Aurora Brunet, de qui Carmen Alcalde va escriure en una columna al Diari de Girona: “A l'Aurora, vull dedicar-li el meu reconeixement i la meva amistat, tan vella, que en parlar amb ella, la seva veu d'amistat invulnerable m'ha retornat a un temps en què vaig iniciar-me a la decisió incombustible de la meva llibertat.” Avui la nissaga continua, els quatre fills d'en Lluís i l'Aurora, en Daniel, molt bon periodista, la Glòria, en Lluís i en Valeri continuen cuidant i conservant un local que, més que un bar és l'obra d'una vida que, desprès d'agafar la llum de París, va desentenebrar Girona.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.