Descuit, desídia o rutina
Sí. Diguem-ne descuit, diguem-ne desídia o fins i tot rutina; allò de sortir de casa, posar el vehicle en marxa i, com a màxim, comprovar si hi ha prou combustible dins el dipòsit. Però el cas és que cada vegada hi ha més conductors que deixen de banda un factor tan elemental per a la seguretat com és circular amb els pneumàtics inflats amb la pressió correcta. Aquesta és la conclusió a què s'arriba després de llegir l'informe que Michelin va fer públic el mes passat a partir de la campanya de revisió de pneumàtics realitzada a l'Estat espanyol durant vint dies del mes de juliol.
Segons l'esmentat informe, un 36% dels turismes revisats circulaven amb almenys un pneumàtic amb pressió incorrecta i en un 14,2% dels casos, en un nivell perillós. Tot plegat representa un 4% més que en l'estudi realitzat dos anys abans. A més, un 15% dels turismes (un 5,5% més que el 2009) duien un pneumàtic amb desgastament superior al límit legal (1,6 mil·límetres de profunditat dels canals). Les dades són encara més preocupants en el cas dels vehicles comercials. I és que, sempre segons les mateixes fonts, un 56% circulaven amb almenys un pneumàtic per sota de la pressió correcta i un 31% dins el nivell considerat perillós, 10,5 punts més que en l'estudi del 2009. I si ens referim a l'excés de desgastament, el percentatge de vehicles comercials que duien almenys un pneumàtic per sota de les condicions arribava al 17%.
Però a més de la pressió i el desgastament hi ha un tercer factor que també cal tenir molt present: el bon estat del pneumàtic, sobretot en les seves bandes laterals –compte amb els pessics i les clivelles– i la qualitat de la goma, que amb el temps va perdent les propietats. En aquest sentit, un 19% dels vehicles que Michelin va revisar presentaven almenys un pneumàtic en mal estat (un 4,8% més que el 2009), mentre que entre els vehicles comercials se'n registrava el 23%, més del doble que en la campanya de dos anys enrere.
Tot plegat hauria de fer reflexionar tant al conductor com a l'administració, que hauria de dur les campanyes de seguretat i conscienciació més enllà de sensibilitzar només sobre la velocitat i les distraccions. Sabent que són l'únic punt d'unió entre el vehicle i l'asfalt, quants accidents atribuïts a altres causes no podrien ser deguts realment al mal estat dels pneumàtics?