Equilibri impecable
Mazda estrena la tecnologia Skyactiv en tots els apartats fonamentals del que és el seu primer SUV compacte. I això reverteix en un comportament dinàmic esplèndid i consums molt discrets
Mazda s'ha plantejat vendre 160.000 unitats del CX-5, model amb el qual fa acte de presència en el segment dels SUV compactes, on la competència és realment forta. Precisament per això, la marca japonesa ha reservat per a aquest cotxe l'estrena de la seva nova expressió de disseny (Kodo, ànima en moviment) i també la tecnologia Skyactiv aplicada al motor, transmissió, xassís i carrosseria. Això reverteix en una optimització de tots aquests apartats tan fonamentals del vehicle, amb vista a aconseguir un comportament dinàmic comparable al d'un turisme i que alhora gasti poc combustible. La utilització d'acers flexibles i de molt alta resistència alleugereix el cotxe. I la reducció de fregaments dins el motor i una relació de compressió de 14:1 tant en el de gasolina com els dos dièsel –sobrealimentats amb turbo de doble etapa– els fa ser sobris en consum.
Tots els motors del CX-5 van associats a un canvi de sis marxes, manual o bé automàtic de doble disc. La versió turbodièsel més potent (175 CV) només és disponible amb tracció total, mentre que els altres dos propulsors permeten triar entre aquesta i la davantera (3.000 euros menys). La finesa de funcionament és una de les principals característiques del motor Skyactiv de gasolina. És molt silenciós i tractant-se d'un propulsor atmosfèric de gasolina sorprèn la facilitat amb què permet rodar en sisena marxa a només 1.500 rpm sense cap esforç aparent, fins i tot en carreteres amb un cert pendent cap amunt. Igual com si fos un turbodièsel. I si cal recuperar empenta, la precisió del canvi és una delícia tan pròpia i habitual de Mazda com l'encertat tacte i duresa de la direcció.
Amb 2,70 metres de distància entre eixos –una de les referències en la categoria– l'espai dins l'habitacle queda perfectament assegurat per al conductor i tres acompanyants adults, que viatjaran amb un considerable confort acústic. I també es disposa d'un ampli maleter: 503 litres en configuració normal i 1.620 amb els seients posteriors plegats. El Mazda CX-5 es comercialitza en dos nivells d'equipament, Style i Luxury. Aquest últim porta de sèrie ajustament elèctric del seient del conductor, tapisseria de cuir, seients davanters calefactables, sensors d'aparcament amb càmera de visió posterior i equip de so Bose.
Compressió a 14:1
Mazda ha unificat aquest valor, tan impropi dels motors de gasolina com de gasoil, en els propulsors del CX-5. Obeeix a la recerca d'una eficiència ideal, amb la qual el consum de gasolina sigui similar al dels motors de gasoil; i en el cas dels turbodièsel, equiparable al dels sistemes híbrids.
Frenada automàtica
El Mazda CX-5 porta de sèrie i en tota la seva gamma control d'estabilitat, l'interessant sistema de frenada automàtica en circular per sota dels 30 km/hora, detector de pèrdua de pressió dels pneumàtics, assistent a l'arrencada en pujada i, per descomptat, una completa dotació d'airbags. El nivell Luxury hi afegeix el detector d'angles motors en el retrovisor (opcional en l'Style). Aquest model també pot disposar d'alerta de canvi involuntari de carril i pas automàtic de llums curts a llargs i a l'inrevés, components que Mazda ofereix com a opció i que contribueixen a fer més segura i còmoda la conducció.