Canals

Conductor o passatger?

Algú imagina estar al volant d'un cotxe llegint el diari mentre el vehicle es mou automàticament en una congestió de trànsit? Volvo treballa en el sistema que a partir de l'any 2014 ho farà possible

Volvo pre­veu que l'any 2014 incor­po­rarà als seus vehi­cles el sis­tema de con­ducció autònoma en situ­a­ci­ons de con­gestió de trànsit i a velo­ci­tats infe­ri­ors a 50 km/hora. Això vol dir que el motor, la direcció i els frens actu­a­ran automàtica­ment sense inter­venció del con­duc­tor i el cotxe man­tindrà les distàncies de segu­re­tat res­pecte del vehi­cle que cir­cula al davant i seguirà la mateixa direcció. Només caldrà que el con­duc­tor premi el botó que acti­varà aquesta funció. La marca sueca ha pro­vat satis­factòria­ment aquest sis­tema que segons Peter Mer­tens, vice­pre­si­dent d'inves­ti­gació i desen­vo­lu­pa­ment de Volvo Car Cor­po­ra­tion, «per­met con­duir de manera més rela­xada en les monòtones reten­ci­ons de trànsit, un com­po­nent poc atrac­tiu en la con­ducció diària en zones urba­nes». Vol dir això que el cotxe pas­sarà davant del con­duc­tor i arri­barà a deci­dir per si mateix? De cap manera. «El con­duc­tor sem­pre estarà al coman­da­ment –afirma Mer­tens– i en qual­se­vol moment podrà pren­dre el con­trol del vehi­cle. El que pre­te­nem és con­tri­buir a fer que els des­plaçaments siguin una mica menys estres­sants.»

Qui tem el pilot automàtic?

El sistema de conducció autònoma que Volvo preveu serà operatiu d'aquí a poc més d'un any és una evolució de la tecnologia de control adaptatiu de velocitat i d'assistència de permanència dins el carril de circulació que ha estrenat aquest mateix any l'V40. Segons Peter Mertens, «l'objectiu és aconseguir el lideratge en el camp de la conducció autònoma fent que conceptes i tecnologies pioneres arribin als clients». Volvo ha anat encara més enllà perquè aquest any ha fet interessants proves de circulació autònoma de tres vehicles rere un camió guia, a velocitats fins a 90 km/hora i mantenint entre ells distàncies tan curtes –quatre metres– que no deixen marge d'error. Per aconseguir-ho ha aprofundit en les tecnologies de radar i làser, ja habituals en un bon nombre d'automòbils. I davant dels dubtes que, pensant en la seguretat, puguin sorgir amb la conducció autònoma, Marcus Rothoff, director de productes d'assistència al conductor de Volvo, és taxatiu: «A gairebé ningú no l'espanta la idea de viatjar en un avió que vola amb pilot automàtic. En canvi, anar en un cotxe que es condueix a si mateix mentre el conductor llegeix un llibre és per a molts una idea revolucionària.»

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.