El primer triomf d'un SUV
El Hyundai ix35 ha estat designat com a millor cotxe de l'any 2011 a l'Estat espanyol, davant de l'Opel Meriva i el Citroën C3. És la primera vegada que un SUV s'imposa en aquesta convocatòria
El veredicte dels 53 periodistes del motor que componen el jurat del premi al millor cotxe de l'any a l'Estat espanyol ha tornat a reconèixer el constant avenç qualitatiu que Hyundai aplica en els seus nous models (tres anys abans havia estat premiat l'i30), i també ha confirmat la creixent tendència envers els automòbils de tipus recreatiu; el Hyundai ix35 és el primer SUV que aconsegueix aquest guardó instituït l'any 1973.
Quan fa uns mesos va entrar en escena aquest model de 4,41 metres de llargada i desenvolupat a Rüsselsheim (Alemanya), ja es va veure que no tenia res a envejar als millors rivals de marques generalistes. I també que, amb ell, Hyundai feia una aposta ferma per guanyar notorietat i presència en els mercats europeus. D'entre els quatre motors amb què es comercialitza, el turbodièsel 2.0 CRDi de 136 CV i 320 Nm és el que dóna més joc. És silenciós, té bona empenta i es pot triar amb tracció davantera i total, amb gestió electrònica del repartiment de força. En carretera, aquesta versió de l'ix35 no deixa cap dubte de la seva genètica europea, expressada en una suspensió ferma que limita considerablement les inclinacions i inèrcies en els revolts i una direcció precisa i de bon tacte, que gira amb menys de tres voltes del volant. I en camins forestals es mou amb solvència. Per a qui vulgui més prestacions, les versions turbodièsel de 184 CV i gasolina de 163 CV (aquesta només amb tracció davantera) no el decebran.
Bon sentit pràctic amb les portes obertes de bat a bat
Amb el nou Meriva, un monovolum de 4,28 metres de llargada, Opel l'ha encertat plenament i ja en els seus primers mesos d'existència va superar totes les previsions de comandes. El seu principal reclam no són unes línies molt més modernes i expressives que les del seu antecessor, sinó el sistema Flex Door d'obertura de portes –que el Meriva introdueix en el segment dels monovolums compactes– i un interior ben modulable. Gràcies a l'obertura de les portes en forma oposada –i totes quatre amb un angle de 84 graus– l'accés a l'interior és d'allò més confortable; especialment per a la gent d'edat avançada o amb problemes de mobilitat, que també disposen d'un punt de subjecció en el pilar central. I, en l'extrem contrari, aquest sistema també és ideal quan es tracta d'asseure els nens petits en la seva cadireta. Dins la gamma de motors, els turbodièsel s'enduen la palma i la seva diversitat permet triar entre prestacions (1.7 CDTI de 130 CV) o baix consum i poques emissions (1.3 CDTI Ecoflex, de 95 CV).
Dos estils diferents i dues personalitats ben marcades
Entre el discret C3 i el que podria ser considerat com el seu germà presumit, el DS3, quin escollir? Depèn simplement del gust i l'estil de cadascú. Citroën proposa i el públic tria; així de senzill. La base és la mateixa i tant l'estructura interior com la seva notable amplitud són calcades. Igual com l'afable conducció. Però allà on el C3 passa desapercebut, el DS3 –6 centímetres més baix– crida l'atenció amb el seu sostre aparentment ingràvid –els pilars queden molt ben camuflats per damunt del que recorda la forma d'una aleta de tauró– unes combinacions de colors per a tots els gustos, el complet i sovint renovat assortiment de decoracions i, en definitiva, una aparença d'allò més chic. El DS3 va inaugurar fa pocs mesos la sèrie d'automòbils distintius de Citroën, la qual rebrà d'aquí a poc un nou membre: el DS4. I si de decoracions i colors n'hi ha per a tots els gustos, el mateix es pot afirmar dels motors: tres de gasolina –amb el THP de 156 CV al capdavant– i tres turbodièsel.