Canals

1989

Un any fonamental per a la novel·la

Amb el ressò encara fresc de Camí de sirga –que també va ser un dels lli­bres més venuts del Sant Jordi del 1989–, la nar­ra­tiva cata­lana va viure un moment dolç amb l'apa­rició de lli­bres fona­men­tals, com ara El jardí dels set cre­pus­cles, que va arra­sar amb infi­ni­tat de pre­mis de la crítica; La mag­ni­tud de la tragèdia, segona novel·la de Quim Monzó després de la inno­va­dora Ben­zina; La nit ver­me­lla, la con­ti­nu­ació del cicle que havia ini­ciat Isi­dre Grau amb Els colors de l'aigua, i altres lli­bres de pri­mera qua­li­tat com Alfa­bet, de Josep Palàcios, tra­duc­tor, poeta i col·labo­ra­dor i inter­lo­cu­tor de Joan Fus­ter a Sueca. Sens dubte va ser un any de Tran­sició, on la novel·la es mos­trava més punyent que mai de la mà d'escrip­tors poc con­ven­ci­o­nals, per no par­lar de rebels decla­rats i noto­ris.

1989 va ser un any calent. Es van ven­dre dia­ris perquè va haver-hi mol­tes notícies. Al gener va morir Sal­va­dor Dalí, el català més cone­gut del segle XX. L'Exxon Val­dez va abo­car més de qua­tre mil litres de petroli a les cos­tes d'Alaska. Al lluny es va pro­duir la matança de la plaça de Tia­nan­men. Altres comu­nis­tes, aquest cop euro­peus, van tenir pro­ble­mes greus de super­vivència. A Roma­nia es va pro­duir una revolta popu­lar con­tra el règim de Ceau­sescu i bingo: va caure el mur de Berlín, una de les ignomínies here­ta­des de la Guerra Freda. El món es movia, les tira­nies que­ien una dar­rera l'altra per donar peu a noves injustícies i la nos­tra cul­tura, sem­pre menys­tin­guda, aga­fava un pro­ta­go­nisme que augu­rava can­vis, que no sé si s'han acom­plert. En qual­se­vol cas ens que­den un gra­pat de lli­bres per com­pro­var-ho.

El jardí dels set crepuscles Miquel de Palol Edicions Proa

El jardí dels set crepuscles de Miquel de Palol

El conegut poeta Miquel de Palol (Barcelona, 1953) va aparèixer en el terreny de la narrativa amb una impressionant novel·la de novel·les, el 1989. Dividida en tres parts, El jardí dels set crepuscles va enlluernar els crítics i va aconseguir alguns dels principals premis del país a obra publicada, així com importants traduccions internacionals. Arquitecte de professió fins aleshores, Palol va bastir una catedral literària seguint les pautes de llibres de referència com el Decameró, de Boccaccio, i Les mil i una nits. Prop d'un miler de pàgines ens informaven de la reunió d'un grup misteriós de convidats en una casa després d'unes alarmes nuclears provocades per una guerra mundial de proporcions desconegudes.

A partir d'aquest truc argumental clàssic, Palol entrellaçava històries a partir dels set dies on situava el nexe de la macronovel·la. El manuscrit i nexe està ambientat en el segle XXI. El jove narrador, amb un punt de vista en primera persona, fa servir des dels monòlegs discursius fins als diàlegs més especulatius, on Palol va desplegar tota les intuïcions futuristes a partir d'una lectura de la tradició occidental o oriental. El moviment dels personatges en el nus de la novel·la fan que sovint el lector tingui la impressió de ser dins una gran obra coral, on les contradiccions i la informació no deixen de sorprendre'l, així com el ritme trepidant de la història darrera una joia, que en alguns moment pot semblar el grial.

El jardí dels set crepuscles va ser una fita per a la nova literatura catalana, que anava perdent els referents històrics mentre consolidava nous noms. Palol va superar aquesta obra i tot el que va significar i va alternant novel·les i relats més convencionals amb altres aventures de gran cabotatge com ho van ser Igur Neblí el 1994, El quincorn el 1999 i El Troiacord, una nova obra mestra en cinc volums, datada el 2001. La seva última obra, El Testament d'Alcestis, continua el cicle iniciat a El jardí dels set crepuscles. En qualsevol altre país seria considerat un geni.

“Va ser una primera prova, amb resultat estimulant”

Què va representar aquesta novel·la en la seva carrera?

Va ser la primera prova en prosa amb un resultat molt estimulant. Jo havia escrit poesia i era un terreny inaugural.

Quin paper juga en el conjunt de la seva obra?

Va haver-hi un abans i un després a partir d'aquest llibre. Jo era un poeta underground i em vaig convertir de cop en un novel·lista amb un altre tipus de presència.

La reconeix com la seva obra més reeixida i, si no, quina seria?

A partir d'aquí el meu propòsit ha estat deixar de ser considerat l'autor d'El jardí dels set crepuscles. Crec que El testament d'Alcestis és més equilibrada i reeixida. I en definitiva, millor.

TRIA DE REFERENTS

La magnitud de la tragèdia

(Quaderns Crema)
Quim Monzó

El narrador i agut articulista Quim Monzó va ser un dels grans triomfadors de l'any amb la seva segona novel·la, una divertida sàtira de la societat actual protagonitzada per un personatge que pateix els efectes del priapisme. Tot i els bons resultats obtinguts, Quim Monzó evitaria la novel·la per sempre més i es concentraria en el relat curt. Alguns l'enyorem.

La nit vermella
(Proa)

Isidre Grau

Novel·lista de referència de la Generació dels Setanta, Isidre Grau va afrontar el repte de superar Els colors de l'aigua, amb una nova obra situada en el cicle narratiu ambientat a la localitat de Vinyes de Savall i protagonitzat per la família Benavent. Grau utilitza els seus dots d'observador de la quotidianitat amb la bona articulació dels personatges protagonistes.

Els treballs perduts
(Proa)

Joan F. Mira

Joan F. Mira ha estat un dels hereus intel·lectuals de Joan Fuster i un dels escriptors de fons més importants de la literatura contemporània. Els treballs perduts es divideix en dotze capítols, cadascun dels quals fa referència a un dels dotze treballs d'Hèrcules. El protagonista de la novel·la es passeja per una ciutat de València perduda i per la seva mateixa estupefacció.

Conduint tota la nit
(3i4)

Rafael Vallbona

El poeta, narrador i periodista Rafael Vallbona ha estat un dels autors més dinàmics de la generació sorgida als anys vuitanta. A la novel·la Conduint tota la nit concentra moltes de les seves virtuts literàries: el culte pel viatge, el comportament contestatari i beatnik i la combinació de les descripcions amb una narrativa en alguns moments decididament poètica i confessional.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.