Navegar a vela sobre l'asfalt
Aquesta és la sensació que es té al volant de la versió híbrida del Porsche Panamera S, una evidència que esportivitat i prestacions no són incompatibles amb el respecte pel medi ambient
Amb la versió híbrida del Panamera, la setena d'aquest model i immediatament anterior a la dièsel, Porsche trasllada a la seva exclusiva berlina l'eficient conjunt motriu que uns mesos abans havia estrenat el Cayenne. La firma de Stuttgart fa una clara aposta per aquesta tecnologia, en la qual té com a gran aparador la competició, actualment amb el 911-GT3 R i l'anunci del retorn, l'any 2014, a les 24 Hores de Le Mans.
Tornem, però, al Panamera S Hybrid i fixem-nos en les seves impressionants xifres: 380 CV i 580 Nm quan treballen conjuntament el motor 3.0-V6 de gasolina –sobrealimentat per compressor volumètric, més efectiu que un turbo– i l'elèctric. Associats a un canvi automàtic Tiptronic S de 8 marxes, les dues últimes molt llargues, mouen amb absoluta agilitat les dues tones de pes d'aquest cotxe i amb un consum oficial de 7,1 litres/100 de gasolina, 3 dècimes menys amb els pneumàtics de baixa resistència muntants en llandes de 19 polzades.
En condicions favorables –temperatura superior als 10 graus i amb la bateria de níquel i hidrur de metall (NiMH) ben carregada– el Panamera S Hybrid sempre es posa en funcionament en mode elèctric, que manté fins a un màxim de dos quilòmetres i circulant fins a 85 km/hora. Però allà on fa més estalvi energètic és en carretera i autopista. I és que a velocitat sostinguda en carreteres planeres o en baixada i fins a 165 km/hora, el conductor pot treure el peu de l'accelerador i a partir d'aquell moment el sistema Parallel Full Hybrid, únic al món, desacobla l'eix de tracció –el posterior– i el motor de gasolina mentre l'elèctric funciona com a alternador i genera l'energia que s'està consumint. En aquestes condicions, el cotxe roda per la força de la inèrcia, en silenci i sense enviar a l'atmosfera ni un sol gram de CO2.
Pràcticament la meitat del temps que vam conduir el Panamera S Hybrid ho vam fer en aquestes condicions, que Porsche compara a navegar a vela i, salvant les distàncies, equivalents al que en un cotxe convencional seria apagar el motor i posar el canvi en punt mort. I quan es perd velocitat o el conductor torna a accelerar, el motor tèrmic es posa en marxa en només fraccions de segon.
Luxe i exquisidesa
La tecnologia híbrida no ha canviat gens les característiques del Panamera si ens referim al confort. I és que pràcticament cinc metres de llargada i dos d'amplada donen per molt perquè el conductor i tres passatgers viatgin amb absoluta comoditat i en un entorn d'allò més exquisit. L'únic que hi ha és una lleugera disminució del volum del maleter, per l'emplaçament de la bateria i el corresponent refrigerador. Té de sèrie el mateix equipament del Panamera S 4.0-V8, del qual formen part la suspensió pneumàtica PASM i la direcció Servotronic. I la pantalla d'informació també ofereix dades del sistema híbrid.
Ball de números
El Porsche Panamera S Hybrid costa 115.559 euros, 7.291 més que l'S 4.0-V8 (400 CV) amb tracció simple. Un preu que el deixa en la franja intermèdia de la gamma. Els números seran més favorables per als que es decideixin pels pneumàtics de baixa resistència muntats en llandes de 19 polzades ja que el CO2 emès queda per sota 160 g/km i permet tributar menys impostos.