Canals

Canvis poderosos

Àgil i molt agradable de conduir se'ns ha mostrat la versió del Mazda3 amb el nou motor 1.6 turbodièsel, de superiors prestacions i més auster en consum

Mazda ha encer­tat ple­na­ment el nou motor 1.6 tur­bodièsel, que a par­tir del mateix bloc de l'ante­rior pro­pul­sor d'igual cilin­drada ha gua­nyat 6 CV i 30 Nm girant a règims menors i gas­tant un 2,2% menys de gasoil, la qual cosa es tra­du­eix en una reducció del 1,7% d'emis­si­ons de CO2. Qua­tre qui­los més lleu­ger, aquest pro­pul­sor va asso­ciat a una trans­missió de sis mar­xes que pesa tres qui­los menys que l'ante­rior, de cinc rela­ci­ons. És allò de la guerra als grams; la filo­so­fia que Mazda aplica en la cre­ació dels nous models. Entre les modi­fi­ca­ci­ons incor­po­ra­des també són sig­ni­fi­ca­tius el nou turbo de geo­me­tria vari­a­ble, la injecció a 1.800 bars i l'adopció d'un fil­tre de partícules sense man­te­ni­ment. I la sim­pli­fi­cació a un arbre de lle­ves –abans eren dos– amb dues vàlvu­les per cilin­dre, que té com a efecte la reducció de fric­ci­ons.

Feta aquesta intro­ducció de tipus tec­nològic, recu­lem uns mesos en el temps i recor­dem la bona sen­sació que ens va fer aquest vigorós motor en l'estrena de la nova gene­ració del mono­vo­lum Maz­da5, en aquell cas subs­ti­tuint els ante­ri­ors 2.0 de 110 i 143 CV. I d'aquí l'ine­vi­ta­ble pen­sa­ment de com seria d'efec­tiva la seva res­posta amb el Maz­da3, un model d'estruc­tura ben dife­rent, més baix i, sobre­tot, 160 qui­los més lleu­ger.

Una vegada pro­vada la versió 1.6 CRTD del Maz­da3, podem asse­gu­rar que s'han com­plert amb escreix totes les expec­ta­ti­ves. En car­re­tera pla­nera reprèn com si res des de menys de 60 km/hora en sisena marxa, una relació molt llarga i que per­met una excel·lent velo­ci­tat de cre­uer amb un con­sum irri­sori. I com que la direcció és ràpida i les sus­pen­si­ons es mos­tren fer­mes –en con­junt, aquell tacte tan carac­terístic ja de l'ante­rior Maz­da3–, qui s'està de can­viar una via rec­tilínia pels revolts d'una car­re­tera de mun­ta­nya? Aquí el Maz­da3 1.6 CRTD se'ns mos­tra àgil i noble com el que més. El motor s'estira sense man­dra fins a 4.500 rpm –la qual cosa és una garan­tia en deter­mi­na­des cir­cumstàncies, com ara en avançaments– i el canvi és una delícia, amb recor­re­guts curts i pre­ci­sos.

En con­junt, un bon actiu per a aquesta segona gene­ració del Maz­da3, que des de prin­ci­pis del 2009 és un dels models que cal tenir pre­sent dins la seva cate­go­ria. L'inte­rior defuig l'osten­tació però no la qua­li­tat, és prou espaiós i ofe­reix una postura de con­ducció per­fecta.

MOTOR:
1.560 cc. 4 cilindres/8 vàlvules. Injecció directa common rail i turbo de geometria variable.
POTÈNCIA:
115 CV a 3.600 rpm.
PARELL:
270 Nm a 1.750 rpm.
CANVI:
Manual, sis marxes.
SUSPENSIONS:
McPherson / Multibraç.
FRENS:
Discos ventilats 278 mm/Discos sòlids 265 mm.
LLARGADA, AMPLADA I ALTURA:
4,460/1,755/1,470 m.
PES:
1.255 kg.
DE 0 A 100 KM/H:
11 segons.
VELOCITAT MÀXIMA:
186 km/hora.
CONSUM MITJÀ:
4,4 l/100 km (gasoil).
EMISSIONS DE CO2:
117 g/km.
PREU:
19.800 euros (Active).
WEB:

Tres nivells d'acabat i dos tipus de carrosseria

El Mazda3 1.6 CRTD diversifica la seva gamma en els nivells d'acabat Active, Style i Style+ i dos tipus de carrosseria, de dos i tres volums, aquesta última 12 centímetres més llarga i 500 euros més cara. L'equipament de sèrie de tota la gamma inclou control d'estabilitat, airbags frontals, laterals i de cortina i ràdio CD. La definició Style (900 euros més) disposa de llandes d'aliatge de 16 polzades i per un sobrepreu de 500 euros permet substituir l'aire condicionat –present també en l'Active– pel climatitzador dual i, a més, afegir llums de boira, sensor de pluja, alçavidres posteriors elèctrics i un parell d'altaveus. Al capdavant de la gamma hi ha el nivell Style+ (22.000 euros amb carrosseria de dos volums), que a més dels elements esmentats també disposa de navegador, control de velocitat, sensors d'aparcament i llandes de 17 polzades.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.