Canals

Facilitar l'activitat econòmica sense disminuir el grau de protecció ambiental

opinió

El govern ha impul­sat un paquet legis­la­tiu ano­me­nat lleis òmni­bus per pro­moure actu­a­ci­ons urgents per a la reac­ti­vació econòmica del país. Una d'aques­tes modi­fi­ca­ci­ons afecta la llei de pre­venció i con­trol ambi­en­tal d'acti­vi­tats. L'objec­tiu ha estat sim­pli­fi­car els tràmits per faci­li­tar l'acti­vi­tat econòmica sense dis­mi­nuir el grau de pro­tecció ambi­en­tal i, el que és més impor­tant, adap­tar la legis­lació ambi­en­tal d'acti­vi­tats a la lògica del tei­xit empre­sa­rial català, fona­men­tat en la petita i mit­jana empresa.

Els grans trets dife­ren­ci­als que s'hi han introduït són: poten­ciar al màxim el silenci posi­tiu, faci­li­tar l'ober­tura d'acti­vi­tats econòmiques mit­jançant el règim de comu­ni­cació i reduir els tràmits ambi­en­tals a la mei­tat quan el que es vol és intro­duir un canvi en l'acti­vi­tat que ja hi ha. Aquests meca­nis­mes faran estal­viar cos­tos a les empre­ses, esti­mats en 20.000 euros, i temps en la gestió burocràtica de les auto­rit­za­ci­ons.

A par­tir d'ara, per tant, en el 95% dels tràmits de pre­venció ambi­en­tal que fan les acti­vi­tats indus­tri­als i comer­ci­als en el seu dia a dia hi haurà silenci posi­tiu. En la situ­ació que hi havia fins ara, només n'hi havia en el 45% dels tràmits. I només res­tarà com a silenci nega­tiu el tràmit per a l'auto­rit­zació ini­cial d'ober­tura de les acti­vi­tats amb incidència ambi­en­tal alta o molt alta així com les que reque­rei­xen ava­lu­ació ambi­en­tal. Tan­ma­teix però, cal tenir pre­sent que d'acti­vi­tats d'aques­tes tipo­lo­gies de nova cre­ació n'hi ha molt poques i, per tant, la modi­fi­cació més impor­tant que intro­du­eix aquesta llei s'adreça a les empre­ses que ja exis­tei­xen.

Una altra millora subs­tan­cial és la que afecta un canvi impor­tant en l'acti­vi­tat, ja sigui en la pro­ducció o en la plan­ti­lla. Fins ara, qual­se­vol modi­fi­cació reque­ria un procés nou d'ava­lu­ació ambi­en­tal. És a dir, que era com si l'admi­nis­tració no la conegués de res, i com si tots els pro­ces­sos fos­sin nous. Amb la sim­pli­fi­cació apro­vada, l'ava­lu­ació ambi­en­tal només s'apli­carà en aquells supòsits molt rao­nats que ho reque­rei­xin, equi­pa­rant-nos al que es fa a bona part d'Europa.

I pel que fa als con­trols ambi­en­tals periòdics, es regu­la­rit­zen totes les acti­vi­tats del país sota el mateix parai­gua de manera que la peri­o­di­ci­tat dels con­trols s'esta­bleix per la incidència ambi­en­tal i no pas per l'any d'auto­rit­zació.

Encara que sigui incom­pren­si­ble, es podia donar el cas que en dues acti­vi­tats idènti­ques auto­rit­za­des amb 1 any de diferència, la pri­mera se sot­me­tia a un con­trol cada 2 anys i l'altra, cada 4.

Les modi­fi­ca­ci­ons introduïdes per la llei òmni­bus a la llei de pre­venció i con­trol ambi­en­tal d'acti­vi­tats supo­sen, en defi­ni­tiva, un estalvi econòmic i de temps a les empre­ses, faci­lita l'inici de les acti­vi­tats econòmiques i, per tant, ajuda a reac­ti­var l'eco­no­mia pro­duc­tiva del país.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.