Canals

Sant Antoni de Pàdua guarda els secrets de la ciutat

El convent dels caputxins, on hi havia hagut l'Institut de Segon Ensenyament, és l'actual Museu d'Història de Girona i ofereix una proposta completa i fascinant que va des del cementiri vertical fins al mosaic de Bell-lloc, passant pel gòtic, els Setges, la Guerra Civil o la Transició

L'entrada del Museu d'Història de la Ciu­tat no deixa indi­fe­rent. A la dreta el visi­tant es troba el cemen­tiri caputxí, l'únic exem­ple de des­se­ca­dor sen­cer de Cata­lu­nya, amb divuit nínxols ver­ti­cals amb els cor­res­po­nents bancs en què, segons el ritual que l'orde prac­ti­cava des del segle XVI, els fra­res difunts hi eren col·locats asse­guts fins a la momi­fi­cació dels cos­sos. Dos anys després, les des­pu­lles es reves­tien amb els hàbits reli­gi­o­sos i, tal com avui encara es pot veure al con­vent Bar­be­rini de Roma o al de Palerm, eren col·locats en una habi­tació a tocar on podien ser con­tem­pla­des envol­ta­des de la devoció i el record de la comu­ni­tat. Aquest no és l'inici d'un relat de ter­ror, sinó el començament d'una pro­posta que ens por­tarà a des­co­brir el museu que ens ense­nya el procés de for­mació i l'evo­lució de la ciu­tat de Girona, des dels pri­mers sig­nes de civi­lit­zació fins a la tran­sició democràtica, amb la par­ti­cu­la­ri­tat que els con­tin­guts no se cen­tren tan sols a l'edi­fici prin­ci­pal del car­rer de la Força, sinó que es repar­tei­xen per dife­rents indrets englo­bats en la Xarxa d'Espais de Memòria Democràtica, que aplega el refugi anti­a­eri del Jardí de la Infància, la presó pro­vin­cial o la fossa comuna del cemen­tiri, que són una extensió de la sala dedi­cada a la Guerra Civil, i s'està pen­dent de posar a ple ren­di­ment el taller de la Marfà, que es vol con­ver­tir en el futur cen­tre d'inter­pre­tació del patri­moni indus­trial de la ciu­tat.

El Museo Histórico muni­ci­pal

El Museu de la Ciu­tat, ales­ho­res bate­jat com a Museo Histórico Muni­ci­pal, va ser creat per acord de l'Ajun­ta­ment del 8 de gener del 1960 i es va situar al número 13 del car­rer de la Força, a la casa Sam­bola, que ja havia aco­llit l'expo­sició del cent cin­quantè ani­ver­sari dels Set­ges. Va ser inau­gu­rat per les Fires d'aquell any. Tres-cents sei­xanta dies després i gràcies a les dona­ci­ons d'ins­tru­ments fetes pel mes­tre Josep Baró Güell, la col·lecció es va ampliar i es va obrir una sala dedi­cada a la sar­dana, però no va ser fins al 1974 que el Minis­teri d'Edu­cació va cedir a l'Ajun­ta­ment l'antic Ins­ti­tut d'Ense­nya­ment Mitjà, emplaçat al número 27 del car­rer de la Força, i el 21 de novem­bre del 1979 el con­sis­tori sor­git de les pri­me­res elec­ci­ons muni­ci­pals de la democràcia va anun­ciar a la premsa que allà s'ins­tal·laria el nou Museu d'Història de la Ciu­tat. L'aposta de l'alcalde i his­to­ri­a­dor Joa­quim Nadal era recu­pe­rar un casal impor­tant on a part de les dependències prin­ci­pals s'hi podien des­co­brir espais com ara la cis­terna, un aljub amb vol­tes de pedra sobre pilars uti­lit­zada per reco­llir i emma­gat­ze­mar les aigües plu­vi­als per tal de pro­veir el con­vent; la car­bo­nera, una ober­tura a la roca, com­ple­men­tada amb una volta de canó fixada sobre parets grui­xu­des, la qual cosa va fer que fos uti­lit­zada com a refugi anti­a­eri de l'ins­ti­tut els dies de la Guerra Civil, o el celler, una cons­trucció íntima i tem­pe­rada que actu­al­ment s'uti­litza com a sala de mos­tra de les noves adqui­si­ci­ons del fons d'art muni­ci­pal.

En el viatge que ens por­tarà des del ter­ri­tori verge de bos­cos abun­do­sos i cor­rents d'aigua que per­me­tia als pocs humans sub­sis­tir com a caçadors i recol·lec­tors, fins als nos­tres dies, el Museu d'Història de la Ciu­tat ens pre­senta un recor­re­gut com­plex i amè alhora, que ens farà des­co­brir les pet­ges dels pobla­dors del puig d'en Roca i el procés de for­mació de la pri­mera ciu­tat romana, aixe­cada en un encla­va­ment estratègic –s'alça en la con­fluència de tres rius i sobre la falda occi­den­tal dels con­tra­forts de les Gavar­res–, ja que con­tro­lava l'eix ter­res­tre de comu­ni­ca­ci­ons nord-sud –pri­mer cone­guda com a Via d'Hèracles, més tard com a Via Augusta– al qual van dotar de pode­ro­ses mura­lles que pro­te­gien una planta tri­an­gu­lar en què vivien entre mil i dos mil habi­tants. A la sala segona, el visi­tant pot veure una de les grans peces de l'expo­sició, el mosaic de can Pau Birol, que arriba del 300 després de Crist, des­co­bert a Bell-lloc del Pla, una crònica viva dels cos­tums i les diver­si­ons del Baix Imperi.

Les sales qua­tre i cinc ens intro­dui­ran a la Girona romànica i medi­e­val, quan l'antic cas­trum es va con­ver­tir en un cen­tre de pri­mer ordre que va ampliar les mura­lles i es va donar un moment dolç, artísti­ca­ment i cul­tu­ral­ment, il·lumi­nat per la figura del lli­ber­ta­dor Car­le­many i gover­nat per com­tes prin­ci­pals com Ermes­senda, la dona valenta que va afa­vo­rir la cons­trucció de la pri­mera cate­dral romànica. Eren dies d'esplen­dor que van con­so­li­dar el pres­tigi d'una ciu­tat que, impul­sada per la sèquia Monar, tal com ens mos­tra la sala on es pot des­co­brir des d'un capi­tell de l'antic con­vent de Sant Antoni a un mun­tatge interac­tiu del Bea­tus del segle X, va viure una intensa acti­vi­tat indus­trial i menes­tral.

L'època moderna

Per a Girona, l'entrada a l'època moderna no va ser gra­ti­fi­cant. La guerra entre Joan II i la Dipu­tació cata­lana (1462-1472) i les esca­ra­mus­ses ulte­ri­ors van por­tar la fam i la deso­lació a una població que hagué de viure segles de con­flicte, ja fos mar­cada per la Guerra dels Sega­dors o la pugna bèl·lica entre Àustries i Bor­bons que la va asset­jar repe­ti­da­ment fins que amb la victòria dels dar­rers va per­dre la uni­ver­si­tat. Entre el 1500 i el 1800, Girona va pas­sar de ser una ciu­tat manu­fac­tu­rera a con­ver­tir- se en una plaça d'armes, i en temps de pau, en un balu­ard de l'Església i de l'aris­tocràcia local. L'àngel de la cate­dral deca­pi­tat, que a la sala vuit acom­pa­nya el retrat de Car­les III o el bust de sant Narcís, podria ser una metàfora, però, en rea­li­tat, és l'anunci que tot podia empit­jo­rar. És el que recull la sala nou, dedi­cada a la Guerra del Francès, als divuit mesos de resistència con­tra l'exèrcit de Napoleó que van fer entrar els giro­nins en un dels períodes més dis­sor­tats de la seva història. L'esbós del gran qua­dre de Martí Alsina El gran dia de Girona, les indu­mentàries mili­tars, el llit de cam­pa­nya, les figu­re­tes de plom rea­lit­za­des per Joa­quim Pla Dal­mau, el sepul­cre pro­vi­si­o­nal d'Álva­rez de Cas­tro, ens expli­quen l'esforç inútil d'una ciu­tat que no se'n va aca­bar de sor­tir fins que fou nome­nada capi­tal pro­vin­cial i es van ater­rar les mura­lles que l'enco­ti­lla­ven i no la dei­xa­ven expan­dir. Si una còpia de guix ens ense­nya com es va ender­ro­car un dels balu­ards del Mer­ca­dal, a tocar, una foto­gra­fia antiga i en color del pont de Pedra ens fa entrar al car­rer del Progrés (avui Nou), símbol de la moder­nit­zació, i ens informa d'una trans­for­mació limi­tada i modesta arri­bada gràcies a la indus­tri­a­lit­zació, les noves tec­no­lo­gies i la for­mació d'una altra consciència que va gene­rar diver­ses sen­si­bi­li­tats polítiques i cul­tu­rals. A prin­ci­pis del segle XX, el progrés demogràfic, urbanístic i comer­cial va con­ver­tir Girona en el segon nucli cul­tu­ral de Cata­lu­nya. Aquí van flo­rir asso­ci­a­ci­ons literàries, artísti­ques, musi­cals, espor­ti­ves, edu­ca­ti­ves i van aparèixer intel·lec­tu­als com Car­les i Darius Rahola, Pru­denci Ber­trana, Miquel de Palol, Josep Thar­rats, Xavier Mont­sal­vatge o Rafael Masó. L'apa­rell de ràdio Phi­lips de l'any 1933 o les escul­tu­res de Fidel Agui­lar ens par­len de temps de con­fiança i cel obert que es van con­cre­tar amb l'arri­bada de la República –a la sala 12 es pot veure la por­tada de L'Auto­no­mista de l'1 d'abril del 1931– i que van ser vil­ment assas­si­nats amb l'esclat de la Guerra Civil. Si con­ti­nuem la visita cro­nològica, la sala 13 està dedi­cada al fran­quisme fei­xisme. Allà hi tro­ba­rem des d'un assor­ti­dor de ben­zina fins a dibui­xos de la guerra vista pels infants a l'any 1937, foto­gra­fies d'Agustí Cen­te­lles, una placa de Falange amb el jou i les flet­xes, un Seat 600 o la maqueta Pla Per­pinyà. Qua­ranta anys pri­mer de misèria i repressió, després de resistència i con­su­misme, con­cen­trats en pocs metres qua­drats, però si volen apro­fun­dir en el tema, s'hau­ran d'arri­bar al Jardí de la Infància i bai­xar a sota terra per des­co­brir el refugi anti­a­eri cons­truït l'any 1938.

El visi­tant pot pen­sar que la història de Girona és una con­ti­nu­ació de tragèdies sense fi, però que no s'espanti, a la sala 14 torna a bri­llar l'espe­rança. Ens informa de la tran­sició democràtica, de la lluita de mol­tes per­so­nes, algu­nes, públi­ques; mol­tes altres, la majo­ria, anònimes, per la recu­pe­ració de drets fona­men­tals com el de reunió, mani­fes­tació o del sufragi uni­ver­sal. Els car­tells de les vitri­nes, el retrat de Just Casero pin­tat per Enric Marquès poc desprès que perdés un ull en la mani­fes­tació per l'amnis­tia del febrer del 1976, ens trans­por­ten als dies de l'Assem­blea de Cata­lu­nya, quan al car­rer es cri­dava: lli­ber­tat, amnis­tia, Esta­tut d'auto­no­mia i es bus­cava la uni­tat en la lluita amb tots els pobles de l'Estat, per acon­se­guir la millora de les con­di­ci­ons de vida i de tre­ball, la gestió muni­ci­pal democràtica, la sani­tat i l'escola al ser­vei del poble, la lluita con­tra l'opressió lingüística, cul­tu­ral i naci­o­nal, i la soli­da­ri­tat activa amb els repre­sa­li­ats i els exi­li­ats.

Sem­bla que la vida con­tinuï igual, però el cert és que el con­vent de Sant Antoni guarda els secrets de Girona, ara ja no gover­nen els Car­tellà però el cap­da­munt de la Força con­ti­nua domi­nat per les ener­gies tel·lúriques, i el museu de la ciu­tat, ja sigui mit­jançant l'expo­sició per­ma­nent o les tem­po­rals, intenta man­te­nir un repte sin­gu­lar, trans­for­mar els més de vint segles d'història en un relat que atrapi a tots aquells que bus­quin enten­dre com tot i les com­pli­ca­ci­ons viven­ci­als Girona ha sabut gua­nyar el futur.

Museu d'Història de la Ciutat
Any.
El 1960 es va crear el Museo Histórico Municipal. El 1979 es va traslladar a l'Institut Vell, amb el nom de Museu d'Història de la Ciutat.
Adreça.
Carrer de la Força, 27.
Sala d'Exposicions.
Placeta de l'Institut Vell, 1.
Sales carbonera i cisterna.
Pujada de Sant Feliu, 2.

Posar fi al monopoli de l'Església

En el seu llibre de records de Girona, Josep Pla va escriure que l'institut “és un altre convent desafectat” que acollia la Biblioteca Provincial, “a la que no hi anava a llegir ningú”, on els alumnes havien de travessar “una part laberíntica de corredors i escales que conduïen a les diverses aules i seguia la tipografia de l'antic convent” i arribava a la conclusió que “tenia un aspecte tronat, humit, rònec i trist”. Pla coincideix amb Enric Mirambell, qui en el volum Retalls de vida gironina va escriure: “Tot el complex conventual era d'una gran austeritat... una total simplicitat estructural, exempt de qualsevol ornamentació.” Si ens atenem als apunts històrics, hem de puntualitzar que l'any 1732 els frares caputxins van ser autoritzats per ocupar la casa Desbach, propietat dels marquesos de Cartellà, que contenia restes romanes de finals del segle II dC, que van reconvertir en el convent de Sant Antoni de Pàdua. Van aprofitar les construccions i els materials ja existents per muntar una seu que va agafar rellevància ciutadana. En esclatar la Guerra del Francès, l'edifici, que era destinat a escola de religiosos teòlegs, va ser castigat pels setges i les bombes i, tot i que el 1814 es van iniciar les tasques de restauració, després de la tercera desamortització, vint-i-un anys més tard (1835) es va produir l'exclaustració definitiva de la comunitat, moment en què l'Ajuntament es va fer valer per demanar la gestió de l'edifici i convertir-lo en Institut Provincial d'Ensenyament, fita que va aconseguir el 1841. El mestre Espelt, que va ser l'encarregat d'adequar l'edifici a la nova funció docent, va dividir l'església en dos pisos i va construir una galeria coberta damunt del claustre, i el 1911 l'arquitecte Manuel Almeda va reformar la façana que dóna a la placeta de la Canonja en un moment que l'institut s'havia consolidat com una de les institucions més prestigioses de la ciutat, ja que aplicava el nou model educatiu que van imposar els liberals per posar fi al monopoli que fins llavors havia tingut l'Església en aquest terreny. Acollia alumnes que essencialment formaven part de l'emergent classe mitjana, integrada per fills de propietaris rurals o hisendats, però també de professionals com ara metges i advocats i alguns jornalers. D'altra banda, el centre gironí no només educava batxillers, sinó també pèrits mercantils i, a més a més, tenia una escola d'arts i oficis. Pel seu caràcter provincial, tutelava l'ensenyament privat i domèstic –una fórmula vigent en l'època, amb la figura del preceptor– i controlava tots els exàmens. El 1966, l'edifici del carrer de la Força, on hi havia hagut des del Col·legi d'Humanitats fins a l'Instituto de Enseñanza Media, es va convertir en l'Escola d'Art Municipal; faltava un pas perquè esdevingués Museu d'Història de la Ciutat.

Tres sales amb caràcter propi

El Museu d'Història de la Ciutat té tres sales temàtiques que complementen la col·lecció. La primera, dedicada a la Girona industrial, presenta la nostra ciutat com una pionera en l'aplicació de les noves tecnologies, i així recull la història de l'enginyer Narcís Xifra, que va completar amb èxit, entre altres, les primeres proves d'enllumenat elèctric públic, de telegrafia i de telefonia efectuades a Catalunya. A més, hi ha peces de l'empresa La Gerundense, que el 1843 va posar en marxa la primera fàbrica de paper continu.

A l'espai dedicat a l'art contemporani s'organitzen exposicions temporals amb l'objectiu de consolidar una sala permanent enfocada a presentar el fons d'art contemporani municipal. Allà, de forma rotativa, es mostren totes les obres que no estan exposades al públic de manera habitual.

Una de les sales més originals del centre és la coneguda com a sala de la sardana. Iniciada gràcies a una donació de Josep Baró Güell, és imprescindible per entendre què és la cobla i com ha anat evolucionant l'ús i la producció d'instruments de vent a la Catalunya Vella durant els últims tres segles. Presenta una col·lecció única d'instruments on trobarem des de les xeremies de capella, els tibles arcaics i les primeres tenores, acabant amb l'obra de Turón, Catroi i els altres constructors històrics, i a més la tenora de Ricard Viladesau. També ens parla de com era la música al nord de Catalunya i del lloc que ha ocupat en l'àmbit social.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.