Canals

Tant li fa dos com quatre

Volkswagen aplica per primera vegada la gestió activa dels cilindres a un motor de quatre. Un sistema innovador amb el qual el Polo BlueGT mostra dues cares, l'esportiva i l'eficient

És real­ment interes­sant veure els avenços tec­nològics diri­gits a acon­se­guir una relació entre pres­ta­ci­ons i con­sum de com­bus­ti­ble que fins fa poc temps hau­ria sem­blat de ciència-ficció. I no, si con­jun­tem 140 CV de potència i menys de 5 litres/100 km no ens refe­rim a un motor tur­bodièsel –que seria el pen­sa­ment més lògic–, sinó al 1.4 TSI de gaso­lina de Volkswa­gen amb sis­tema de gestió activa dels cilin­dres (ACT). Una tec­no­lo­gia que la marca ale­ma­nya ja havia implan­tat en pro­pul­sors de vuit cilin­dres i ara és la pri­mera a apli­car-la en un de qua­tre.

Per expli­car el fun­ci­o­na­ment de l'ACT no cal, ni molt menys, un gran dis­curs tècnic. N'hi ha prou dient que sem­pre que les con­di­ci­ons de cir­cu­lació ho per­me­tin es des­con­nec­ten automàtica­ment els cilin­dres segon i ter­cer, la qual cosa per­met estal­viar una mit­jana de 0,4 litres de gaso­lina cada 100 km o fins a un litre anant a una velo­ci­tat cons­tant de 50 km/h en ter­cera marxa o quarta. Així de sen­zill. Tant com si ho hem d'expres­sar amb un altre tipus de valors: fins a 4.000 rpm i rodant en ter­reny pla­ner o en des­cens –és a dir, quan la pressió sobre el pedal de l'acce­le­ra­dor és mínima– el motor fun­ci­ona nor­mal­ment amb només dos cilin­dres. I el con­duc­tor ni ho nota –ho sap perquè en el qua­dre d'ins­tru­ments pot lle­gir la infor­mació cor­res­po­nent– perquè el motor va sem­pre com una seda, sense buits, vibra­ci­ons ni estre­ba­des.

N'hi ha prou amb pocs quilòmetres al volant del VW Polo Blu­eGT –en el nos­tre cas, amb la versió amb canvi DSG– per fer-se una idea de la seva doble per­so­na­li­tat. En con­ducció econòmica es pot cir­cu­lar a 100 km/h amb el motor girant a 3.000 rpm i, per tant, fun­ci­o­nant molta estona amb dos cilin­dres i allar­gant la pròxima visita a la ben­zi­nera. Molt bé, però l'aspecte espor­tiu d'aquesta versió no és només un reclam deco­ra­tiu ni la sigla GT hi és perquè sí. Amb 140 CV dis­po­ni­bles, dotat del dife­ren­cial electrònic XDS, xassís 15 mm més baix i llan­des de 17 pol­za­des, és evi­dent que de caràcter també en té, aquest Polo. I qui en vul­gui gau­dir només l'ha de dur a un ter­reny sinuós; com­pro­varà la pre­cisió amb què segueix la línia que li marca el con­duc­tor i el notarà lleu­ger, àgil i obe­di­ent. Com una joguina, vaja.

MOTOR: 1.395 cc. 4 cilindres/16 V. Injecció directa i sobrealimentat per turbo. POTÈNCIA: 140 CV a 4.500 rpm. PARELL: 200 Nm a 1.500 rpm. CANVI: Manual (6 marxes) o DSG (7 marxes). SUSPENSIONS: McPherson/Eix de torsió. FRENS: Discos 256 mm / Discos 230 mm. LLARGADA, AMPLADA I ALTURA: 4,064/1,682/1,462 m. PES: 1.212 kg. DE 0 A 100 KM/H: 7,9 segons. VELOCITAT MÀXIMA: 210 km/h. CONSUM MITJÀ: 4,6 l/100 km (gasolina 95). EMISSIONS DE CO2: 107 g/km. PREU: 19.510 euros (canvi manual). WEB: www.volkswagen.es. Els valors de prestacions, consum i emissions corresponen al canvi manual.

L'ACT també és present en el nou VW Golf

És evident que Volkswagen no limitarà al Polo BlueGT un sistema tan interessant com l'ACT. I la prova és que el nou Golf també afegeix aquesta tecnologia a un munt de sistemes d'allò més innovadors i que el mes passat van deixar bocabadats la majoria d'assistents al denominat Race Tour al circuit del Parc Motor Castellolí. Un escenari ideal per comprovar les excel·lents qualitats dinàmiques de la setena generació del model més emblemàtic de la marca alemanya i fer-se una idea d'alguns dels avenços tecnològics de seguretat que pot incloure. Un dels que criden més l'atenció és el denominat ACC, fins ara present només en els models de gamma més alta, que regula automàticament la distància respecte del vehicle que circula al davant, accelerant fins a arribar a la velocitat preseleccionada pel conductor i frenant –fins a parar, si cal– sense que en cap moment s'hagi de prémer cap pedal.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.