Tant li fa dos com quatre
Volkswagen aplica per primera vegada la gestió activa dels cilindres a un motor de quatre. Un sistema innovador amb el qual el Polo BlueGT mostra dues cares, l'esportiva i l'eficient
És realment interessant veure els avenços tecnològics dirigits a aconseguir una relació entre prestacions i consum de combustible que fins fa poc temps hauria semblat de ciència-ficció. I no, si conjuntem 140 CV de potència i menys de 5 litres/100 km no ens referim a un motor turbodièsel –que seria el pensament més lògic–, sinó al 1.4 TSI de gasolina de Volkswagen amb sistema de gestió activa dels cilindres (ACT). Una tecnologia que la marca alemanya ja havia implantat en propulsors de vuit cilindres i ara és la primera a aplicar-la en un de quatre.
Per explicar el funcionament de l'ACT no cal, ni molt menys, un gran discurs tècnic. N'hi ha prou dient que sempre que les condicions de circulació ho permetin es desconnecten automàticament els cilindres segon i tercer, la qual cosa permet estalviar una mitjana de 0,4 litres de gasolina cada 100 km o fins a un litre anant a una velocitat constant de 50 km/h en tercera marxa o quarta. Així de senzill. Tant com si ho hem d'expressar amb un altre tipus de valors: fins a 4.000 rpm i rodant en terreny planer o en descens –és a dir, quan la pressió sobre el pedal de l'accelerador és mínima– el motor funciona normalment amb només dos cilindres. I el conductor ni ho nota –ho sap perquè en el quadre d'instruments pot llegir la informació corresponent– perquè el motor va sempre com una seda, sense buits, vibracions ni estrebades.
N'hi ha prou amb pocs quilòmetres al volant del VW Polo BlueGT –en el nostre cas, amb la versió amb canvi DSG– per fer-se una idea de la seva doble personalitat. En conducció econòmica es pot circular a 100 km/h amb el motor girant a 3.000 rpm i, per tant, funcionant molta estona amb dos cilindres i allargant la pròxima visita a la benzinera. Molt bé, però l'aspecte esportiu d'aquesta versió no és només un reclam decoratiu ni la sigla GT hi és perquè sí. Amb 140 CV disponibles, dotat del diferencial electrònic XDS, xassís 15 mm més baix i llandes de 17 polzades, és evident que de caràcter també en té, aquest Polo. I qui en vulgui gaudir només l'ha de dur a un terreny sinuós; comprovarà la precisió amb què segueix la línia que li marca el conductor i el notarà lleuger, àgil i obedient. Com una joguina, vaja.
L'ACT també és present en el nou VW Golf
És evident que Volkswagen no limitarà al Polo BlueGT un sistema tan interessant com l'ACT. I la prova és que el nou Golf també afegeix aquesta tecnologia a un munt de sistemes d'allò més innovadors i que el mes passat van deixar bocabadats la majoria d'assistents al denominat Race Tour al circuit del Parc Motor Castellolí. Un escenari ideal per comprovar les excel·lents qualitats dinàmiques de la setena generació del model més emblemàtic de la marca alemanya i fer-se una idea d'alguns dels avenços tecnològics de seguretat que pot incloure. Un dels que criden més l'atenció és el denominat ACC, fins ara present només en els models de gamma més alta, que regula automàticament la distància respecte del vehicle que circula al davant, accelerant fins a arribar a la velocitat preseleccionada pel conductor i frenant –fins a parar, si cal– sense que en cap moment s'hagi de prémer cap pedal.