Suport promocional a les estacions d'esquí
L'Agència Catalana de Turisme ha reforçat les setmanes prèvies a l'inici de la temporada de neu amb diverses iniciatives per millorar les vendes d'aquesta campanya
Les 16 estacions d'esquí catalanes –10 d'alpí i 6 de nòrdic– preveuen vendre uns dos milions de dies d'esquí en la temporada 2012-2013 que comença aquests dies amb totes les instal·lacions preparades; és una quantitat que està per sobre de l'1,7 milions de l'any passat quan la climatologia, un factor determinant per aquest sector, no hi va acompanyar. De cara a la nova campanya d'esquí, les estacions han invertit uns 6 milions d'euros principalment en innivació artificial, però també en la millora de la qualitat de les pistes, els accessos i els serveis addicionals com ara la restauració. Concretament, l'estació que més hi ha gastat ha estat Baqueira-Beret, amb 2,5 milions, mentre que les cinc que ara gestiona la Generalitat a través de FGC (La Molina, Espot, Port-Ainé, Vall de Núria i Vallter 2000) hi han destinat entre 400.000 i 500.000 euros per instal·lació, i la resta s'ha d'atribuir a La Masella.
Més enllà de les millores en les instal·lacions, les 16 estacions d'esquí catalanes han innovat per adaptar-se a la demanda i oferir nous productes per als esquiadors. Aquest any, l'Agència Catalana de Turisme donarà suport a la promoció i comercialització de l'oferta de les estacions d'esquí mitjançant tres línies d'acció diferents però complementàries: una campanya de promoció articulada a través del bloc www.magradacompartir.catalunya.com, accions en centres comercials de gran afluència de públic i jornades de comercialització a Madrid i València, que han tingut lloc durant el novembre.
Internet. La campanya de promoció de neu de l'ACT per aquest any apel·la a dos conceptes 2.0: viure l'experiència única d'esquiar a Catalunya i compartir-la a través d'internet. Per tant, la campanya s'articularà principalment a través del bloc www.magradacompartir.catalunya.com, que l'any passat ja va tenir una gran acceptació entre els aficionats al turisme de neu.
En aquest bloc, els esquiadors hi trobaran tots els continguts necessaris per gaudir de la neu a Catalunya –informació sobre l'estat de les pistes, previsions meteorològiques, informació sobre el trànsit i una fitxa completa de totes les estacions d'esquí catalanes amb la descripció i els detalls tècnics de cadascuna– i, a més, hi podran deixar comentaris per compartir amb la resta d'esquiadors sobre la seva estada a Catalunya.
La campanya en línia es complementarà amb una campanya gràfica per a premsa escrita i un espot de televisió de vint segons en què es convidarà els esquiadors que vinguin a esquiar a Catalunya, visitin el bloc i hi comparteixin la seva experiència amb la resta d'aficionats a la neu. Tot amb la cançó T'espero Catalunya, composta per Marc Parrot i interpretada per la Beth, com a banda sonora de les campanyes promocionals de turisme.
D'altra banda, les cinc estacions que estan sota el control de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Vallter 2000, Vall de Núria, La Molina, Espot i Port-Ainé, oferiran per primer cop la possibilitat d'adquirir un forfet conjunt. L'oferta també s'ampliarà a la petita estació de Tavascan, que a la vall de Cardós combina l'esquí de fons amb l'alpí.
Muntanya. La neu i les 16 estacions d'esquí catalanes i d'activitats de muntanya són un dels principals motors del desenvolupament de les comarques del Pirineu català i són protagonistes de les economies de les seves valls. Això fa que sigui un dels principals factors inductors de creixement i generació de rendes en aquest àmbit. Per aquesta raó, resulta de gran importància assegurar el manteniment i la prosperitat de les seves activitats.
La despesa mitjana d'un esquiador se situa entre els 160 i els 170 euros diaris, un 85% de la qual se centra en l'hostaleria i els serveis quan l'esquí és d'estada, més enllà de despeses associades a l'activitat (forfet i el transport), que representen un 50% quan l'esquí és d'un dia.
El sector de la neu genera uns 17.000 llocs de feina directament relacionats amb activitats turístiques i residencials, com ara estacions, hotels i restauració, sobre una població ocupada a les comarques de muntanya amb oferta de neu de 60.000 persones. El sector estima el volum de negoci directe entre els 325 i els 400 milions d'euros anuals, segons el negoci complementari que es tingui en compte.
Els impactes econòmics d'aquesta activitat van més enllà de la mateixa estació, afecten el conjunt de les economies de les valls. A més del turisme, l'hostaleria i el mercat immobiliari, afecten altres sectors com el comerç, el transport, la producció energètica, els serveis culturals i d'oci, la producció artesanal, serveis urbans i altres serveis auxiliars.
Les comarques de muntanya reben cada any entre 1,5 i 2 milions de turistes (catalans, de la resta de l'Estat i estrangers) que generen entre 5 i 6 milions de pernoctacions a les comarques del Pirineu català. Tot i que les estacions d'esquí i l'afluència d'esquiadors no és l'únic element que ha afavorit el desenvolupament de l'oferta turística a les comarques de muntanya, sí que ha estat un factor decisiu pel seu impuls i assegura la temporada d'hivern.
El desenvolupament de l'oferta d'allotjament turístic ha estat més intensa a les comarques amb més presència de la indústria de la neu, i les comarques amb més bons indicadors de renda i un comportament demogràfic més actiu són aquelles on els sectors de l'hostaleria i el turisme tenen més implantació.