El nom ja ho diu tot
Les sigles RS (Renault Sport) no deixen cap dubte respecte del potencial que manifesta el vuitè membre de la nissaga creada fa cinc anys. I els 250 CV de potència són una altra senya d'identitat
Renault iniciarà el mes vinent la comercialització del vuitè model desenvolupat des de l'any 2004 per Renault Sport Technologies, en aquest cas sobre la nova generació del Mégane Coupé. Un cotxe que per les seves característiques va destinat a un tipus de públic molt concret i que en aquests moments té una bona oferta per escollir. Conseqüència del creixent interès que generen aquests vehicles autènticament esportius, la demanda dels quals va triplicar l'any passat en el conjunt dels mercats europeus (32.800 unitats venudes) la registrada el 2001.
Al Mégane Renault Sport no li falten arguments per agradar. En primer lloc, un aspecte d'allò més adient amb la seva personalitat. A l'exterior, amb passos de rodes més dimensionats que encabeixen llandes de 18 polzades –o les opcionals de 19–, làmina aerodinàmica frontal de formes inspirades en la competició i amb leds als seus extrems, i difusor posterior amb la sortida d'escapament en posició central. I dins l'habitacle, tota una expressió d'esportivitat i bon gust expressats en detalls com el símil de fibra de carboni al davantal, el fons del compta-revolucions de color groc, els pedals d'alumini, les costures del volant o els seients anatòmics (autèntics baquets en el denominat xassís Cup, en general més enèrgic que l'Sport, aquest més enfocat a l'ús diari).
Aquest nou Mégane RS hereta el motor de 2 litres sobrealimentat del Mégane F1 Team R26, que segons Renault té una quarta part dels seus components nous –conductes d'admissió, pistons i bieles reforçats, intercanviadors d'aire, aigua i oli, etc.– i 20 CV més de potència, és a dir, 250 CV. El canvi és el denominat PK4, manual, de sis marxes i guiat per cable, en aquest cas amb relacions més curtes i el recorregut de la palanca escurçat un 20 per cent. A més de l'indicador lluminós, un senyal acústic just abans del tall d'injecció adverteix el conductor de la conveniència de pujar marxes.
El nou Renault Mégane RS manté l'esquema de suspensions amb pivot independent per al tren davanter –ara millorat– i eix flexible posterior, en aquest cas tancat per estalviar pes sense perdre rigidesa. El xassís Cup és en el seu conjunt un 15 per cent més rígid que l'Sport i disposa d'un diferencial mecànic de lliscament limitat que acosta més el rendiment d'aquest Mégane al d'un cotxe de competició.
Tranquil si convé, però de caràcter fort
Renault va escollir Andalusia i el circuit Ascari, a Ronda, com escenari de la presentació a la premsa internacional del nou Mégane RS. En el centenar de quilòmetres per carretera entre Màlaga i aquella instal·lació de traçat modèlic, se'ns va mostrar un cotxe dòcil i tranquil com el que més enmig del trànsit lent, rodant a règims baixos sense que el motor manifestés cap senyal de queixa i amb un bon nivell de confort tenint en compte la notable rigidesa de les suspensions del xassís Cup. Comportament lògic si es té present que a només 1.900 rpm ja es disposa del 80 per cent de tot el parell del propulsor. Això sí, n'hi havia prou amb prémer una mica més l'accelerador o frenar una miqueta més fort que simplement acaronar el pedal per pressuposar el que aquesta nova creació de Renault Sport ens oferiria al cap d'una estona.
I així va ser, el Mégane RS ens va mostrar tot el seu caràcter allà on li podíem demanar que ho fes sense restriccions, és a dir dins el circuit. El motor puja de voltes amb energia i la corba de parell permet no haver d'anar sempre al límit del tall d'injecció per tenir garantida la resposta òptima. Amb l'ESP, la sensació és que deixa fer en els revolts; si el desconnectem, el cotxe se'ns mostra noble i previsible, i invita a passar de la conducció al pilotatge. I els frens, portentosos en capacitat d'aturada, ens permetien escurçar referències volta rere volta.
Múltiples dades
El Mégane Renault Sport disposa del sistema electrònic RS Monitor que, mitjançant els valors expressats en la pantalla del davantal, dóna al conductor una informació similar a la dels cotxes de competició: pressió del turbo, temperatura de l'oli, sol·licitació dels frens, rendiment instantani del motor en potència i parell, diagrama de forces G, cronòmetre amb memòria dels temps, etc. El sistema RS Monitor també permet activar cinc cartografies diferents pel pedal de l'accelerador i així personalitzar la resposta més adient segons quines siguin les preferències del conductor.
Triple funció
Amb el Dynamic Management, una de les novetats d'aquest Mégane RS, el conductor pot triar entre tres funcions pel control d'estabilitat: conducció normal, esportiva (en aquest cas és menys intrusiu i només intervé si realment cal) o bé desconnectar-lo totalment.
Xassís Cup
Amb el xassís Cup (29.100 euros) el Mégane RS disposa de diferencial de lliscament limitat, baquets Recaro, suspensió més rígida i amortidors més durs. Segons la marca, en proves efectuades al circuit Paul Ricard, és un segon per volta més ràpid que el xassís Sport.
Més precisió
En el nou Mégane RS, Renault ha evolucionat el sistema de suspensió de pivot independent (ara d'alumini), que ajuda a mantenir invariada la geometria del tren davanter. Les millores aporten més precisió i permeten reduir esforç i alhora incrementar la rigidesa transversal.