La mirada
‘Memòria fotogràfica'
Em sap greu no haver pogut parlar-ne abans però no volia deixar d'assenyalar que el 30 minuts de diumenge passat m'ha semblat un dels millors reportatges de la seva trajectòria. Memòria fotogràfica és un treball sensacional, valuós, documentat, madur, expressivament immillorable. Ismael Martín i Mireia Pigrau han confeccionat un document informatiu de primera categoria, amb els testimonis més rellevants i decisius, amb la mirada interpretativa més lúcida i el talent narratiu necessari per construir un excel·lent relat audiovisual.
Partint del cas Centelles –la venda del patrimoni fotogràfic d'Agustí Centelles al Ministeri de Cultura– cercant les motivacions dels fills i els desencontres amb la Generalitat, el reportatge busseja en les conseqüències que l'episodi pot tenir. Ens aproxima a les figures d'Oriol Maspons i Joan Colom i es pregunta pel futur del seu fabulós llegat. Entrem al desordenat i fascinant estudi gracienc de Maspons i passegem amb Colom pel seu estimat Raval. Notem olors, colors i sensacions, flairem història viva, imatges immortals que reposen en capses Ilford i tires de negatius. Memòria fotogràfica posa el dit a la nafra i s'interroga sobre coses com el valor de l'art, el pes de la memòria, les polítiques culturals i el sentiment de les arrels.
El final és preciós: Colom, emocionat, retrobant-se finalment –el temps rescatat, l'instant precís– amb un dels nens futbolistes d'una foto de grup feta fa 50 anys en un racó del Raval obscur i polsós però alhora ple de vida, injectat de llum.