cultura

Pasolini cap endins

Àlex Rigola proposa una lectura del llibre pòstum ‘Poeta de les cendres' de Pasolini per ser dit per un sol actor en un espai hermètic, a Temporada Alta

Pasolini va ser un visionari que va percebre el futur del capitalisme en la societat d'avui

Per Àlex Rigola, Pier Paolo Paso­lini (1922-1975) “va ser el pri­mer punk de la història”. Al 1967 va escriure Poeta de cen­dres, en què fabu­lava una entre­vista amb un crític de cinema. Tot i que va afe­gir-hi cor­rec­ci­ons, mai el va publi­car i es des­co­neix si hi hagués vol­gut afe­gir res, abans que l'assas­si­nes­sin (en un crim encara per escla­rir avui). Paso­lini, que mol­tes de les cites literàries les repro­dui­ria en entre­vis­tes als mit­jans de comu­ni­cació, aler­tava, ja en aquell temps, l'ali­e­nació de l'ésser humà i els perills del capi­ta­lisme. Rigola admet que el va seduir el per­so­natge tant per la seva ves­sant política com pel seu ves­sant d'artista i de per­sona com­plexa: catòlic homo­se­xual i comu­nista que es va posi­ci­o­nar en les revol­tes del 68 a favor dels poli­cies i en con­tra dels uni­ver­si­ta­ris “bur­ge­sos”, tot i que ell mateix adme­tia ser-ne. Who is me? Paso­lini s'estrena avui a la sala de des­cans del Muni­ci­pal de Girona i pre­veu sis ses­si­ons, fins diu­menge.

Àlex Rigola és el direc­tor que més ha inter­vin­gut en el fes­ti­val, que és a punt de tan­car la seva 25 edició: han estat dis­set les pro­duc­ci­ons en què Rigola ha sig­nat direcció. El direc­tor artístic, Sal­va­dor Sunyer, rei­vin­dica la pos­si­bi­li­tat d'un fes­ti­val de pro­gra­mar acci­ons per a públics reduïts, que per­me­ten una inves­ti­gació indis­pen­sa­ble per als cre­a­dors. Gon­zalo Cunill és l'intèrpret que, des de la nuesa, comença aco­llint el públic com a actor i que, imper­cep­ti­ble­ment, es va trans­for­mant en l'intel·lec­tual, sem­pre diri­gint-se al públic i en una distància “que no sem­pre és pos­si­ble”. Rigola va optar per Cunill, un actor habi­tual en les posa­des en escena de Rodrigo García, que també prac­tica un vers lliure. Tots entren dins d'una manera de caixa per trans­por­tar obres d'art perquè “no es per­din les idees” que es van des­gra­nant durant la funció, insi­nua el direc­tor. Aquesta apro­xi­mació artística a Paso­lini coin­ci­deix després de dra­matúrgies rea­lit­za­des sobre altres artis­tes com Lorca (El público, TNC 2015) o Andy War­hol, que el trans­forma en l'Obe­ron del Somni d'una nit d'estiu al Düssel­dor­fer Schaus­pi­el­hauss, el 2014. Car­lota Subirós intervé com a dra­ma­tru­gista amb Rigola. Subirós (no tre­ba­llava amb Rigola des que aquest va aban­do­nar la direcció artística del Lliure)comenta que “quan lle­gei­xes el poema és ine­vi­ta­ble veure que Paso­lini s'ha que­dat sol”. És un visi­o­nari que, als 60, ja per­cep el futur de la soci­e­tat occi­den­tal. El com­promís de Paso­lini és abso­lut, fins a con­si­de­rar que és més impor­tant viure que n pas escriure. La seva obra, en tot cas, se situa a favor dels inno­cents.

El vul­ne­ra­ble de Larraín

Pre­ci­sa­ment, el direc­tor de cinema xilè, Pablo Larraín, va debu­tar al tea­tre, al 2014, amb un altre monòleg en què dóna veu als vul­ne­ra­bles. Acceso (avui, a la Pla­neta, 21h) pre­senta San­dokan (Roberto Farías) un indi­gent que busca la manera de sobre­viure, pro­cu­rant ven­dre ram­poi­nes tro­ba­des. Per a Farías, aquest tre­ball, que viatja de la sim­pa­tia del pro­ta­go­nista per ven­dre el seu mate­rial a una mena de deliri sur­re­a­lista en què con­fessa el seu desig incon­fes­sa­ble és una opor­tu­ni­tat per “escol­tar la gent invi­si­ble del car­rer i donar una cla­te­llada a tots aquells que tenen la sort de no haver patit els abu­sos de San­dokan”

LA XIFRA

30
espectadors
caben en l'interior de la caixa on es representa aquest passeig per l'obra i la vida del cineasta.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia