Lletres

Mirador

El pensament com a arma

Les reflexions de ‘Libération’ són una veritable lliçó

Una de les por­ta­des més virals que hem pogut vist aquests dies dins la premsa inter­na­ci­o­nal ha estat la del diari francès Libération, en què, al cos­tat del títol “L’His­toire est-elle folle?” (‘La història és boja?’), mos­trava una foto­gra­fia del rei Felip VI de cap per avall. La impac­tant por­tada del rota­tiu, però, només era el preàmbul d’un apas­si­o­nant dos­sier en què el diari donava veu a dife­rents his­to­ri­a­dors per tal que pen­ses­sin el pre­sent. El diari con­fi­ava en una sèrie d’his­to­ri­a­dors per com­pren­dre en qui­nes coses ens dife­ren­ciem del pas­sat i també per veure com el pre­sent és sem­pre una mena d’entre­temps incert en què el futur encara no està escrit.

La idea de Libération era poder pen­sar des de la distància per tal de tren­car amb el nihi­lisme d’un pre­sent en crisi, sobre què sor­gei­xen uns quants fan­tas­mes plens d’incer­te­ses. Per tal d’arti­cu­lar el dos­sier, el diari pro­po­sava tres esce­na­ris d’actu­a­li­tat: Cata­lu­nya, Corea del Nord i Las Vegas.

Com és ben sabut, els his­to­ri­a­dors, mol­tes vega­des, tenen una certa reticència a pen­sar l’actu­a­li­tat perquè el pre­sent no ofe­reix la pers­pec­tiva històrica. Davant d’això, el repte con­sis­teix a veure què passa quan el conei­xe­ment de la història ens pot aju­dar a repen­sar des de la distància el pre­sent. Aquesta aposta des de la distància és molt interes­sant, sobre­tot perquè als que ens hem con­ver­tit, mal­grat tot, en agents d’aquesta història ens costa fer-ho. Però ho és també perquè vivim en un moment en què la caco­fo­nia mediàtica espa­nyola s’ha envol­tat de men­ti­des indig­nes i de cris­pa­ci­ons que anul·len tot intent de recu­pe­rar tot bri de raó. Per enten­dre què diu el diari Libération, m’agra­da­ria par­tir d’un arti­cle de Pierre Sin­ga­ravélou, pro­fes­sor d’història con­tem­porània de la Sor­bona, en què, després d’afir­mar si la qüestió de la inde­pendència de Cata­lu­nya pot esde­ve­nir el nai­xe­ment d’una nova era post­na­ci­o­nal, afirma: “No hau­ria estat l’estat nació un curt parèntesi en la història política de la huma­ni­tat, domi­nada durant uns quants segles per les ciu­tat estat, els reial­mes de con­veniència i els impe­ris mul­ti­cul­tu­rals.” El tema és molt impor­tant, sobre­tot venint del cor de la uni­ver­si­tat més carismàtica de la França jaco­bina. El pro­fes­sor Pierre Sin­ga­ravélou ho ana­litza a par­tir d’un seguit de carac­terísti­ques que tenen a veure amb com la fallida de l’Europa política i la glo­ba­lit­zació econòmica han pro­vo­cat un equi­li­bri pre­cari que ha gene­rat un nou model d’iden­ti­tat col·lec­tiva que actua pel “fracàs de l’estat nació davant del mer­cat glo­bal”.

En un altre arti­cle, Sop­hie Wah­nich, cap d’inves­ti­gació en història i política del CNRS, ana­litza el tema del recurs que els estats nació arti­cu­len en apel·lar cons­tant­ment a la seva lega­li­tat. L’autora par­teix de la Cons­ti­tució apro­vada l’any 1793, després de la pro­cla­mació de la República; en l’arti­cle 28 es deia: “Un poble té sem­pre el dret de tor­nar revi­sar, refor­mar i can­viar la seva Cons­ti­tució. Una gene­ració no pot impo­sar les seves lleis a les gene­ra­ci­ons futu­res.” A par­tir d’aquesta idea de canvi, plan­teja com la llei, que en democràcia sor­geix del debat públic, s’ha con­ver­tit en una eina “per pro­te­gir els pode­ro­sos, enlloc de pro­te­gir la igual­tat democràtica i els drets dels pobles a dis­po­sar d’ells matei­xos”.

Les refle­xi­ons dels his­to­ri­a­dors con­vo­cats pel diari Libération són una veri­ta­ble lliçó de pen­sa­ment en un moment en què el soroll víric de les xar­xes soci­als i la manca de dig­ni­tat de molts líders d’opinió no fan més que fomen­tar la crisi de la raci­o­na­li­tat. Ara, més que mai, cal lle­gir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia