Cinema

Muses i assassins

Jaume Balagueró i Franka Potente presenten ‘Muse’ al Festival de Sitges, en una jornada en què Robert Englund debuta en el format de la realitat virtual

Balagueró diu que els vídeos de l’1-O són un film “de terror” amb “una violència insuportable”
Robert Englund protagonitza un curt d’una nova secció de realitat virtual que es fa al festival

Zom­bis de totes les edats vol­ta­ven des d’ahir al matí per Sit­ges, i es van con­gre­gar en una gran des­fi­lada a par­tir de les vuit de la tarda, la tra­di­ci­o­nal Zombi Walk. Men­tres­tant, a la pan­ta­lla i les sales de premsa, els pri­mers pro­ta­go­nis­tes del Fes­ti­val de Sit­ges van ser l’equip de Muse, el direc­tor Jaume Bala­gueró i les actrius Franka Potente i Manu­ela Vellés. La pel·lícula, rodada en anglès i ambi­en­tada a Irlanda, adapta al cinema la novel·la La dama número 13, de José Car­los Somoza, en for­mat de thri­ller sobre­na­tu­ral. Una sèrie d’assas­si­nats posen un pro­fes­sor uni­ver­si­tari i una pros­ti­tuta rere la pista de set mis­te­ri­o­ses i mal­va­des muses, que ins­pi­ren escrip­tors, però també es com­por­ten amb una gran cru­el­tat.

Jaume Bala­gueró, home des­ta­cat del plan­ter de cine­as­tes sor­git de Sit­ges i habi­tual al fes­ti­val, va expli­car a l’agència ACN que hi ha vídeos de l’1-O que “defi­ni­ria com una pel·lícula de ter­ror amb una violència insu­por­ta­ble”, però altres sem­bla­ven sor­ti­des d’un film de Luis García Ber­langa, sobre­tot un vídeo de la Guàrdia Civil arri­bant a un poblet de 120 habi­tants. El direc­tor de Rec va afe­gir que no es pro­nun­cia sobre política, però creu que cal diàleg: “És el que tot­hom està dient i és evi­dent. Urgeix dia­lo­gar, par­lar i enten­dre’s.”

A la roda de premsa no va sor­tir del guió i es va cen­trar en el film, que té també entre els actors Elliot Cowan, Ana Ularu i, en papers secun­da­ris, Leo­nor Wat­ling i Chris­top­her Lloyd. La pre­gunta era evi­dent: “Creu en les muses?” Després de bro­me­jar (“per muses, les dues que tinc al meu cos­tat”, va dir, asse­nya­lant Franka Potente i Manu­ela Vellés), va dir: “Les muses exis­tei­xen al nos­tre vol­tant. M’ins­piro en les coses que veig, sento, ensumo...” Ell mateix va escriure el guió, junt amb Fer­nando Navarro, tot can­vi­ant l’ambi­en­tació a l’Estat per Dublín i Cork. També van reduir el nom­bre de muses de 13 a 7, per poder “defi­nir-les millor”. “La novel·la és llarga, com­plexa, molt literària, i neces­si­tava sin­te­tit­zar-la en el con­cepte que teníem de pel·lícula –explica–. Vam haver d’exca­var en el text i extreure el que ens con­ve­nia i des­car­tar coses molt interes­sants.”

Una de les coses que més li va interes­sar és el canvi d’aquests per­so­nat­ges mitològics feme­nins: “Les muses són unes figu­res que ins­pi­ren els poe­tes. Con­ver­tir-les en éssers mal­vats, en anta­go­nis­tes, tenia per mi un resul­tat molt per­tor­ba­dor.”

Dura escena de Potente

Franka Potente encarna una amiga del pro­ta­go­nista, inter­pre­tat per Elliot Cowan. L’actriu ale­ma­nya, que apa­reix en dos films de la saga Jason Bourne, va con­fes­sar que “veig el cinema de ter­ror molt mar­cada pel fet de tenir fills i ho passo molt mala­ment”. Creu que l’escena en què es menja a si mateixa “és una de les coses més estra­nyes que he fet mai”.

Robert Englund és un altre habi­tual del Fes­ti­val de Sit­ges, i ahir hi va pre­sen­tar una nove­tat: un curt­me­tratge de rea­li­tat vir­tual, que com­pe­teix en una nova secció del fes­ti­val dedi­cada a aquest for­mat. El Sam­sung Sit­ges Cocoon pre­senta 27 tre­balls de rea­li­tat vir­tual, que se seguei­xen amb uns cas­cos amb sen­sació immer­siva de 360 graus. Englund va defi­nir els efec­tes de les imat­ges i el so d’aquesta nova tec­no­lo­gia com a “ter­ror embol­ca­lla­dor”. “Encara es poden des­co­brir nous trucs”, va afe­gir-hi. L’intèrpret de Fred­die Kru­e­ger, un dels mal­vats més famo­sos de la història del cinema de ter­ror, va negar que aquest per­so­natge s’enfronti a Chucky en una pel·lícula. “No heu de creure tot el que es diu a inter­net –va bro­me­jar–, perquè si t’ho creus tot, et pot pas­sar el mateix que a nosal­tres, que tenim Donald Trump com a pre­si­dent.” I va con­cloure, amb humor: “Crec que Trump és Chucky.”

Ale­xan­dre Aja, cine­asta francès pre­miat a Sit­ges per Alta tensión, ha diri­git el curt de rea­li­tat vir­tual pre­sen­tat a Sit­ges, que es titula Camp­fire Cre­e­pers: The skull of Sam. Robert Englund hi inter­preta un per­so­natge que ter­ro­ritza els cam­pis­tes enter­rant-los del coll cap avall i llençant-los estols de for­mi­gues que els devo­ren vius. La nova tec­no­lo­gia encara té camí per recórrer: és curiós poder mirar en qual­se­vol direcció, però de la qua­li­tat de la imatge se’n pot espe­rar molt més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia