Alcover tindrà un museu interactiu dedicat a la modernitat burgesa del Camp de Tarragona

L'edifici de Ca Batistó (1634) va ser habitat per dues famílies benestants que ara són un punt de referència del projecte

Després de les obres de reforma que es van fer a la casa l'any 2005 i que van cos­tar uns 480.000 euros, ara s'hi apli­ca­ran les tec­no­lo­gies més avançades per poder ofe­rir al visi­tant un equi­pa­ment interac­tiu dotat del sis­tema més modern de software, el qual haurà de per­me­tre repro­duir les matei­xes sen­sa­ci­ons –audi­ti­ves, olfac­ti­ves i visu­als– que van tenir les famílies que van viure a la casa. La nova etapa del pla està quan­ti­fi­cada en més de 400.000 euros i podria entrar en fun­ci­o­na­ment, en fase expe­ri­men­tal durant l'estiu, tot i que els direc­tius volen que la inau­gu­ració ofi­cial es faci a l'octu­bre d'aquest any.

«Hem dis­se­nyat un recor­re­gut pen­sat per man­te­nir la sen­sació d'endin­sar-se a la vida íntima i pri­vada d'una casa bur­gesa», explica Ester Magrinyà, direc­tora del Museu d'Alco­ver, unes ins­tal·laci­ons que actu­al­ment alber­guen, a la part supe­rior de l'edi­fici, el museu pale­on­tològic, i a la resta de l'immo­ble, la casa noble on s'ha defi­nit el nou pro­jecte.

La senyora de la casa

El nou museu de la moder­ni­tat bur­gesa pren com a fil con­duc­tor la figura de Júlia Huguet, una reu­senca de començaments del segle XX que, jun­ta­ment amb el seu marit Fran­cesc Bar­berà, va habi­tar la casa a par­tir del 1924 i va fer-hi les últi­mes trans­for­ma­ci­ons «per bus­car-hi el con­fort», diu Ester Magrinyà. La història d'aquesta dona ha ins­pi­rat la trama argu­men­tal de l'iti­ne­rari que a par­tir del mes d'octu­bre el Museu d'Alco­ver ofe­rirà al públic. «La mes­tressa va dei­xar tot el fons fotogràfic fami­liar que serà de gran uti­li­tat en la museïtzació», afirma Ester Magrinyà, una reu­senca que va que­dar sor­presa de tro­bar una casa d'aquesta sin­gu­la­ri­tat en aquest muni­cipi: «És inno­va­dor i sobta tro­bar-ho en un poble. A mi em va sor­pren­dre i vull que aquest fac­tor sor­presa no es perdi.» Pre­ci­sa­ment, una pan­ta­lla hologràfica s'uti­lit­zarà com a ben­vin­guda als visi­tants i aquest «fac­tor sor­presa» al qual fa al·lusió la direc­tora del museu hi serà ben pre­sent. Des de la sala prin­ci­pal de la planta noble, el públic podrà recórrer totes les estan­ces per des­co­brir els orígens de la casa. «A la cuina l'olor de pa i el foc de la cuina econòmica; a la cam­bra de bany, l'evo­lució dels estris dedi­cats a la higi­ene; i al dor­mi­tori repro­dui­rem la manera de ves­tir d'una dona de l'època, a par­tir del fons fotogràfic que tenim i ins­pi­rant-nos en l'obra Casa de nines de Henry Ibsen, i de com l'esport, com ara el ten­nis o l'equi­tació, va ser­vir per inte­grar la dona en el món modern», deta­lla Ester Magrinyà. El mun­tatge que han ideat els direc­tius del Museu d'Alco­ver repro­duirà en cada estança un lli­bre antic en què s'ani­ran obrint les pàgines que els espec­ta­dors podran lle­gir en les dife­rents pan­ta­lles digi­tals que s'ins­tal·laran al cen­tre museístic.

El punt d'inici del recor­re­gut pro­po­sat començarà amb una pre­sen­tació de les prin­ci­pals col·lec­ci­ons que pre­serva el Museu d'Alco­ver, i el pas següent serà l'entrada al món de la foto­gra­fia de l'època amb la secció de tar­ge­tes postals. Des d'allí, el visi­tant es podrà des­plaçar fins a l'estança dels nous apa­rells tec­nològics que van mar­car un punt d'inflexió en la història, com ara el gramòfon, la ràdio o el telèfon. Un dels àmbits més impor­tants se situarà a l'estança dedi­cada als orígens de la casa, on entrarà l'espec­ta­dor després de conèixer in situ la cape­lla de Ca Batistó. Serà la cuina l'espai en què es recre­a­ran les sen­sa­ci­ons audi­ti­ves, visu­als i olfac­ti­ves pròpies d'una llar de començament del segle pas­sat, una de les pri­me­res de muni­ci­pis petits com ara Alco­ver, que va tenir un bany modern, que és, pre­ci­sa­ment, un altre dels àmbits que el públic podrà visi­tar. El dor­mi­tori de la casa estarà dedi­cat exclu­si­va­ment a la femineïtat: com es ves­tia la dona, qui­nes peces de roba usava i qui­nes eren les seves refle­xi­ons en la inti­mi­tat. En la penúltima estança de l'iti­ne­rari es con­cen­trarà el moder­nisme lite­rari al Camp de Tar­ra­gona i en l'última, la que tan­carà la visita a la casa, es des­co­brirà la vida de l'edi­tor i escrip­tor Cosme Vidal, el qual, amb la impremta La Saura, havia ocu­pat un dels espais anne­xi­o­nats a l'habi­tatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.