Art

L’aprenent de pintor

‘Figura de perfil’, de Dalí, reviu en una mostra que recrea la primera exposició del pintor a les Galeries Dalmau l’any 1925, on l’obra es va veure per últim cop

A l’exposició s’hi poden veure quatre obres més que Dalí va presentar aquell 1925 a Barcelona
‘Figura de perfil’ va ser adquirida en una subhasta a Londres el mes de març passat

Un 14 de novem­bre com avui, però del 1925, un jove Sal­va­dor Dalí, lla­vors amb vint-i-un anys, inau­gu­rava a les Gale­ries Dal­mau del pas­seig de Gràcia de Bar­ce­lona la seva pri­mera expo­sició indi­vi­dual. Hi va pre­sen­tar dis­set olis i cinc dibui­xos, en una mos­tra que, com anys més tard, reco­nei­xe­ria el mateix pin­tor, els crítics “aquest cop sí van mos­trar el seu entu­si­asme”.

Sis de les pin­tu­res expo­sa­des són retrats de la seva ger­mana Anna Maria, que en aque­lla època era la seva model pre­di­lecta. Una d’aques­tes obres és Figura de per­fil, que el far­macèutic i amic de la família Dalí Joa­quim Cusí com­pra per 500 pes­se­tes i que s’endú a casa un cop aca­bada la mos­tra a les Gale­ries Dal­mau.

Des de lla­vors i fins que la casa de sub­hasta Bon­ham’s de Lon­dres no la va treure a la venda, el gener pas­sat, que l’obra no havia estat vista en públic. Només se’n conei­xia una repro­ducció en blanc i negre publi­cada a la revista Atlántico el 1929. La Fun­dació Dalí la va com­prar en la sub­hasta feta el 2 de març i ara la pre­senta, amb tota solem­ni­tat, en una expo­sició que s’obre avui al públic –en una data que coin­ci­deix vol­gu­da­ment amb la d’ara fa 92 anys a Bar­ce­lona– i que es podrà veure durant tot l’any vinent en una de les sales de les Log­gies, al Tea­tre-Museu Dalí de Figue­res.

L’expo­sició, que porta per títol Apre­nent de pin­tor –reco­llint la manera com el pare de Dalí qua­li­fi­cava el seu fill en un àlbum on anava guar­dant retalls de premsa i on escri­via comen­ta­ris sobre les expo­si­ci­ons del jove Dalí i el seu camí cap a la con­sa­gració com a artista– recrea, jus­ta­ment, l’ambi­ent d’aque­lles Gale­ries Dal­mau de Bar­ce­lona, on el mar­xant Josep Dal­mau va intro­duir els movi­ments d’avant­guarda a Cata­lu­nya i va pro­moure-hi els artis­tes cata­lans més interes­sants del moment.

Per recrear aquest ambi­ent del 1925 s’han fol­rat les parets amb una tela rosada, s’hi ha col·locat un sòcol ample de fusta i s’ha acom­pa­nyat Figura de per­fil de qua­tre obres més que hi havia en aque­lla pri­mera expo­sició indi­vi­dual de Dalí i que estan en pos­sessió de la fun­dació. Es tracta de Figura d’esquena, Retrat de la meva ger­mana (una de les dues que amb el mateix nom va pre­sen­tar Dalí a la mos­tra bar­ce­lo­nina), Retrat de la Ramo­neta Mont­sal­vatge –una noia figue­renca que també va cap­ti­var Pepín Bello i Buñuel–, totes del 1925, i la pin­tura clara­ment cubista Sifó i ampo­lleta de rhum, aquesta pin­tada l’any 1924.

L’expo­sició s’ha com­ple­men­tat amb una taula on s’hi pro­jec­ten les altres obres que inte­gra­ven la mos­tra a Bar­ce­lona, com la famosa Noia a la fines­tra, que s’exhi­beix al Reina Sofía de Madrid. També s’hi pot veure el catàleg de l’expo­sició del 1925, on Dalí va incloure algu­nes de les fra­ses del lli­bre Pensées, del pin­tor neoclàssic francès Jean-Auguste-Domi­ni­que Ingres, en aquells moments lec­tura de capçalera del jove empor­danès. “Les for­mes belles són plans rec­tes amb rodo­ne­ses. Les for­mes belles són les que tenen fer­mesa i ple­ni­tud alhora, aque­lles en què els detalls no com­pro­me­ten l’aspecte de les grans mas­ses”, havia escrit Ingres, uns pen­sa­ments sobre la pin­tura que Dalí lla­vors com­par­tia ple­na­ment i que expressa en les obres que pre­senta a les Gale­ries Dal­mau. “Aquesta exal­tació de les belles d’ofici i de la tra­dició casa­ven exac­ta­ment amb les meves idees. Aquesta és l’única base sobre la qual un pot eri­gir-se com a geni”, va expli­car en les seves Con­fes­si­ons incon­fes­sa­bles el mateix Dalí anys més tard en referència als tex­tos d’Ingres que havia fet incloure en aquell seu pri­mer catàleg. “De fet, la premsa de l’època coin­ci­deix a des­ta­car la presència en Sal­va­dor Dalí de plan­te­ja­ments avant­guar­dis­tes amb una remar­ca­ble incidència cubista i un estil que remet a la tra­dició”, escriu Montse Aguer en el lli­bret que s’ha publi­cat arran de la pre­sen­tació de Figura de per­fil.

En la pre­sen­tació ahir a la premsa de la mos­tra, Aguer va des­ta­car el valor d’aquesta obra fins ara ama­gada al públic on s’hi veu Anna Maria Dalí mirant cap al mar i el paratge d’es Sor­tell, molt pro­per a la casa dels Dalí a Cadaqués. “És una obra que evi­den­cia el dis­tan­ci­a­ment de l’entu­si­asta paleta colo­rista de l’impres­si­o­nisme per acos­tar-se a les posi­ci­ons del cubisme i als plan­te­ja­ments de la revista Valori plas­tici, tot emmar­cat en un pai­satge d’allò essen­cial, d’allò etern, el de Cadaqués”, escriu Aguer.

El mun­tatge de l’expo­sició ha estat dis­se­nyat per Pep Cana­leta i el gra­fisme, per Àlex Gifreu. L’expo­sició, comis­sa­ri­ada per Montse Aguer, ha estat coor­di­nada per Cuca R. Costa. Al web de la Fun­dació Dalí, en l’apar­tat expo­si­ci­ons , s’hi pot tro­bar més infor­mació i uns vídeos sobre la mos­tra.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia