Teatre

programació de teatre

El Temporada Alta reforça la internacionalització

Juntament vuit entitats franceses i de l’Estat espanyol han guanyat un projecte europeu per donar visibilitat a nous artistes

Avui comença el Temporada Alta a l’Amèrica Llatina

Des del 2018 i fins al 2020 el Temporada Alta participa dins el projecte de la Unió Europea Pyrenart. És un programa de 2 milions d’euros en què les entitats participants (cinc de franceses, tres d’espanyoles i el Temporada Alta) aporten el 35% del pressupost i el 65% restant el dona la Unió Europea. Amb aquest projecte (que ha significat dos anys per a la seva concepció) el festival de tardor de Catalunya torna a obtenir l’impuls europeu (fa pocs anys van rebre un projecte de cooperació interregional amb el Théâtre de l’Archipel de Perpinyà). Mentrestrant, aquest mes de febrer es desplega una nova edició del Temporada Alta a l’Amèrica Llatina. A més del cartell al Timbre 4 de Buenos Aires (Argentina), també traslladaran Psicosi de les 4.48, Indomador i Pluja a Lima (Perú) i Montevideo (l’Uruguai).

Salvador Sunyer, director del Temporada Alta, defensa que el treball del festival és donar visibilitat als creadors. Pyrenart permetrà donar suport a una quinzena de produccions. Per poder aprovar-les, cal tenir el suport de França i Espanya i sumar, com a mínim, tres entitats interessades. El programa ha unit entitats que van de banda a banda dels Pirineus: en la part espanyola, per exemple, el festival BAD de Bilbao, la Escuela de Navarra de Teatro i el Patronato Municipal de Artes Escénicas de Saragossa. També les entitats franceses es disgreguen d’est a oest, entre les quals hi ha el Circa, l’escena nacional Tarbes i les xarxes regionals Llenguadoc-Rosselló. El Pyrenart es començarà a desenvolupar al Temporada Alta d’aquest any. Ja hi ha assignades coproduccions per Baró d’Evel (de Blai Mateu) i Lali Ayguadé. El programa inclou dos aspectes més: el de formació i acompanyament a artistes i també el de compartir contractacions de companyies de fora de l’entorn (que, fàcilment es farà amb Tarbes, Foix, el BAd i el Temporada Alta. Sunyer admet que, tot i que no es pot pretendre contractar espectacles perquè després confiïn en un de propi, sí que funciona tàcitament que contractar una peça internacional convida a potenciar intercanvis. El Temporada Alta, en aquest sentit, pot ser molt atractiu per a la resta de festivals pel que fa a la invitació de companyies llatinoamericanes, ja que sovint se’l coneix com la porta d’entrada de companyies americanes a Europa.

Bona mostra del treball amb l’Amèrica Llatina és la branca del Temporada Alta que es visualitza aquests dies als escenaris americans. A cada país, funcionen amb un col·laborador diferent i es presenten més produccions que les catalanes. Per exemple, a Buenos Aires fan una versió del Torneig de la Dramatúrgia (entre els finalistes catalans d’enguany i dos d’argentins). Però també conviden altres companyies de l’Uruguai, el Perú, Xile, Mèxic, França i l’Argentina.

3
produccions
catalanes seran aquests dies al Temporada Alta Amèrica Llatina: 19 funcions a Buenos Aires, Lima i Montevideo.
15
coproduccions
es faran en aquests tres anys, dins el programa europeu, segons calcula Salvador Sunyer.
1,365
milions
d’euros finança la Unió Europea del programa Pyrenart, que es desenvolupa del 2018 al 2020.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.