cultura

Novel·la

Marta monedero

Cant contra la violència

S i a la reve­la­dora La vege­ta­ri­ana Han Kang abor­dava la violència con­tra una dona que evita men­jar carn, a Actes humans amplia l’abast de les agres­si­ons i qüesti­ona el sense sen­tit d’una matança per­pe­trada pels mili­tars en un esce­nari poc cone­gut per a nosal­tres com és Gwangju, la ciu­tat natal de l’autora sud-core­ana, situ­ada en una província cone­guda com el gra­ner de Corea. Actes humans es dis­tan­cia força de La vege­ta­ri­ana, tot i com­par­tir el clam con­tra la violència. En aquesta ocasió, Kang ordeix una història estra­nya que atrapa com una tera­nyina de fils inqui­e­tants men­tre recons­tru­eix l’acar­nis­sa­ment del 1980 con­tra la població de la ciu­tat enfron­tada a la dic­ta­dura de Chun Doo-hwan, que es va sal­dar amb un recompte ofi­cial dubtós de 144 civils morts als quals cal afe­gir-hi 22 mili­tars i dos poli­cies.

Actes humans s’amara d’una ale­nada de fata­li­tat que evoca alguns dels con­tes d’Alice Munro i també el Mirall tren­cat per l’esga­rip lace­rant d’una de les fra­ses de la novel·la de Rodo­reda: “Hi ha gent que amb un record en té per tota la vida”. Una veri­tat que Kang sem­blar mas­te­gar i refor­mu­lar fins tras­lla­dar-la a l’ima­gi­nari de la península de Corea amb un “hi ha records que no cica­trit­zen mai”.

Cons­truïda com un tren­ca­clos­ques a diver­ses veus, aquesta novel·la que oscil·la amb un àgil joc de nar­ra­dors recorda de res­quit­llada la lite­ra­tura de Murakami per la soli­tud dels per­so­nat­ges. Els pro­ta­go­nis­tes evo­quen el dia fatídic, quan alguns deci­dei­xen què fer amb els cai­guts en el bany de sang a través d’una història que dona veu a les vícti­mes que mal­den per recor­dar, entre tene­bres i pro­fun­da­ment tris­tos, en una mena de rèquiem allar­gat en el temps, que s’enlaira fins con­ver­tir-se en una col­pi­dora denúncia.

Detalls essen­ci­als

Anys més tard, molts d’ells encara arros­se­guen la culpa d’haver sobre­vis­cut a la tragèdia. Una culpa en la qual Kang, d’alguna manera, s’hi emmi­ra­lla. L’autora tenia 9 anys quan l’exèrcit va pro­vo­car la des­feta a la seva ciu­tat. En aque­lla època, però, ella ja vivia a Seül. Els seus pares se n’hi van anar qua­tre mesos abans de l’alçament a Gwangju. Però els remor­di­ments la van abo­car a com­prar-se un lli­bre de fotos sobre la matança. A par­tir d’aquí és fàcil ima­gi­nar-se que els records la ron­des­sin sovint fins deter­mi­nar que la quarta eco­no­mia asiàtica no havia can­viat tant en quasi qua­tre dècades i que pagava la pena des­til·lar-los en aquesta cre­ació magnètica i poètica en què els arbres i la pluja pre­nen vida perquè Kang és tota una mes­tra a tro­bar els detalls essen­ci­als i fer-los relle­vants.

Un dels encerts dels lli­bres de Rata són els tex­tos com­ple­men­ta­ris. En aquest cas, espe­ci­al­ment neces­sa­ris perquè som davant una lite­ra­tura de la qual en tenim pocs refe­rents. L’anàlisi de Mar Abad i el con­text històric expli­cat per Álvaro Colo­mer esde­ve­nen alta­ment cla­ri­fi­ca­dors.

Actes humans
Han Kang
Traducció: Alba Cunill Editorial: Rata Barcelona, 2018 Pàgines: 256 Preu: 19,50 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia