Altres

Pròxim capítol: 74. El vaixell oblidat (Roses, Alt Empordà)

Girona va veure la llum

Després d’algunes proves, el 24 de juliol de 1886 la ciutat de Girona es va convertir en una de les primeres a instal·lar l’enllumenat elèctric als seus carrers i places

Els actes de celebració es van perllongar durant tres dies i van incloure des de cercaviles al·legòriques fins a concerts i focs d’artifici

L’enllu­me­nat públic s’ha con­ver­tit en un ele­ment tan habi­tual que resulta com­pli­cat ima­gi­nar-se tran­si­tar pels car­rers i pla­ces de les nos­tres viles i ciu­tats sense la seva presència. Però alguns anys enrere, la immensa majo­ria dels espais urbans tenien una il·lumi­nació ben precària i la norma eren els car­rers a les fos­ques, amb els sere­nos que ence­nien els pocs fanals i es con­ver­tien en una veu que sor­gia tímida­ment en la fos­cor. Durant molts anys, l’enllu­me­nat era per oli; però, a par­tir del segle XIX, es va impo­sar el sis­tema de gas, si bé es trac­tava d’un mètodes car i defi­ci­ent.

A par­tir del 1883, però, i a remolc de la ins­tal·lació d’una petita cen­tral elèctrica per part de l’engi­nyer Narcís Xifra, es va plan­te­jar la pos­si­bi­li­tat d’imple­men­tar la il·lumi­nació amb aquest sis­tema. Els avan­tat­ges, tal com va expli­car el regi­dor Modest Furest al ple de l’Ajun­ta­ment, eren nota­bles (tant per la qua­li­tat de la llum com per l’estalvi econòmic); però hom també remar­cava “los resul­ta­dos poco satis­fac­to­rios que ofrece la luz eléctrica, sobre la cual hay todavía mucho que estu­diar antes de hacerla apli­ca­ble al alum­brado gene­ral de las pobla­ci­o­nes, como lo demu­es­tra que nin­guna capi­tal de Europa lo tiene esta­ble­cido”. Altra­ment, els pro­ble­mes amb l’empresa con­ces­sionària del gas eren cons­tants i, mal­grat les reticències, a finals del 1884 l’Ajun­ta­ment va apro­var el plec de con­di­ci­ons per esta­blir l’enllu­me­nat elèctric. Després d’un pri­mer assaig con­sis­tent en la ins­tal·lació de cinc llums d’arc vol­taic, a mit­jans del 1886 es va deci­dir avançar deci­di­da­ment cap a l’elec­tri­fi­cació total. El 20 de juliol es va fer l’assaig gene­ral i la major part dels mit­jans es van fer ressò que “no pudo tener un éxito más satis­fac­to­rio, pues todos los apa­ra­tos fun­ci­o­na­ron con una regu­la­ri­dad inme­jo­ra­ble”. La ins­tal·lació con­sis­tia en “nou grans focus d’arc vol­taic, col·locats a les Ram­bles, plaça de la Cons­ti­tució (l’actual del Vi), de l’Oli i la Cate­dral, car­rer del Progrés i extra­murs de la Porta d’Àlva­rez, a la bifur­cació de les car­re­te­res de Bar­ce­lona i Santa Eugènia (...) La part prin­ci­pal de la inno­vació, la veri­ta­ble­ment pràctica, és l’enllu­me­nat a través de làmpa­des d’incan­descència, que en número de cent noranta, estan dis­tribuïdes a la major part dels car­rers de la població i amb força sem­blant a la dels antics becs de gas”.

La inau­gu­ració es va dur a terme, amb tota solem­ni­tat, el 24 de juliol; però els actes es van per­llon­gar durant tres dies. L’Ajun­ta­ment d’ales­ho­res, cons­ci­ent de la trans­cendència del moment, va con­vi­dar un munt d’auto­ri­tats, des de dipu­tats i sena­dors fins a la mateixa reina, que, com ens podem ima­gi­nar, no va assis­tir -hi. També es van adreçar invi­ta­ci­ons a peri­o­dis­tes de Bar­ce­lona, Tar­ra­gona, Lleida i fins i tot de Madrid. Els actes van con­sis­tir en una bene­dicció de les ofi­ci­nes de l’enllu­me­nat per part del bisbe de Girona, el tra­di­ci­o­nal lunch i, en con­trast amb això, bons als pobres dis­tribuïts des de les tres parròquies; enlai­ra­ment de glo­bus aerostàtics; una caval­cada al·legòrica “amb els gegants dis­fres­sats de sere­nos i por­tant un xuixo en una mà i un fanal il·lumi­nat per l’elec­tri­ci­tat en l’altra”; sar­da­nes; cer­ca­vi­les de gegants i cap­gros­sos; con­certs de música a la Ram­bla i balls en algu­nes soci­e­tats; i focs arti­fi­ci­als a la Devesa. L’alcalde va pro­nun­ciar un dis­curs far­cit de símils entre el nou avenç tec­nològic i els sen­ti­ments de la gent. Fran­cesc de P. Massa es va con­fes­sar “enllu­er­nat (...) per aquests focus elèctrics que com astres des­pen­jats del fir­ma­ment inun­den de llum els car­rers i pla­ces d’aquesta població, i emo­ci­o­nat per l’explosió de l’entu­si­asme indes­crip­ti­ble dels habi­tants, els pits dels quals es tro­ben elec­tri­fi­cats per un mateix cor­rent de sen­ti­ments”.

No tot­hom va par­ti­ci­par de la feli­ci­tat d’aquell moment. L’endemà de l’estrena, algu­nes publi­ca­ci­ons es feien ressò d’una comu­ni­cació de l’empresa Bar­rau, con­ces­sionària de l’enllu­me­nat de gas, a través de la qual denun­ci­ava que l’enllu­me­nat elèctric s’havia ins­tal·lat per acon­ten­tar uns quants i vati­ci­nava que “las demás naci­o­nes, más ricas y ade­lan­ta­das que noso­tros, solo emplean esta clase de alum­brado como objeto de lujo, sabi­endo que resulta muy caro; por­que si así no fuera y resul­tase útil y económico, no sería Gerona la pri­mera en alum­brar sus calles con la elec­tri­ci­dad”. Mal­grat els intents de posar aigua al vi, la immensa majo­ria de les publi­ca­ci­ons es van mos­trar fas­ci­na­des per la millora i van des­ta­car “l’orgull de ser una de les pri­me­res ciu­tats i pot­ser la pri­mera que ins­tal·la total­ment aquesta nova orna­men­tació i millora”.

Com s’hi arriba
La instal·lació de l’enllumenat elèctric a Girona va tenir diversos escenaris, però hem escollit la plaça del Vi, just al centre del Barri Vell. Per arribar-hi, hem de fer-ho a peu (només hi tenen accés els vehicles autoritzats), si bé es pot deixar el vehicle en qualsevol aparcament proper, com ara el de Santa Caterina. Des d’aquí, enfilem cap a la plaça Catalunya i, just quan arribem a l’altura del pont de Pedra, baixem per la pujada d’aquest fins arribar fins a la plaça del Vi.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia