Còmic

Un heroi de còmic

El dibuixant Milo Manara presenta a Comic Barcelona, que avui s’inaugura, ‘Caravaggio’, en què mostra l’artista italià com un personatge d’historieta

“Caravaggio hauria estat avui un cineasta, feia quadres com si dirigís una pel·lícula”

Milo Manara ha arri­bat a Comic Bar­ce­lona, que avui obre les por­tes fins diu­menge a Fira de Bar­ce­lona a Montjuïc, amb una nove­tat sota el braç: la segona part de Cara­vag­gio (Norma Edi­to­rial), una bio­gra­fia lliure del gran artista italià en què es pot com­pro­var que el que durant molt de temps va ser rei de l’ero­tisme amplia la seva fas­ci­nació per l’art. “M’interessa l’art figu­ra­tiu clàssic perquè al llarg de molt de temps ho va ser tot: era el retrat, era nar­ració i fins i tot doc­trina. La figu­ració moderna ha per­dut aquests valors soci­als.” Per Manara, aquesta funció social de l’art ha pas­sat a mans del cinema, la tele­visió i, fins a cert punt, al còmic”. El dibui­xant italià creu que hi ha un fort vin­cle entre la pin­tura a par­tir del Renai­xe­ment, que marca l’inici de la moder­ni­tat, amb el còmic actual.

El pri­mer impacte pictòric que va rebre va ser la por­tada d’un cate­cisme que pre­ci­sa­ment era una obra de Cara­vag­gio, La cru­ci­fixió de sant Pere, una imatge hiper­re­a­lista que el va col­pir quan encara no sabia qui era Cara­vag­gio. El pin­tor el va acom­pa­nyar sem­pre, quan es va pre­sen­tar a l’exa­men de revàlida del bat­xi­lle­rat artístic que havia fet, el tema que li va tocar va ser pre­ci­sa­ment Cara­vag­gio. “No em puc com­pa­rar amb ell, està clar, però sí que com­par­tim les ini­ci­als del nom M.M. El seu nom era Mic­he­lan­gel Merisi i es feia ano­me­nar Cara­vag­gio perquè aquest era el nom de la població d’on pro­ve­nia, tot i que ell havia nas­cut a Milà el 1571”.

Pensa que el Quat­tro­cento el Cin­que­cento i el Sei­cento repre­sen­ten per a Europa la idea de nai­xe­ment d’una comu­ni­tat cul­tu­ral en què els artis­tes s’influïen perquè van començar a viat­jar. Són uns segles en què apa­rei­xen Rafael, Miquel Àngel, Tizi­ano, Velázquez, que havia viat­jat a Roma.

Noies Manara

Amb Manara és ine­vi­ta­ble par­lar de les dones perquè ha estat un dels autors que ha tin­gut més traça per dibui­xar-les i perquè les seves històries estan car­re­ga­des d’ero­tisme. “Jo no soc fill del Maig del 68, sinó que hi vaig actuar com a acti­vista. En aquells temps fer evi­dent la sexu­a­li­tat va ser una acti­tud alli­be­ra­dora”, va expli­car ahir. A Cara­vag­gio apa­rei­xent dues dones pro­ta­go­nis­tes. Una d’elles, cre­ació de ficció, està ins­pi­rada en la Ipa­zia que va ser astrònoma, filòsofa, matemàtica i que tenia molts altres grans conei­xe­ments, i que fou assas­si­nada. L’altra gran pro­ta­go­nista va ser una per­sona real, la com­tessa Colonna, que, segons va expli­car Manara: “Va ser una per­sona a la qual va ser­vir el pare de Cara­vag­gio.”

Tot i que en certs moments Manara va ser qüesti­o­nat per la uti­lit­zació de la dona com a objecte, en aquesta obra con­tra­diu aques­tes acu­sa­ci­ons donant a la dona un paper pro­ta­go­nista, actiu i intel·ligent. “No es pot dir que m’hagi adap­tat a la moda perquè aquest per­so­nat­ges va ser crear abans del Me too i que es parlés de l’apo­de­ra­ment de la dona”, declara. També explica que, quan ha tin­gut tro­ba­des amb grups femi­nis­tes, no m’han con­dem­nat mai: “Si han tro­bat alguna cosa que no els agra­dava del trac­ta­ment de la dona, com a mínim he sor­tit absolt.”

Pel que fa a Cara­vag­gio, el dibui­xant el veu com un per­so­natge de còmic per la vida que va por­tar, que va ser per­se­guit i empre­so­nat. També el veu com un pre­cur­sor de la ficció perquè aga­fava la rea­li­tat per expli­car històries. “Crec que és un autor molt cine­ma­togràfic. Estic con­vençut que avui hau­ria estat un cine­asta. Aga­fava la gent del car­rer per pin­tar els qua­dres, feia la seva com­po­sició la seva il·lumi­nació i esce­no­gra­fia, com si fos el direc­tor d’una pel·lícula.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.