Arts escèniques

Xirgu passa l’equador

L’Any Xirgu, que va començar l’abril passat, s’allargarà fins al mes de maig i integra un cartell que reivindica l’actriu, compromesa amb Lorca i el seu temps

“Era inconscientment feminista”, comenta Ester Bartomeu, comissària de l’Any Xirgu
Antonina Rodrigo va demanar a Mascarell que el TNC portés el nom de Xirgu

L’actriu Mar­ga­rida Xirgu (1888-1969) va tra­ves­sar l’Atlàntic el 1936 des­co­nei­xent que mai més el tor­na­ria a cre­uar. Va morir ara fa 50 anys a Mon­te­vi­deo, on l’escola d’art dramàtic porta el seu nom. Dijous pas­sat, una sen­zi­lla con­ferència amb la seva biògrafa, Anto­nina Rodrigo, la direc­tora gene­ral del Tea­tre Solís de Mon­te­vi­deo, Dani­ela Bou­ret, i el direc­tor artístic del TNC, Xavier Albertí, va sege­llar el pas de l’equa­dor d’aquest Any Xirgu, que impulsa el Depar­ta­ment de Cul­tura amb Ester Bar­to­meu com a comissària. Les acci­ons, que van començar l’abril pas­sat, s’allar­ga­ran fins al mes de maig. L’expo­sició Mar­ga­rida Xirgu: l’actriu i la dona ja té totes les dates reser­va­des fins a la cul­mi­nació de l’efemèride, que per­metrà tras­lla­dar l’expo­sició al mateix Tea­tre Solís de l’Uru­guai, un tea­tre que la Xirgu va diri­gir durant un gra­pat d’anys.

L’Any Xirgu ha ofert a la Xarxa de Bibli­o­te­ques l’expo­sició que afirma que Xirgu “era incons­ci­ent­ment femi­nista”, comenta Ester Bar­to­meu: va deci­dir no tenir fills, va crear la seva pròpia com­pa­nyia, va tenir cotxe propi i va casar-se després d’enviu­dar. Feia el que con­si­de­rava que calia, sense que la limi­tes­sin les con­ven­ci­ons soci­als. No va mili­tar mai en cap par­tit polític, però les seves acci­ons la reve­len com una dona com­pro­mesa amb el tea­tre i també a donar suport a la República i els obrers, en gene­ral.

L’expo­sició consta de set pla­fons en què es mos­tren repro­duc­ci­ons de diver­sos fons, com ara el del Museu de les Arts Escèniques de l’Ins­ti­tut del Tea­tre i d’altres de fami­li­ars. L’únic ori­gi­nal és el que han faci­li­tat els seus fami­li­ars: un lli­bre en què Xirgu feia ano­ta­ci­ons. Com sem­pre que es rei­vin­dica un per­so­natge, apa­rei­xen nove­tats. Com ara quan, a Breda, la rei­vin­di­ca­ven com a veïna de la vila perquè va esti­ue­jar-hi alguns estius a casa dels seus cosins. En rea­li­tat, Xirgu va man­te­nir pocs llaços a Cata­lu­nya (Molins de Rei, Bar­ce­lona i Bada­lona són els tres pun­tals on va viure). De seguida, es va tras­lla­dar amb la com­pa­nyia a Madrid i, poste­ri­or­ment, a l’Amèrica Lla­tina. Durant l’exili, estava molt enyo­rada de Cata­lu­nya, però mai no hi va poder tor­nar. Va morir el 1969 i va ser dues dècades més tard, ja en democràcia, que es va acon­se­guir enter­rar el fèretre al cemen­tiri de Molins de Rei.

Mar­ga­rida Xirgu va ser una actriu que, en parau­les de Xavier Albertí, res­pon a la màxima popu­lar: som el que hem men­jat. Filla de Molins de Rei, es va tras­lla­dar amb els pares a Bar­ce­lona. El pare, que es va inte­grar com a obrer a les fàbri­ques, tenia les inqui­e­tuds “del pri­mer soci­a­lisme”: van edu­car la filla amb consciència de classe, però sense que això suposés una limi­tació a la seva ambició. Del 1904 al 1906, la joveníssima actriu, en rea­li­tat, una ado­les­cent, va debu­tar en el tea­tre ama­teur en ate­neus sem­pre vin­cu­lats a l’obre­risme. Els ate­neus eren la fórmula que es va esta­blir per crear cai­xes de soli­da­ri­tat entre els obrers i pro­te­gir les famílies que havien enviat el fill a la guerra o els qui havien que­dat muti­lats com a con­seqüència de la feina. En els ate­neus, es va impul­sar, a més dels cors d’en Clavé, el tea­tre. El 1906, ja va debu­tar a Mar i cel de Gui­merà al Tea­tre Romea (com recorda l’estàtua que hi ha al davant). El 1911, amb només 22 anys, ja era empresària. Per cert, es va arruïnar vàries vega­des. Però això no la va fre­nar pas. Si es va atre­vir a estre­nar, con­tra vent i marea, Salomè d’Oscar Wilde, també va ava­lar un des­co­ne­gut García Lorca amb Mari­ana Pineda. La va estre­nar al Tea­tre Goya de Bar­ce­lona, un any abans que Lorca fos reco­ne­gut com a poeta amb Roman­cero gitano. Amb Xirgu d’impul­sora, Lorca va estre­nar la majo­ria del seu reper­tori, com ara Yerma i Doña Rosita la sol­tera, en què es van veure per dar­rera vegada.

Xirgu va estre­nar molt altres autors de les gene­ra­ci­ons del 98 i del 27 (de Valle-Inclán a Xavier Albertí i Miguel de Una­muno). La guerra la va atra­par fent una gira per Amèrica. L’actriu es va plan­te­jar tor­nar, però la van eri­gir com una veu reco­ne­guda inter­na­ci­o­nal que defensés la causa repu­bli­cana: el 1937, la Gene­ra­li­tat la va reconèixer com a dele­gada del govern català a Mon­te­vi­deo (Pau Casals tenia el mateix càrrec a Mèxic). La biògrafa Anto­nina Rodrigo explica que cada set­mana mun­tava una pae­lla per reu­nir exi­li­ats, tot i que no va dei­xar de ser catòlica prac­ti­cant.

Era una dona de salut fràgil per la tuber­cu­losi; sovint es diu que només tenia un pulmó i no és cert, matisa Rodrigo. La his­to­ri­a­dora va enviar una carta a Fer­ran Mas­ca­rell, quan era con­se­ller de Cul­tura, perquè es donés el nom de Mar­ga­rida Xirgu al Tea­tre Naci­o­nal de Cata­lu­nya. La pro­posta no va tri­om­far, tot i que sí que consta el seu nom en la plaça de la Ciu­tat del Tea­tre, entre l’Ins­ti­tut del Tea­tre, el Mer­cat de les Flors i el Tea­tre Lliure, a Montjuïc. Rodrigo no renun­cia a hono­rar-la, com ja es pro­du­eix a Mon­te­vi­deo. El setem­bre pas­sat, el con­sis­tori de Bada­lona va apro­var per una­ni­mi­tat incor­po­rar el nom de Xirgu al Tea­tre Prin­ci­pal. A hores d’ara, l’acord s’ha tras­lla­dat a la comissió de nomenclàtor perquè l’avali. L’abril vinent, serà un dels actes de clau­sura de l’Any Xirgu.

Dani­ela Bou­ret va entre­gar al TNC un disc amb 2.000 docu­ments sobre Xirgu a l’Argen­tina, Xile i l’Uru­guai, con­fi­ant que això espe­roni la inves­ti­gació sobre el conei­xe­ment de l’actriu a Cata­lu­nya.

Actriu humil

Estela Medina va ser una de les primeres alumnes de Margarida Xirgu a l’Uruguai, a l’escola municipal d’art dramàtic de Montevideo, que es va inaugurar el 1949. Dijous al vespre, Medina va interpretar Solo una actriz de teatro, en què recorda el mestratge de la Xirgu. Ho fa alternant les dues formes teatrals: una de més realista, en què interpreta la persona del teatre, que fa temps mentre no arriba la protagonista de la conferència, i la declamada, en què ensenya el mestratge del teatre de l’època de Xirgu. De la seva antiga professora, confessa, no n’extreu un mètode concret, però sí el rigor i el gran respecte per la paraula. Per Medina, Xirgu “era intuïtiva” però molt estricta amb els assajos: l’únic permís per faltar a un assaig és el de la defunció, deia sarcàsticament. Ella no se sumava als ressopó dels artistes; tornava a casa i llegia. Diu Ester Bartomeu que, segons la seva assistenta durant anys, Natalia Valenzuela, prenia xocolata mentre llegia llibres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia