Art

La col·lecció de Pep Vallès

Un llibre i una exposició reconeixen el paper del crític durant la Transició a través dels seus amics artistes

Una sola foto­gra­fia podria expli­car l’espe­rit que anima el record del crític Josep Vallès (Bell­puig, 1931-Agu­llana, 2020). Se’l veu en una inau­gu­ració cap a 1967, envol­tat d’alguns dels seus amics: Bar­to­meu Mas­sot, amb un got de plàstic a la mà a punt per brin­dar, i Elena Pare­des, Daniel Argi­mon, Assumpció Raventós, Amèlia Riera, Owe Pellsjö, tots amb el seu aire ente­ni­men­tat, repri­mint a penes el riure i les ganes de seguir con­ver­sant lluny de la for­ma­li­tat de la càmera. N’hi ha mol­tes més, de foto­gra­fies com aquesta, a l’arxiu per­so­nal de Pep Vallès, i en totes s’hi per­cep la cama­ra­de­ria i la com­pli­ci­tat que el va unir amb els artis­tes que van apos­tar per la reno­vació en els anys de la tran­sició i sobre els quals escri­via als seus espais de crítica a Canigó, El Noti­ci­ero Uni­ver­sal, Artes i, sobre­tot, Tele/eXprés, on va col·labo­rar entre el 1969 i el 1979. Fruit d’aquesta relació a múlti­ples ban­des, el crític empor­danès va reu­nir una esco­llida col·lecció d’art que ara forma el nucli de l’expo­sició, con­ver­tida ines­pe­ra­da­ment en home­natge pòstum, que s’ha pre­sen­tat a la Fun­dació Valvi de Girona i que al desem­bre es podrà veure a Ca l’Anita de Roses.

Josep Vallès, entre l’alquímia i l’art, que ha comis­sa­riat Mari­ona Segu­ra­nyes, aplega obres d’Amèlia Riera, Daniel Argi­mon, Joan Hernández Pijuan, Joan Claret, Fran­cisco Val­bu­ena, Antoni Tàpies, Joan Miró, Antoni Clavé, Elena Pare­des, Josep Puig Manera, Josep Gui­no­vart, Anto­nio Beneyto, Josep Bona­terra, Bar­to­meu Mas­sot, Eva­rist Vallès, Modest Cui­xart, Joan Sibe­cas i Alícia Viñas, cada una acom­pa­nyada d’una citació extreta dels arti­cles que els va dedi­car Vallès. Són tex­tos pecu­li­ars, d’una escrip­tura críptica, que sorprèn per l’eli­mi­nació de pre­po­si­ci­ons i arti­cu­la­ci­ons, en part per influència de l’objec­ti­visme francès, però també per la urgència del pen­sa­ment. El crític Arnau Puig, tras­pas­sat també fa poc, asse­gura que el seu llen­guatge és el d’un “lúcid arrau­xat”, una trama “per atra­par el sen­tit bàsic i últim d’allò que mirava, pal­pava o oïa”.

El fons esotèric del rao­na­ment de Vallès es posa de mani­festa també en la seva pecu­liar col·lecció de tapes de vàter mani­pu­la­des artísti­ca­ment, que l’esca­tològic Camilo José Cela va bate­jar com Oper­cula Latri­nae. August Puig, Daniel Lleixà, Miquel Duran, Carme Riera i, de nou, els fidels Amèlia Riera, Gui­no­vart, Beneyto, Mas­sot i, és clar, el seu germà Eva­rist Vallès, són alguns dels artis­tes que van ave­nir-se a deco­rar tapes de vàter, que per Vallès repre­sen­ta­ven “la rege­ne­ració de la vida natu­ral a través dels fems, símbol del cicle de la vida i la mort”, tal com ho expressa Segu­ra­nyes. L’expo­sició incor­pora, així mateix, docu­men­tació diversa pro­ce­dent del seu arxiu, com ara foto­gra­fies i lli­bres dedi­cats que per­me­ten res­se­guir la tra­jectòria d’un crític sin­gu­lar.

Paral·lela­ment a l’expo­sició, oberta fins al 21 de novem­bre, l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Empor­da­ne­sos ha edi­tat un lli­bre homònim, pro­lo­gat per Glòria Bosch, que aporta detalls sobre l’ambi­ent fami­liar dels Vallès, a cura de Josep Playà, junt amb un text auto­bi­ogràfic inèdit del mateix crític. En l’apar­tat dedi­cat a l’alquímia, Arnau Puig ana­litza la seva escrip­tura, i Oriol Pi de Caba­nyes i Teresa Costa-Gra­munt, la seva figura. Mari­ona Segu­ra­nyes assu­meix el balanç de l’acti­vi­tat de Vallès com a crític d’art, que l’edi­tor Domènec Moli aborda des dels pro­jec­tes com­par­tits i l’his­to­ri­a­dor de l’art José Cor­re­dor-Mat­heos, des de la com­pli­ci­tat en la cre­ació de l’Asso­ci­ació Cata­lana de Crítica d’Art. El volum es tanca amb la trans­cripció d’una con­versa inèdita del 2018 entre Vallès i Arnau Puig, en la qual van emer­gir els neguits cre­a­tius i ideològics de tota una gene­ració.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia