Cinema

Memòria que s’apaga

Anthony Hopkins suma guardons i nominacions pel seu paper d’un home gran amb Alzheimer que perd els records a ‘El pare’, premi del públic a Sant Sebastià

El film reuneix en perfecta simbiosi de talent dels dos costats del canal de la Mànega

Con­fusió, dub­tes, repe­ti­ci­ons, tro­ba­des amb des­co­ne­guts a casa... El pro­ta­go­nista d’El pare, inter­pre­tat per Ant­hony Hopkins, viu totes aques­tes situ­a­ci­ons sense sor­tir de casa, com si estigués atra­pat en un bucle, amb peti­tes esce­nes que es repe­tei­xen amb lleus vari­a­ci­ons. Parla de la seva filla petita com si l’hagués vista ahir (va morir fa temps), no reco­neix el seu gen­dre o li apa­reix amb unes fac­ci­ons dife­rents, i en algun moment fins i tot no reco­neix la seva filla gran, Anne (Oli­via Col­man). Tot el que veiem en el film no és necessària­ment la rea­li­tat, sinó un reflex de la con­fusió men­tal del pro­ta­go­nista. Això fa que la pel·lícula entri en el ter­reny del drama, el thri­ller, l’humor negre i, fins i tot, del cinema de ter­ror: què pen­saríem si estem sols a casa, sen­tim un cop de porta i ens tro­bem un des­co­ne­gut asse­gut al sofà del men­ja­dor?

Qui tin­gui un pare, una mare o un avi amb demència senil pot reconèixer fàcil­ment aques­tes situ­a­ci­ons. En pren­dre el punt de vista del malalt, el direc­tor francès Flo­rian Zeller immer­geix l’espec­ta­dor en aquesta visió con­fusa de la rea­li­tat i pretén, amb parau­les seves, que se senti “com si anés a ten­ti­nes per un labe­rint”.

El pare, que arriba avui als cine­mes –també en català– després de gua­nyar el premi del Públic del Fes­ti­val de Sant Sebastià i altres guar­dons, sor­geix de la per­fecta sim­bi­osi de talents dels dos cos­tats del canal de la Mànega. Adapta al cinema l’obra tea­tral homònima estre­nada en francès a París el 2012, i el seu autor, Flo­rian Zeller (Sen­lis, Oise, 1979) debuta com a direc­tor de cinema. La peça va gua­nyar el premi Molière a la millor obra abans de tri­om­far a Bro­adway i al West End de Lon­dres, llocs en què va acon­se­guir res­pec­ti­va­ment el Tony i l’Oli­vier al millor actor (per a Frank Lan­ge­lla i Ken­neth Cran­ham res­pec­ti­va­ment). A Cata­lu­nya es va veure una versió en cas­tellà pro­ta­go­nit­zada per Héctor Alte­rio.

El text francès arriba al cinema amb un impo­nent equip tècnic i artístic britànic: pro­ducció de David Par­fitt (estret col·labo­ra­dor de Ken­neth Bra­nagh al tea­tre i el cinema) i guió coes­crit per Zeller amb Chris­top­her Hamp­ton (Expi­ació, Les amis­tats peri­llo­ses). Els intèrprets estan encapçalats per Ant­hony Hopkins (El silenci del anyells), insu­pe­ra­ble als seus 82 anys en la inter­pre­tació d’un home dos anys més jove que ell, i Oli­via Col­man (La favo­rita, The crown), que Flo­rian Zeller con­si­dera “la millor actriu del nos­tre temps”. Mal­grat que Hopkins apa­reix en gai­rebé totes les esce­nes, Zeller con­si­dera que “la història parla d’aquest moment en què esde­vens pare del teu pare, i Anne, encar­nada per Oli­via, és al cen­tre de la història”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia