Arts escèniques

Un teatre amb la gent

La futura directora del Teatre Nacional, Carme Portaceli, va presentar ahir el seu projecte artístic per al 2021-27, amb conceptes com ara servei públic i hospitalitat

El TNC vol obrir-se més a la resta dels Països Catalans, de l’Estat espanyol i d’Europa

Cinc mesos després d’haver estat nomenada nova directora artística del Teatre Nacional de Catalunya, càrrec en què agafarà el relleu de Xavier Albertí el juliol vinent, Carme Portaceli (València, 1957) va presentar ahir el seu projecte artístic per al període que inicialment té adjudicat, el 2021-2027. “Dubtàvem de si havíem de presentar ara les línies clau del projecte. Però vam decidir que calia fer-ho, perquè tots creiem en el futur i treballem amb aquesta perspectiva”, va dir Portaceli en una roda de premsa telemàtica, des de la Sala Gran del TNC, acompanyada per la consellera de Cultura, Àngels Ponsa, que va prologar la presentació de la nova directora defensant un cop més l’essencialitat de la cultura i, per tant, l’assoliment d’un “finançament digne”, amb la perspectiva de poder-hi invertir aviat el 2% dels pressupostos generals. “El TNC té unes funcions i uns compromisos ineludibles en un país com el nostre”, va afegir Ponsa.

“Quin és el paper de la cultura, especialment en un moment tan complicat com l’actual?”, va ser la pregunta que va plantejar Portaceli per introduir la presentació del seu projecte. “Les arts escèniques han servit sempre per intentar comprendre la nostra essència: els nostres anhels, pors, alegries, angoixes... En un espai públic com aquest hem de posar sobre la taula aquests temes fonamentals i hem de donar il·lusió, confiança i esperança a la societat.”

“Ser contemporani és estar amb la gent”, va dir Carme Portaceli, citant l’escriptor i director de teatre valencià José Monleón (1927-2016). Amb aquesta perspectiva, la nova directora té clar que “un espai públic com el TNC ha de ser un teatre per a tothom, un lloc de trobada per a un públic encara molt més ampli que el que tenim actualment, amb l’hospitalitat com a línia de conducta”. “Com ho farem?”, va plantejar Portaceli. “Fent una programació de qualitat, amb els millors creadors i creadores del país; una programació paritària i diversa, perquè diversa és la nostra societat”, va aclarir, afegint-hi també l’aposta per la creació d’obra nova, els nous llenguatges escènics, la cura del patrimoni cultural i el diàleg amb altres teatres i companyies de la resta d’Europa i del món.

Consolidació i expansió

Portaceli va dir també que aquest és un moment de “consolidació i expansió per al TNC, per totes les coses bones que han passat abans, en totes les etapes i amb tots els directors anteriors”, un llegat al qual vol donar continuïtat amb un projecte que, com va remarcar, està en total sintonia amb el contracte programa que regeix el TNC. Portaceli fa seva la missió que té adjudicada institucionalment el Teatre Nacional: “El TNC ha de fer créixer les arts escèniques amb un alt nivell d’excel·lència i de qualitat artística per apropar-les a la ciutadania, i ha de portar a terme aquest encàrrec tot vetllant per l’interès cultural, artístic i social del seu programa, i això per damunt del seu interès econòmic, de les lleis de mercat i de qualsevol altra servitud que pugui condicionar-lo.”

Quatre àmbits d’acció

Portaceli va parlar dels quatre àmbits d’acció del TNC: Barcelona i l’àrea metropolitana; els territoris de parla catalana; Europa, inclòs l’Estat espanyol, i l’Amèrica Llatina.

Sobre Barcelona va dir que “des de la plaça de les Arts, el TNC ha de ser una porta d’entrada i de sortida al món, oberta a nous artistes i llenguatges i també a nous públics, habitualment més joves”. En aquesta línia, va parlar també d’apropar-se als barris i de “trencar les barreres entre alta i baixa cultura”, amb propostes de hip-hop i slam poetry i el projecte ZIP (“per comprimit”) de nova creació: un cicle anual amb deu propostes en sis dies que ocuparan tots els espais del teatre en funció de les seves necessitats artístiques, i que coincidirà amb la trobada a la ciutat de l’associació internacional de joves espectadors Young Performing Arts Lovers .

Pel que fa als territoris de parla catalana, Portaceli té molt clar que “la N de Nacional s’ha de marcar de manera important” i que el TNC ha de ser un teatre per a tot el país, també a través de les seves gires, amb la possibilitat de fer també alguna estrena en una altra localitat. A més, vol potenciar una xarxa estable de col·laboració i intercanvi amb el País Valencià, les illes Balears i la Catalunya del Nord.

El TNC vol obrir-se més a la resta d’Europa, liderant el projecte Between Lands, amb la implicació de teatres de sis països per reflexionar sobre la democràcia i el paper que hi té la cultura, a partir de l’escriptura d’una obra col·lectiva entre tres autores i tres autors, i altres projectes com ara la creació d’una biblioteca europea de la democràcia. A més, el TNC vol potenciar que les obres arribin, subtitulades en castellà, a teatres i festivals de l’Estat espanyol i l’Amèrica Llatina.

Centre de pensament

Portaceli proposa que cada temporada tingui una temàtica transversal que permeti articular la programació i les activitats paral·leles que han de convertir el TNC no només en un espai d’exhibició, sinó també en un “centre de pensament” on es pugui reflexionar sobre filosofia, feminisme, etc. També hi ha previstes exposicions i instal·lacions d’artistes.

El repertori català continuarà sent un dels eixos vertebradors del TNC, combinant la recerca i posada al dia d’obres del repertori històric amb l’autoria contemporània, sense oblidar tampoc el compromís de programar textos del repertori internacional, entenent sempre que “repertori” no és equivalent a autors morts. També es vol portar teatre d’altres latituds, com ara tota la conca Mediterrània (Del món al TNC), produir textos d’autors i autores del país (3D autoria catalana d’avui), acollir cada temporada tres companyies residents, acompanyar directors i directores joves perquè puguin fer el salt a la Sala Gran (Impuls), o seguir potenciant els enregistraments de funcions, una mediateca accessible a tothom i el departament educatiu, “un dels més importants que hi ha a Europa”, segons Portaceli.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.