cultura

Reacció internacional

El festival de tardor concentra, en pocs dies, els joves directors Ostermeier, Rau, Blanco i Murgia, que signen dramatúrgies punyents connectades amb l'avui

Murgia: “Xile va ser un laboratori del capitalisme durant la dictadura de Pinochet”

El Fes­ti­val Tem­po­rada Alta es carac­te­ritza, de fa anys, per tenir un repar­ti­ment de direc­tors estel·lar. Enguany hi ha direc­tors con­so­li­dats com Krys­tian Lupa, Alain Pla­tel i, sobre­tot, Peter Brook. Són referències obli­ga­des en la dra­matúrgia con­tem­porània. Ara, però, el Tem­po­rada Alta també aposta per dra­ma­turgs i direc­tors que, tot i la seva joven­tut, ja tenen una tra­jectòria con­tun­dent. És el cas de Tho­mas Oster­me­ier, Milo Rau, Ser­gio Blanco, Fabrice Mur­gia i Oska­ras Kor­su­no­vas, entre molts altres.

Des d'avui mateix, i fins al 31 d'octu­bre, Oster­me­ier, Rau, Blanco i Mur­gia pre­sen­ten mun­tatge. Uns sig­nen una versió molt asèptica d'un clàssic de Txékhov; uns altres ela­bo­ren un tea­tre docu­ment incon­for­mista i, final­ment, creen una docu­ficció, ente­nent que la vida, en ser nar­rada, ja deixa de ser veri­tat. El Tem­po­rada Alta con­vida a empren­dre un viatge de molta den­si­tat i d'una estètica con­tun­dent.

Fabrice Mur­gia fa l'estrena a l'Estat de Chil­dren of now­here (Els nens d'enlloc), ins­pi­rada en la capa­ci­tat de sobre­viure dels empre­so­nats polítics en una antiga mina de sal durant la pri­mera etapa de la dic­ta­dura de Pinoc­het. Després de con­vo­car els fan­tas­mes de la Ruta 66 a Ghost road (T. Alta, 2012), ara fa una apro­xi­mació a la resiliència d'uns pre­sos que havien de tro­bar motius per a una resistència en posi­tiu en aquell cap­ti­veri. L'actriu Vivi­ane de Muynck (molt res­pec­tada a Cata­lu­nya per papers en obres cab­dals com Isa­be­lla's room, de Jan Lauwers) va anar, càmera en mà, al desert on hi havia les mines de sal aban­do­na­des. I va entre­vis­tar, si no els super­vi­vents, sí per­so­nes que van patir les con­seqüències d'aque­lla repressió. Mur­gia reco­neix que, en aquells anys, es va voler fer de Xile “un labo­ra­tori del capi­ta­lisme”. Si ja era un país amb mol­tes desi­gual­tats, encara es van incre­men­tar més “sabo­te­jant les idees popu­lars” en favor de les lleis del libe­ra­lisme. El direc­tor, però, adver­teix que, si es repetís el referèndum –amb el qual Pinoc­het va legi­ti­mar el seu càrrec com a cap d'estat–, “els resul­tats que s'obtin­drien serien simi­lars, i això és molt pre­o­cu­pant”. El viatge que pro­posa el direc­tor belga com­bina imatge, música i tea­tre. Per això, Vivi­ane de Muynck com­par­teix la sorra del que repre­senta el desert de Cha­ca­buco amb una for­mació musi­cal de corda i una veu.

Debut de Mur­gia al cine

El fes­ti­val Tem­po­rada Alta ha ofert la pos­si­bi­li­tat a Fabrice Mur­gia de debu­tar en el cinema con­vi­dant-lo al pro­jecte #The One Pro­ject. Mur­gia tre­ba­llarà amb l'actor Sergi López en el que serà el seu pri­mer curt­me­tratge. La sèrie va començar tot just l'any pas­sat i es va con­vi­dar la com­pa­nyia Baró d'Evel a sig­nar la pri­mera fil­mació.

Segons Mur­gia, Sergi López ha tre­ba­llat sovint amb el seu germà al cinema i coneix el seu tre­ball a escena. L'actor haurà de pren­dre una decisió en el curt: anar a aten­dre el seu pare, que s'està morint, o com­plir amb la res­pon­sa­bi­li­tat d'anar al tea­tre. Mur­gia cele­bra tre­ba­llar amb López, un actor molt popu­lar en la car­te­llera francòfona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia