cultura

Restauren documents a l'Arxiu Històric de Lleida

Manuals notarials del segle XVII i XIX i un registre d'hipoteques del 1783

El Depar­ta­ment de Cul­tura, a través del Cen­tre de Res­tau­ració de Béns Mobles de Cata­lu­nya (Crbmc), ha res­tau­rat diver­sos docu­ments d'entre els segles XVII i XIX que per­ta­nyen al fons de l'Arxiu Històric de Lleida i ho ha fet a les matei­xes ins­tal·laci­ons d'aquesta ins­ti­tució. D'aquesta manera, el Crbmc pro­mou l'ús d'un espai que per­met algu­nes actu­a­ci­ons de res­tau­ració que no reque­rei­xen una tec­no­lo­gia tan específica com la que hi ha al Crbmc i, alhora, s'ofe­reix un ser­vei de pro­xi­mi­tat als pro­fes­si­o­nals de cen­tres cul­tu­rals de les ter­res de Lleida.

L'ober­tura de l'espai per­metrà, també, la incor­po­ració i la col·labo­ració dels dife­rents pro­fes­si­o­nals del ter­ri­tori. Els docu­ments que s'han res­tau­rat són tres lli­bres manus­crits. Con­cre­ta­ment, el Manual nota­rial del notari Josep Pons Mar­celo, de Puig­cerdà, del 1828-1830, del Fons Dis­tricte nota­rial de la Seu d'Urgell; el Manual nota­rial del notari Joan Mes­tre, de Cas­tellbò, del 1621, del Fons Dis­tricte nota­rial de la Seu d'Urgell, i el Lli­bre de regis­tre d'hipo­te­ques, del 1783, del Fons Comp­ta­do­ria d'Hipo­te­ques de Vielha.

Després de la docu­men­tació fotogràfica, la res­tau­ració ha inclòs la neteja mecànica i la desin­fecció pre­ven­tiva del suport i la con­so­li­dació i dis­po­sició finals dels volums en car­pe­tes, fetes amb mate­rial específic de con­ser­vació. Prèvia­ment, a par­tir de l'exa­men orga­nolèptic dels docu­ments, s'havien evi­den­ciat les pato­lo­gies següents: brutícia super­fi­cial, defor­mació del suport, taques de dife­rent natu­ra­lesa, estrips i dila­tació pun­tual de la tinta. Les inter­ven­ci­ons de l'Arxiu Històric de Lleida es fan d'acord amb el Ser­vei de Coor­di­nació Gene­ral d'Arxius del Depar­ta­ment de Cul­tura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia