cultura

la crònica

El desig de comunicar-nos

No podem deixar de comunicar la nostra inquietud per la incomunicació que, per no sentir-nos tan sols, va lligat al desig perseverant d'aconseguir comunicar-nos traspassant barreres, superant interferències, buscant escletxes per arribar a l'altre, intentant desxifrar codis o crear-ne de nous per sintonitzar. Per abordar el tema, Clàudia Cedó, dramaturga i psicòloga, fa present a L'home sense veu l'autisme i la solitud dels astronautes perduts a l'espai. Dues realitats amb un component metafòric (fins simbòlic) que permet establir analogies relatives a un capteniment humà universal: la possibilitat de l'aïllament que, malgrat les dificultats per aconseguir-ho, no exclou la possibilitat de trencar-lo. En la construcció dramàtica de L'home sense veu, que s'ha estrenat aquest cap de setmana a La Planeta després d'haver guanyat l'any passat el V Torneig de Dramatúrgia Catalana convocat per Temporada Alta, s'estableix una analogia concreta entre un home autista i una dona (que en té cura durant un cap de setmana en què substitueix una amiga que ha lligat a través d'Internet) i els seus àlter ego o projeccions: un astronauta amb una missió en una estació espacial i la receptora dels seus missatges. Els dos mons paral·lels es creuen i es barregen fent-se palpable la dificultat de la comunicació i a la vegada la voluntat de crear-la. A l'escenari, Cristina Cervià i Jordi Subirà representen aquests personatges duals amb els seus recursos interpretatius, però sobretot amb una moral humanista generosa que mena a l'empatia. Cervià aconsegueix connectar fàcilment amb el públic encarnant una dona popular còmplice i alhora crítica amb l'amiga que ha lligat amb un senyor de Múrcia, queixosa del seu marit, admirada dels electrodomèstics de la casa, entusiasta de George Clooney. Potser, però, els millors moments arriben quan no es parla i, amb un sentiment d'estranyesa i un desig de reconeixement en l'altre, els personatges es miren en el silenci que vol trencar-se. Aleshores emergeix una poètica que, revelant-se plenament en el ball final, fa sentir la possibilitat de la comunicació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Mor l’estatunidenc Duane Eddy, ‘el rei de la guitarra twang’

ARTS EN VIU

Terrats en Cultura concentra les activitats culturals de capvespre

BARCELONA
cinema

Meryl Streep rebrà la Palma d’Or d’Honor al Festival de Canes

Barcelona
ARTS EN VIU

El Lliure celebra ‘Thauma’, un poema escènic que desborda la creació

BARCELONA
Cultura

Mor la pianista japonesa Ingrid Fujiko Hemming

música

L’Auditori indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura

Barcelona
Cultura

Joan Colomo i la Ludwig Band, al cartell del Festival EnCanta de Roda de Ter

Roda de Ter
música

Festival Eufònic, arts sonores i visuals, oli i clementines

Barcelona
arquitectura

Arriben les (set) Setmanes d’Arquitectura

Barcelona