cultura

Inconformisme fresc

El director Nicolas Stemann debuta a Temporada Alta amb una mirada contemporània al ‘Werther' de Goethe, al Teatre de Salt

Stemann: “El mur de Facebook és com un mirall que reflecteix com és cadascú”

El director alemany Nicolas Stemann encara no havia presentat cap muntatge a un festival que mira de seguir les novetats al centre d'Europa. Avui (Teatre de Salt, 21 h) es presenta Werther!, un monòleg amb Philipp Hochmair, que es remunta al 1997 i amb el qual fa una lectura contemporània de la novel·la epistolar sobre la figura del jove Werther, escrit per Goethe. El personatge romàntic, enfollit d'amor, intenta trobar “el seu lloc a la societat. No se sent bé i no es conforma. Sovint, nosaltres ens conformem. I aquesta és una decisió errònia”, comentava Stemann dimarts en una entrevista telefònica amb El Punt Avui.

Del 1997 a avui, les formes de comunicació han evolucionat molt. Ja en aquella època la correspondència convencional era anacrònica. El director celebra que el traspàs a les xarxes socials l'han fet els mateixos espectadors de forma natural. Per Stemann, “el Facebook és com les cartes del segle XIX: et permet comunicar amb tota la societat alhora, però també és molt solitari. El mur de Facebook és com un mirall que reflecteix com és cadascú.”

Stemann alterna les dramatúrgies contemporànies de clàssics amb les direccions d'autors contemporanis com Elfriede Jelinek. Les dues pretenen connectar l'espectador al text proposat per l'autor, sigui del segle que sigui. El director apunta irònicament: “M'agrada complicar-me la vida perquè Jelinek ja és política i actual”, però són obres dures i difícils de muntar. Sovint, hi ha l'acudit, la broma. És cabdal. També en clau de tragèdia, per forçar el contrast i “trobar un camí energètic. Crec que és important que es visqui com una festa. No crec que sigui contradictori parlar de situacions crues, amb un aire alegre: això permet que sigui més seriosa la tragèdia”. El romanticisme segueix sent clau en la vida, avui, “segueixen havent-hi persones que no es conformen. L'amor no té lògica, tothom l'ha viscut. I avui segueix ben present en cançons, cinema televisió. El romanticisme és actual tot i que és evident que han canviat algunes formes”.Aquest cap de setmana, la presència de Stemann contrasta amb la proposta de l'històric Alain Platel que signa Nicht Schlafen (Sense dormir). Es tracta d'un muntatge que reincideix en la música congolesa al costat de sons de la natura i de Mahler, per augurar la I Guerra Mundial en la qual sempre hi haurà algú que sobreviurà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ARTS EN VIU

El Lliure celebra ‘Thauma’, un poema escènic que desborda la creació

BARCELONA
Cultura

Mor la pianista japonesa Ingrid Fujiko Hemming

música

L’Auditori indaga en la relació de l’ésser humà amb la natura

Barcelona
Cultura

Joan Colomo i la Ludwig Band, al cartell del Festival EnCanta de Roda de Ter

Roda de Ter
música

Festival Eufònic, arts sonores i visuals, oli i clementines

Barcelona
arquitectura

Arriben les (set) Setmanes d’Arquitectura

Barcelona
cinema

Arrenca el Festival Internacional de Cinema Documental, DocsBarcelona

Barcelona

Figa Flawas, The Tyets, Lia Kali, Stay Homas i Chenoa, entre els primers noms de la festa major

TERRASSA
cinema

Retrospectiva d’Agustí de Villaronga a la Filmoteca

Barcelona