cultura

fotografia

festival

Fotofilm, 50 anys fent història amb imatges

La reconeguda entitat de Calella tanca un 2016 de commemoració i manté viu un futur vinculat a la fotografia i el cinema

El certamen Festimatge li ha donat notorietat internacional amb originals d'arreu del món

Si hi ha algú a Calella que ha deixat constància de la història gràfica de la ciutat és, sens dubte, Fotofilm. La veterana entitat tanca el 2016 la celebració del cinquantè aniversari amb la satisfacció de la feina ben feta, però amb el cuquet d'afrontar nous reptes, malgrat ser conscient de les limitacions. Fotofilm aplega en l'actualitat uns 250 socis, però els que hi col·laboren activament són un centenar. El seu president, Xavier Rigola –el cinquè després de Joaquim Sitjà, Joaquim Botey, Santiago Marrè i Josep Maria Colomer–, assegura que la commemoració els ha servit per “fer endreça, per posar-nos al dia”. “Hem pogut digitalitzar totes les exposicions fotogràfiques que hem fet en aquest temps i ens ha permès recuperar reportatges que sabíem que hi eren però que no teníem presents”, recorda. L'any de celebració també ha coincidit amb un canvi d'ubicació de les instal·lacions de Fotofilm arran de les obres que s'estan fent a la fàbrica Llobet. “S'ens ha ajuntat tot. Ni fet expressament”, assenyala Xavier Rigola, que reflexiona sobre com els cinquanta anys han estat un punt d'inflexió per afrontar el futur de l'entitat. “Som la memòria gràfica de Calella en desenes d'àmbits, com ara en deixar constància de les diferents eleccions on, abans que l'era digital ho facilités tot, es feia un seguiment exhaustiu de tots els candidats i partits”, diu el president. Rigola fa memòria dels actes més destacats dels 50 anys i anomena el sopar de la llum com l'eix central de la celebració. “El fem cada any, però aquest cop vam tenir com a escenari un dels símbols més fotogràfics de Calella com és el far”, explica, i hi afegeix que la resta d'activitats del nodrit programa “són importants al mateix nivell perquè vam intentar donar sortida als diferents àmbits de Fotofilm”. Tot i això, diu que en algun moment previ a l'organització dels actes es van plantejar fer una mena d'any sabàtic “per carregar piles i agafar embranzida”. La pressió de l'aniversari no ho va fer possible i Xavier Rigola reconeix que l'escalf obtingut des de la ciutadania a les activitats proposades els ha convençut que van prendre la decisió correcta.

El president apunta, i amb raó, que malgrat que la fotografia és el tret més conegut de l'entitat, la imatge en moviment ocupa un lloc destacat al seu costat. “Calella va ser pionera en el treball amb el format de cinema 9,5 i la gent que li'n va donar sortida, com en Santiago Marré, es van convertir en especialistes de primera línia”, diu, i sosté que encara avui són referents a nivell nacional i internacional.

Projecció internacional

De fet, imatge estàtica i en moviment es donen la mà en el buc insígnia de Fotofilm: el Festimatge. Un festival de fotografia i curtmetratges que ha crescut de forma exponencial en els darrers anys i que amenaça de desbordar els organitzadors. “Per a l'edició d'aquest 2017 hem rebut més de 700 originals de curtmetratges d'arreu del món. Una autèntica bogeria”, s'exclama Rigola, que diu que “s'han superat totes les fronteres”. Amb les plataformes digitals s'han superat els esculls d'altres formats, com era el vídeo convencional, “i ara enviar un treball des de l'altre costat de món és a l'abast de tothom només amb un clic”. Xavier Rigola té clar que el futur és buscar patrocinis forts que els permetin mantenir el nivell del certamen.

Pel president, Fotofilm, al contrari que acostuma a passar amb algunes entitats de caràcter local, gaudeix del reconeixement de la gent de casa. “El secret? Maridar-se amb altres agrupacions, compartir experiències i ajudar-nos mútuament”, diu. Amb tot, assegura que al darrere hi ha un treball constant per adaptar-se als nous temps i saber aprofitar les oportunitats d'un món, el de la imatge, que canvia cada segon. “És l'època on tothom fa fotografies, les penja a les xarxes socials i les comparteix. Podria semblar que s'ha perdut l'ofici, però és tot el contrari”, reflexiona, i hi afegeix que “avui la majoria de gent es limita a tirar fotos, no a fer-les, i aquí entrem nosaltres i ens reivindiquem”. L'objectiu? “La fotografia ha de saber explicar una història”. Per molts anys.

“Un paraigües per a uns genis”

En els orígens de Fotofilm Calella, tal com indica Xavier Rigola, el cinema va ser l'art que va començar a fer rodar l'engranatge de l'entitat. “Després la popularització de la fotografia va anar agafant adeptes”, va recordar. El president té clar com definir l'associació: “És un paraigües que dóna aixopluc a uns genis.” “Tothom pot fer allò que vol a Fotofilm. Hi porta les seves idees, les planteja i demana suport. Nosaltres ens encarreguem de donar sortida a les seves idees o de fer-lo tocar de peus a terra”, assenyala. Rigola destaca que fora de Calella, Fotofilm ha sabut mantenir una imatge “responsable i seriosa de gent que fa bé la feina”. També ens acompanya la tossuderia de tirar endavant un projecte costi el que costi”, diu, i augura que l'entitat “té corda i il·lusió per a molt de temps”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.