el contrapunt

Nen feliç i republicà

Vostè és un nen feliç i republicà. Això va dir a Lluís Pasqual una televisió japonesa després d'entrevistar-lo aquesta setmana a Milà. I aquesta definició és la que va servir al director teatral per articular, divendres passat, la seva lliçó inaugural del curs acadèmic 2009-2010 del Centre de Lectura. Tant en l'entrevista nipona com en el discurs que va adreçar al públic que va assistir a l'acte, Pasqual es va centrar en els anys d'infantesa, adolescència i primera joventut de la seva vida, els quals el van fer tal com és, i va esmentar un grapat de persones que el van ajudar a aconseguir-ho. Persones que formaven part de dues «illes republicanes» que hi havia al Reus de la dictadura. D'una banda, l'institut, on van fer cap eminents catedràtics que el franquisme havia rebaixat a la categoria de professors d'institut i desterrat a més de 100 quilòmetres de Barcelona. I Reus, que n'està a 101, es va beneficiar de l'arribada de tanta matèria grisa. I, de l'altra, el Centre de Lectura, al qual va agrair tres coses: saber que no cal sentir vergonya per compartir l'amor a la poesia; haver-se fet adult culturalment, i estimar el silenci de la biblioteca perquè, com a home de teatre: «El silenci és la cosa més preuada per mi.» Pasqual també va deixar anar algun estirabot, com que no li agrada gens que es digui que els polítics fan teatre: «El teatre és un acte d'intel·ligència.» Pasqual va fer una lliçó inaugural bonica i sentimental. La més adequada per als 150 anys de l'entitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
música

Júlia Ensesa, sola i sense por

girona
música

Adrià Puntí canta a la Cellera durant gairebé tres hores, a l’escenari i entre el públic

la cellera de ter
llibres

Harari radiografia el poder de la informació i la IA

barcelona
art

Francesc Domingo, l’artista bandejat per no ser burgès i per defensar Catalunya

barcelona
ARTS EN VIU

El Molino insisteix a oferir sopar i copes, ara, amb música en directe

BARCELONA
Montse Frisach
Periodista i crítica d’art

“L’art català no s’ha venut suficientment bé al món”

Barcelona
cinema

‘Polvo serán’ de Carlos Marqués-Marcet, premiada al Festival de Toronto

Barcelona
societat

Èxit de participació a la Fira del Conte de Medinyà

MEDINYÀ
Crònica

La Fura contagia l’èxtasi del seu ‘Carmina Burana’