Cinema
Un banquet cinèfil
El D'A inaugura una setena edició dedicada al cinema d'autor de tot el món, amb la doble voluntat de mostrar l'obra de directors consolidats i de descobrir talents
Encara no ha acabat al BCN Film Fest dels cinemes Verdi que arriba la nova edició –la setena– d'un altre festival de cinema: el D'A, que s'inaugura avui i que se celebrarà fins al 7 de maig en espais com ara els cinemes Aribau Club, la Filmoteca, el CCCB i –pel que fa a les taules rodones– la seu de la SGAE. La pel·lícula encarregada d'obrir el festival és la colpidora Lady Macbeth, de William Oldroyd –guanyadora del premi Fipresci a Sant Sebastià–, mentre que la clausura va a càrrec de la catalana Estiu 1993, de Carla Simón, guardonada a Berlín i a Màlaga.
El director del certamen des dels seus inicis és Carlos R. Ríos, que subratlla que el D'A “ha anat creixent en quantitat d'espectadors i en espais, i ho ha fet en un marc de crisi”. Segons Ríos, el festival ha estat una important caixa de ressonància d'algunes pel·lícules per al públic cinèfil català i “ha ajudat a enlairar pel·lícules com ara La plaga, Frances Ha, El futuro o Les amigues de l'Àgata”, i ha donat a conèixer alguns “directors de referència” de prestigi en el circuit de festivals però que no sempre tenen l'oportunitat d'accedir a les pantalles comercials. En aquest sentit, Ríos insisteix que el D'A “no és un festival de preestrenes, el contingut més fort de la programació són pel·lícules que queden fora de les distribuïdores. Per desgràcia, el 70 % de les pel·lícules que projectem acaben inèdites”.
En la convicció que “les etiquetes no sempre ajuden”, el D'A ja no insisteix des del nom en la seva especialitat en cinema d'autor per subratllar –mantenint els seus principis intactes– la seva vocació de festival generalista i de satisfer diversos sectors del públic. Amb una quantitat d'espectadors que en les darreres edicions s'ha mogut al voltant dels 12.000 o 13.000 assistents, el D'A s'ha anat consolidant com “el cinquè festival internacional generalista de l'Estat espanyol”. També és, després del de Sitges, “el segon festival de cinema de Catalunya”, atenent a les variables de pressupost, espectadors i quantitat de llargmetratges que s'hi projecten”.
En els deu dies del festival s'hi podran veure un total de 75 llargmetratges i 13 curtmetratges, distribuïts en les seccions habituals: Direccions (dedicada a noms rellevants del cinema internacional), Talents (amb films amb menys de tres llargmetratges en la seva filmografia), Transicions (amb directors emergents), Un impulso colectivo (que presenta produccions espanyoles al marge de la oficialitat) i Focus. Aquesta secció és la retrospectiva, dedicada aquest any al director mexicà nascut a Barcelona Amat Escalante, un autor polèmic i controvertit que sempre és present en festivals internacionals però del qual només Heli s'ha estrenat a casa nostra. Denis Côté, Pablo Llorca, Ben Wheatley, Bertrand Bonello, Joao Pedro Rodrigues, Andrei Kontxalovski, Olivier Assayas, Kiyoshi Kurosawa, Lav Diaz, Pedro Aguilera, Mike Mills, Gabriel Azorín i Jo Sol seran alguns dels directors presents a la programació.
Aquest any, el D'A inclourà a la seva programació un tribut al desaparegut director iranià Abbas Kiarostami, una sessió conjunta amb el programa Xcèntric del CCCB, on s'estrenarà El auge del humano, d'Eduardo Williams, i sessions adreçades al públic infantil i juvenil. També se celebrarà una jornada dedicada a professionals, amb el títol de Noves narratives, distribució i promoció, i una tercera edició del Campus D'A adreçat a joves crítics i periodistes cinematogràfics que cobriran el festival sota la tutoria del crític Jordi Costa. A més, per segon any consecutiu, una selecció de pel·lícules del D'A es podrà veure en altres ciutats, i una setmana després d'haver-se celebrat a Barcelona, el Tour D'A 2017 viatjarà a Vilafranca, Vic, Berga, el Prat de Llobregat, Figueres, Igualada, Sitges, Sabadell i Manresa, i més endavant anirà a Sant Sebastià, Gijón, la Corunya, Còrdova i Sevilla.